Skip to main content

Szlovákia: Minden eladó – nekünk!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A privatizációról


1990 óta a hatodik szlovák kormány kezdi meg működését, immár jól bejáratott menetrend szerint: Meciar hatalomra kerüléseit mindig államosítások követik, bukásai után pedig az új ellenkormányok széles körű és gyors privatizációt indítanak, hogy a rövidesen visszatérő Meciar kevesebb állami tulajdon birtokában próbálja meg visszafordítani Szlovákia fejlődését keleti irányba. A saját kliensrendszerének kialakítására az exbokszbajnok elveti a vagyonjegyes privatizációt, helyette inkább a képviselők, illetve hozzátartozóik, valamint a vállalatvezetés privatizáció általi „jutalmazását” helyezi előtérbe.

Sergej Kozlík, a Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom gazdaságpolitikai vezetője röviddel a választási győzelem után kijelentette, hogy a Moravcík-kabinet által beindított vagyonjegyes privatizáció második hullámát (az első még az egységes Csehszlovákiában volt) le kell állítani, mivel az alapos átvizsgálásra szorul. Kozlík elsősorban azt kifogásolta, hogy a kínálatban olyan vállalatok is szerepelnek, ráadásul részvényeik több mint 50 százalékával, amelyeket mozgalma másoknak szánt. A DSZM szinte teljesen elveti a vagyonjegyes privatizációt, ám ellenzi a nyílt versenytárgyalásokat is. Meciar kormányzásai idején a privatizációra szánt állami vagyonnak csak mintegy 3 százalékát juttatták magánkézbe, a többi 35 százalék a Carnogursky- és Moravcík-kabinetek jóvoltából cserélt gazdát. (A stabil kormányokkal rendelkező és a gyors privatizációra törekvő Csehországban a privatizálandó állami vagyonnak immár a 80 százaléka van magánkézben.)

A Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom azonban ma már nincs abban a helyzetben, hogy teljesen leállítsa a vagyonjegyes privatizációt, mivel csaknem 2 millió polgár jegyeztette be magát, s a befektetési alapok már túlságosan sok pénzt öltek az egész privatizációs hullám reklámkampányába. Ezért a DSZM csupán az így privatizálandó vagyon mennyiségét kívánja csökkenteni kb. 75 milliárd koronáról 50 milliárdra, valamint azt szeretné elérni, hogy az egyes vállalatok részvényeinél a vagyonjegyes privatizációra szánt csomag ne haladja meg a 30 százalékot. Mindez természetesen jelentős időveszteséggel jár, s szakértők szerint a jövő év első felének vége előtt senki sem számíthat a második hullám elindítására.

A Demokratikus Szlovákiáért Mozgalom és szatellitpártjai a parlament idei alakuló ülésén jelentős változtatásokat hajtottak végre a szlovákiai privatizációs gyakorlatban. Első lépésként érvénytelenítették a Moravcík-kormány utolsó két hónapjának privatizációs szerződéseit, majd módosították a nagyprivatizációról szóló törvényben. Ennek értelmében elvették a mindenkori kormánytól a privatizációval összefüggő összes jogkörét, s átadták a Nemzeti Vagyonalap elnevezésű szervezetnek (ez az Állami Vagyonügynökség szlovákiai megfelelője). Ezt követően leváltották az addig paritásos alapon létrejött elöljáróságot, és csak a saját embereikből álló testületeket hoztak létre. Meciarék tehát kormányalakítás nélkül is kezükbe kaparintották a privatizációs folyamat irányítását, és mindenféle alkotmányos ellenőrzési kötelezettség nélkül folytathatják kliensrendszerük kiépítését.

Hogy milyen módszerekkel, arról már vannak tapasztalatok. Máig emlegeti a fél ország a Meciar második bukása előtti napok és éjszakák gyorstüzelő privatizációit, melyek során a DSZM-hez közel álló vállalkozók és politikusok próbálták biztosítani egzisztenciájukat egy-egy jól menő vállalat gyors birtokbavételével. A tulajdonosok sok esetben olyan kft.-k és rt.-k voltak, melyek az adásvétel napján még nem is léteztek, ráadásul az eladások a legtöbb esetben még a törvény által megkövetelt formális jegyeknek sem tettek eleget. A kormányülésekről napvilágot látott magnófelvételek tanúsága szerint a privatizálás alapfeltétele a mozgalomhoz való hűség és a politikai megbízhatóság, másik fontos feltétele pedig a mozgalom anyagi támogatása volt. A legemlékezetesebb azonban az a történet, miként adták el támogatás fejében az egyik legjobban felszerelt és legmodernebb nyomdát, a túrócszentmártoni Poligraphiát a nacionalista Matica Slovenská nevű kultúrszervezetnek – 1, azaz egy koronáért.










Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon