Skip to main content

Lőttek Nyikitának…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Éppen „azon a napon”, 1964. október 14-én jöttem vissza Moszkvába Szibériából, ahol mint a Geológiai Főiskola elhivatott diákja, „kézi erőátviteli szakértőként” a nyári gyakorlatot töltöttem. A munka piszok nehéz volt, tajga, ökörnagyságú szúnyogok, de mert jól fizettek, még azt is megengedhettem magamnak, hogy kommunista fővárosunk kebelébe visszatérve ne álljak be a menetrendszerinti buszra hiába várakozók kilométeres sorába, hanem taxit fogjak, s mint ma egy menő újorosz, a Domogyedovói belföldi reptérről a Kijevi Pályaudvar hátsó fertályához ragasztott lepusztult egyetemi kollégiumba hajtassak.

A belvároson keresztül kellett volna átvergődnünk, de lépten nyomon fekete autók hosszú karavánja zárta el utunkat (a hatalom eme örök jelképei, a hatalmas Volgák, most újra visszatérnek az orosz államférfiúk feneke alá, a honi ipart a full-extrás Mercedesek uralmától ily módon védelmezni akaró ifjú alminiszterelnökünk buzgalmának köszönhetően), szirénázva kergetve el a környékről a földi halandókat.

– Mi történt? – kérdezem a sofőrt, a minden hájjal megkent moszkvai taxist.

– Lőttek Nyikitának… – veti oda félvállról.

– Micsoda?

– Hát kirúgták az öreg kukoricást.

– Hruscsovot? Honnan tudod?

– Egy taxis ne tudná? – felelte, s sértett önérzettel kiköpött a nyitott ablakon, megfosztva a további részletektől.

1946-ban születtem, úgyhogy végül is egész „tudatos életemet” Hruscsov alatt töltöttem. Még hétéves se voltam, amikor a Rettegett Joszif halálakor az össznépi gyász és az „egyperces néma vigyázállás” közben játékpuskából díszlövést adtam le, amit szerető, de ideológiai szigorral nevelő szüleim keményen megbüntettek, nagyanyám viszont, akinek férjét – nagyapámat –, Sztálin elvtársai már 1918-ban főbe lőttek, annál melegebben támogatott, s még nagyobb gonddal tanítgatott, hogyan kell virágnyelven Vezéreinket válogatott szitokszavakkal illetni.
Nyikita Szergejeviccsel viszont eleinte nem tudtunk mit kezdeni. Elvileg imádnunk kellett volna, hisz „részlegesen” megszabadított a kommunizmustól, elindította az első „peresztrojkát”, a róla elnevezett „olvadást”, kinyittatta a lágerek kapuit („csomagokkal együtt a kijárathoz sorakozó!”), a XX. majd a XXII. kongresszuson végrehajtotta a desztalinizációt, likvidálta a hóhér Beriját, szétkergette „pártellenes csoportnak” titulált harcostársait (Malenkovot, Kaganovicsot, Molotovot, s a hozzájuk csapódott Sepilovot) – egyszóval miután minden egyes családból vagy már ült valaki, vagy épp várta, hogy letartóztassák, a hálás szovjet népnek istenként kellett volna tisztelnie őt. De nem így történt. Nyikita már valahol az elején elrontotta a dolgot. Vagy nem találta a kellő hangot a hálás szovjet néppel, vagy eleve semmi komolyan vehető nem volt abban, amit csinált. Mindenesetre hatalomra jutása első pillanatától kezdve áradó bőségben teremtek róla a viccek, csasztuskák:

„Megszerettem Hruscsovot,
Férjhez megyek hozzá,
Az csak a baj, hátha »ott«
Kukoricát találok.”

„Hruscsov látogatást tesz a kolhozban, és tréfálkozva megkérdezi:

– Hát, hogy vannak, hogy vannak a kolhozparaszt elvtársak?

– Hát, jól vagyunk, jól vagyunk, Nyikita Szergejevics – felelik neki tréfálkozva.”

Vagy később, immár „történelmi” perspektívából:

„Húzza Brezsnyev a harmonikát,
Hruscsov meg vígan ropja,
Tönkretette az Orosz hazát.
A párt két nagy balfasza.”

Nem az én tisztem, hogy kikutassam, miért történt ez így, egyvalami viszont majdnem bizonyos: a közutálat egyik, ha nem a legfőbb oka épp az volt, hogy Hruscsov dogmatikus kommunista volt, s az is maradt élete végéig. Márpedig a Szovjetunióban akkorra végleg meggyűlölték az összes kommunistát, s az lesz az igazi istencsapás összes elkövetett bűneink miatt, ha netán valaha újra megszeretik őket.

Persze-persze, voltak látszólagos kivételek: a Mi Nyikita Szergejevicsünk cimű film ott díszlett minden kolhoz mozivásznán, a Krasznojarszki Komszomolista című helyi lap poétája is ontotta a verseket, melyek rendre ezzel a sorral zárultak: „Ragyog a mi Nyikitánk mosolya, s kékül az ősz, mint a tavasz”, aminek ugyan értelme nem volt, nem is rímelt – lám, hová vezet az, ha valakinek nem lelke mélyéből fakad a „Vezér” dicsőítése. Szívét-lelkét beleadta viszont művébe az az ismeretlen művész, aki 1961-ben a Jenyiszejen átívelő irdatlan nagy vashíd oldalára az avatóünnepség alkalmából óriási, Hruscsov-fejű anyadisznót festett, amelynek mázsás csecseihez tapadva Fidel Castro, Mao Ce-tung s a többi kedves elvtárs szopta az édes nedűt.

Hruscsovot nem azért gyűlölték leginkább, mert vérbe fojtotta a budapesti forradalmat, a novocserkasszki lázadást (ezt ha megbocsátani nem is tudták, de elfelejtették – kénytelenek voltak elfelejteni), nem is azért, mert belehajszolta az országot a karibi válságba, mert megtiltotta hogy a városiak disznót, tyúkot tartsanak, nem azért, mert ott rúgta a művész- és íróféléket, ahol tudta, ha nem tetszett a pofájuk („pederaszta absztraktistának” csúfolva őket), hanem mert bárki bárhogy is kapálózott, arra kényszerítette a szovjet népet, hogy még akkor is tovább járják a táncot a kommunista nótára, miután ő maga kiáltotta ki ország-világnak, hogy ez az egész kommunizmusnak nevezett baromság egy nagy humbug, nem ér egy lyukas garast sem. Azért utálták, mert szemtől szembe hülyének nézett mindenkit, s csak röhögött a markába, mit kínlódunk az egyre szűkebbre vont hálóba gabalyodva. Nem hagyott más választást: valaki vagy a Népek Atyja, vagy hithű kommunista. Harmadik lehetőség nincs és nem is lehetséges.

Már csak a kukorica hiányzott, amellyel Hruscsov parancsára bevetették az Oroszhon minden talpalatnyi helyét „Moszkvától el egészen a végekig”, mindegy, hogy sehol sem termett semmit (a déli vidékek kivételével), hogy aztán bádog konzervdobozokban árulják minden utcasarkon, jóval olcsóbban az önköltségnél. Azt rágta mindenki, miközben a kukorica meg Hruscsov jótéteményeit magasztalta előtte a legártatlanabb rajzfilm is. Ez volt az, ami végképp olyan zsigeri gyűlöletet váltott ki minden „szovjet–orosz” emberből, mint Nyikolaj Leszkov egyik novellájában Haydn zenéje, amit az uraság akart lenyomni a muzsikjai torkán nagy népnevelői hevületében.

A Fekete-tenger mellett nyaralt, amikor a Politbüro döntött a leváltásáról. Egyszerre lett belőle elege mindenkinek. Titkosszolgálati tiszteknek, akiktől megvonta a „vállap-pénzt”, hogy ezzel befogja az állami csinovnyikok száját, a csinovnyikoknak, akiknek meg a kivételezett „fejadagját” csapolta meg, hogy a pártbürokraták szeressék. Reformált egy kicsit itt, hogy amott bekasszírozza az árát, foltozgatott egy kicsit ott, hogy támogatást szerezzen amott. A körkörös átvágásba, abba bukott bele. Nem sajnálta szinte senki: „úgy kellett neki” – sercintett még egyet a moszkvai taxis, s várta tovább egykedvűen, ami az utolsó Hruscsov-évek logikus folytatása volt, Brezsnyevet.















































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon