Skip to main content

Mint egy nyitott borotva…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Film


A Woyzecket látni kell. Nem azért, mert díjakat hozott el a filmszemléről. Nem azért, mert hibátlan remekmű… De szép és igaz film, szerethető összes hibájával együtt. A Szédülés, Szász János első filmje, mi tagadás, megbukott. Erre most még magasabbra tette a mércét. Kiválasztotta a világirodalomnak ezt a hasonlíthatatlan remekét, a címszerepre pedig azt a magyar színészt, aki már a szerep előtt Vojcek volt maga, mintha a Kovács Lajos névvel együtt az örök kisember minden terhét, Isten és ember előtti képviseletét rárakták volna. Kockázatos döntés volt az is, hogy aktualizálni fog, a jelenkori Magyarország közöttünk járó figuráit (váltóőr, állomásfőnök, cigánylány, rendőr) teszi meg filmje hőseivé.

Megvolt a veszély, hogy a rendező nem tud majd felérni Büchner megvesztegethetetlen művéhez az emberi állapotról, sem Kovács Lajos emberségéhez és színészetéhez, csak fedezetként és önigazolásként fogja használni őket. Óriási volt a tét, felfokozott a várakozás.

Ki kell mondani, hogy a vállalkozás minden buktatója jelen van, ott látható Szász János filmjében. Végig a borotva élén járunk… (A forgatókönyv nagyobbrészt hűségesen követi Büchner szövegét, még sincsen benne az a megrendítő, nagyszerű film, ami végül is megvalósult, legfeljebb az esélye.) Szász rettentő sokat bízott az emberére, a problematikus jeleneteket (Mari és a rendőr szeretkezése, a két gyilkosság) egyedül Kovács Lajos kikezdhetetlen hitelessége teszi elfogadhatóvá. Egyáltalán, ez a rendező hajlamos a sokat akarásra és a szertelenségre, ezért az ő üdvösségre vezető útját lemondások kövezik ki, valamennyi redukció csak jobbá tette a filmet, és még így is mindenből több maradt benne a szükségesnél. Túl sok a nagyon szép kép, a színészi jelenlét, a beszélő tárgy (Mari szobájában), nagyon erős, hangsúlyos a zene (Purcell, Pergolesi), nem is beszélve most a folklórbetétnek ható kocsmai jelenetről az autentikus, de technikailag tökéletesen kidolgozott, professzionális előadásban megszólaló cigányzenével. A legcsúnyább stílustörés a rendőr alakjában jelenik meg, Gáspár Sándor mintha csak egy másik filmből keveredett volna ide, és erről nem a színész tehet.

Annál meglepőbb – már megint – Haumann Péter az orvos szerepében. Az a színész ő, aki mindent tud, és akinek mindent lehet. Bohóckodhat ezer bugyuta vígjátékban, flancos kabaréban, elég, ha magára veszi a gyűrött, kétes tisztaságú fehér köpenyt (vagy a nehéz bőrkabátot a Szürkületben), s nem lehet kétséges, hogy ő az ördögi doktor, ő a mániákus nyomozó. Alekszandr Porohovcsikov már a nevével is múlt századi orosz nagyregényeket idéz, és meggyőző választásnak bizonyult, hogy Marie cigánylány legyen, és az a törékenyen is erős román színésznő, Diana Vacaru játssza.

Szász János Woyzeckjének szervezőelve, létalapja a helyszín, a Rákosrendező, mellette a vasutastelep. És nem a szépen fotografálható sínrengeteg, nem is a filmben immáron száz év óta elnyűhetetlenül hatásos vonatok, hanem tökéletes mikrovilág volta miatt. A hatalmas, rideg rendező pályaudvar az esőben, a hó alatt minden erőltetett párhuzam nélkül, a legtermészetesebb módon képezi le pontosan és érzékletesen a kinti világot, az emberi társadalom berendezkedését. Brutálisan valóságos és jelkép erejű, félelmetesen konkrét és időtlen egyszerre. Nem a pokol, hanem a földi létezés metaforája. Innen kitörni nem lehet, mert ezen kívül nincsen semmi, az ember ennek a foglya, ebbe van bezárva. Woyzeck abban különbözik a többiektől, hogy meg sem próbál öncsalással, tetszetős hazugsággal, védelmező szereppel kimenekülni; egész valójával, csupasz ember voltával belemerül ebbe a létezésbe. Nincs senkije, csak Mari és a gyerekük, nincs semmije, csak a bódé, amiben még felegyenesedni sem lehet. Amikor öl, az nem hirtelen felindulásból (szerelemféltésből, ahogy a rendőrfogalmazók nevezik) elkövetett tett, hanem a kisember egyetlen lehetséges tette, amikor a létezéséből is kiforgatva önmaga és az övéi ellen tör. (Nem őrjöngve szabdalja szét Marie-t, hanem egyetlen gyöngéd mozdulattal végez vele, nehéz sóhajjal, mintha magamagából szállna ki a lélek.)

József Attila verseiben jelenik meg úgy a külvárosi pályaudvar, mint Szász János filmjében. Itt a fotográfus válik a Rákosrendező költőjévé. Máthé Tibor nem kezdő már a pályán, de csak néhány éve világított ki a sok kiváló magyar operatőr árnyékából Grunwalsky Eszmélet és Enyedi Ildikó Az én XX. századom című filmjében. Most újra tehetségéhez méltó feladattal találkozott. Fekete-fehérben dolgozva (pszichedelikus színek segítsége nélkül), pusztán fény-árnyékkal teremt olyan erős atmoszférát, szuggesztív látványt, ami egyszerre pontos kép és nagy erejű látomás a tárgyi világról és az emberi leiekről, egyszerre vezet külső és belső tájakra. Kovács Lajos Woyzeckje otthon van ezen a tájon, valóban úgy lép, úgy rohan benne, mint egy nyitott borotva, az egyik éle kifelé, a másik befelé, önmaga felé… Legalul az örökké alul levők között is, amikor a hátára veszi a házát, és meggörbülve, eltorzult arccal megindul vele a síneken, tudjuk, hogy az egész világ terhét, összes bűnét vette magára.

Tán második filmet csinálni a legnehezebb. Ha az első jó lett, azért, ha megbukott, akkor meg azért. Szász János bizonyított a Woyzeckkel, és reménybeli tehetségből valóságos filmrendező lett belőle.

Örökmozgó (Bp. VII., Erzsébet krt. 39.), február 26–27-én, 20.30; február 28-án, 18.30, március 1-jén, 20.30., 2-án 18.30.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon