Keretes: A Sorkatonák jogvédelme
„És mondja, akkor mi volt az oka az egésznek?” – „Természetesen a baktérium” – felelte Simicskó képviselô a TV 2 kérdésére az Alföldi Kiképzôközpont kalocsai laktanyájában történt gennyes agyhártyagyulladásos eseteket kommentálva. „Belsô adminisztrációs hiba” történt – „jutott egyetértésre” a Népszabadság tudósítása szerint Szabó János honvédelmi miniszter és Polt Péter, az állampolgári jogok országgyûlési biztosának általános helyettese abban, miképpen is fordulhatott elô, hogy a nyilvánosság hamarabb értesülhetett az eseményekrôl és okairól, mint a tárca illetékesei, akik „csak (az ombudsmani) jelentésnek a sajtóban megjelent, összefüggéseibôl helyenként kiragadott részletei alapján tudtak nyilatkozni”. (NSZ, 2000. január 12.) A hiányos információval ellátott újságolvasó e sorokat olvasva megint csak találgatni kénytelen, mi történhetett a háttérben, s legfôképpen: mi lesz a sorsa azoknak a rendkívül világos ajánlásoknak, amelyeket az ombudsman általános helyettese a szóban forgó jelentésben épp a honvédelmi miniszterhez címzett. Mivel a sajtó a miniszter és az ombudsman-helyettes „egyetértésének” tartalmáról nem adott hírt, csak remélhetjük, hogy az mindössze „adminisztratív” ügyeket érint, s nem veszi élét a jelentésben foglaltaknak. Merthogy ezek az állítások a magyarországi sorkatonai szolgálat mûködésének leglényegesebb pontjait érintik, s ha a honvédelmi kormányzat a készülô haderôreform során e megállapításokat negligálja, aligha tudja a helyzetet kimozdítani a jelenlegi holtpontról.
A jelentések
Dr. Polt Péter (a Ki
kicsoda? szerint 1995-tôl az ombudsman általános helyettese,
1995-ig Fidesz-tag, 1994-ben országgyûlési képviselôjelölt)
számos nagyon fontos jelentést készített a
sorkatonai szolgálat és a hadsereg mûködésének
visszásságairól. Ezek a jelentések általánosan
elismerten nagy szerepet játszottak abban, hogy a közvélemény
valóságosabb képet kapjon a tényleges helyzetrôl.
Az ombudsmani hivatal elsô komplex ellenôrzését
1996 januárja és 1997 júliusa között folytatta
le: 10 egységnél végzett vizsgálatokat bizonyos
alkotmányos jogok és elvek érvényesülésérôl
(OBH 7459/1997). A rendszerváltás óta ez volt a legátfogóbb
és legmegalapozottabb elemzés, amely a sorkatonai szolgálat
egész rendszerének mély ellentmondásaira rávilágított,
s valóban pozitív folyamatot indított el a hadseregre
vonatkozó széles körû adatgyûjtésben
és információszerzésben.
Az egyik vizsgálati
kérdés „az élethez és emberi méltósághoz
való jog” helyzetére vonatkozott: egyebek között
a rendkívüli halálesetek hátterét próbálták
feltárni. A honvédelmi minisztertôl származó
adat szerint 1996-ban 23 katona (köztük 16 sorkatona) hunyt el
nem természetes halállal (a belsô honvédelmi
fegyelmi információs rendszerek azonban ennél is több
esetet regisztrálnak). Az ok sok esetben a kiképzés
elégtelen mivoltában rejlik: a felmérés során
a katonák 24,3 százaléka számolt be arról,
hogy a felkészítés alacsony színvonala miatt
gyakorlatilag még saját fegyverüktôl is félnek,
s mindössze 4,1 (!) százalékuk felelt igennel arra a
kérdésre, hogy biztonságban érzi-e magát
a seregben, a többiek mind tartanak attól, hogy valamilyen
rendkívüli tragédia történik velük.
Egy másik kérdésre, amely azt firtatta, tettek-e panaszt
a sorkatonák, ha valamilyen sérelem érte ôket
vagy elégedetlenek, a megkérdezetteknek mindössze 14,1
százaléka válaszolt igennel, a nemmel válaszolók
93,4 százaléka pedig semmit nem felelt arra a kérdésre,
miért nem éltek e panaszjogukkal.
Az 1997-es jelentésben
az ombudsman 44 ajánlást fogalmazott meg, amelybôl
41-et a honvédelmi irányítás elvileg elfogadott,
de többségük tényleges teljesítése
a jelek szerint várat magára. Mint az a sajtóhíradásokból
ismertté vált, az 1997-es ellenôrzés átfogó
utóvizsgálatát a hivatal már elvégezte
(a megállapításokat összegzô jelentést
tudomásunk szerint még nem hozták nyilvánosságra).
Mindjárt napvilágra kerülése után nagy
médiavisszhangot kapott viszont az az ombudsmani jelentés,
amely az Alföldi Kiképzôközpont kalocsai laktanyájában
elôfordult gennyes agyhártyagyulladások okainak kivizsgálására
hivatalból indított eljárás tapasztalatait
összegzi. (OBH 6016/1999. Idézi pl. NSZ, 2000. január
13.) A vizsgálat egyik legfontosabb megállapítása
megint csak azzal függ össze, hogy „az egyes jogaival (panaszjog,
orvoshoz fordulás) élô katonát emiatt alkotmányellenesen
hátrányos megkülönböztetésben” részesíthetik,
ezért a tapasztalatok szerint az érintettek inkább
hallgatnak. A jelentés így fogalmaz: „nem fogadható
el az a kiképzôközpontban kialakult gyakorlat, amely
szerint az orvosi ellátást igénybe vevô sorkatonákat
a hétvégi eltávozás megvonásával
sújtják vagy fenyegetik. (…) Ezzel a gyakorlattal a betegeket
is arra ösztönzik, hogy ne forduljanak orvoshoz.” Így
fordulhatott tehát elô az a helyzet, hogy a kiképzôközpontban
a beteg sorkatonákat nem kezelték, nem különítették
el, s azok tovább terjeszthették a kórokozókat.
Az országgyûlési biztos ezzel a gyakorlattal is összefüggésbe
hozza a laktanyában kialakult súlyos közegészségügyi
helyzetet, s „a legmagasabb szintû egészség alkotmányos
jogának” sérelme miatt visszásságot állapított
meg. A jelentés két legfontosabb ajánlása épp
ennek a visszásságnak a megszüntetése: azaz teremtsék
meg a civil és a honvédelmi egészségügy,
„az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi
Szolgálat, valamint az MH közegészségügyi
szolgálata között szükséges együttmûködés
jogi kereteit”, valamint „szüntessék meg azt az alkotmányellenes
gyakorlatot, mely szerint az orvosi ellátást igénybe
vevô sorkatonát a hétvégi eltávozásnál
hátrányban részesítik, illetôleg az eltávozás
lehetôségébôl kizárják”. Ugyancsak
kulcsfontosságú, a sorkatonai szolgálat súlyos
visszásságát érinti az a megállapítás,
hogy „a valóban betegeket nem lehet kollektív informális
fenyítésben részesíteni csak azért,
mert vannak vagy lehetnek olyanok is, akik a jogaikkal visszaélnek”.
A Szûcs-ügy
Polt Péter ugyancsak
a közelmúltban folytatott eljárást Szûcs
Mihály alezredes, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi
Egyetem (ZMNE) oktatója, a Hadkötelezettséget Ellenzôk
Ligájának (HEL) ügyvivôje nagy sajtóvisszhangot
kiváltott ügyével kapcsolatban.
A honvédelmi miniszter
1998. november 24-én átiratban kérte a ZMNE rektorát,
indítson fegyelmi eljárást az állományához
tartozó hivatásos katonával szemben, akinek a HEL-beli
tevékenységét „hivatásos katonák számára
tiltott politikai tevékenységnek” minôsítette.
Minôsítését egyebek között Szûcs
Mihálynak a Duna TV-ben elhangzott kijelentésére alapozta:
„A Magyar Honvédségnek két fô ellensége
van: az egyik a pénztelenség, a másik a kényszersorozott
fiatalok.” A miniszter szerint Szûcs jogsértést követett
el azzal is, hogy olyan szervezethez csatlakozott, amelynek tevékenysége
nem egyeztethetô össze a fegyveres erôkével.
A minisztérium a nemzetvédelmi
egyetemhez mint a munkáltatói jogkör gyakorlójához
utalta a vizsgálat lefolytatását. A fegyelmi bizottság
legelôször is azt állapította meg, hogy a HEL
nem bejegyzett társadalmi szervezet, hanem csak laza civil szervezôdés,
„állampolgárok konzultatív fóruma”, az egyesülési
jog megsértésének vétkében tehát
Szûcs nem marasztalható el. Ami a politikai tevékenységet
illeti, arról viszont le kell mondania, ellenkezô esetben
szolgálati viszonyának megszüntetését
helyezik kilátásba. Szûcs Mihály nem tehetett
egyebet, lemondott HEL-beli tagságáról és ügyvivôi
funkciójáról. A ZMNE rektora erre az eljárást
megszüntette, a legenyhébb büntetés kiszabásától
is eltekintett, s az alezredest mindössze figyelmeztetésben
részesítette.
Szûcs Mihály
azonban (aki, nevéhez híven, igazi Kolhaas Mihály-i
alkat) jogai korlátozását valójában
nem tudta elfogadni. Az ombudsman általános helyetteséhez
fordult, aki, mint említettük, ismét csak rendkívül
körültekintô eljárást indított az
ügyben. Az 1999. november 24-én lezárt s a Fundamentum
címû folyóirat 1999/4. számában teljes
terjedelmében közzétett jelentés (OBH 1027/1999)
Szûcs Mihálynak adott igazat. Az alkotmányra, Az emberi
jogok és alapvetô szabadságjogok védelmérôl
szóló római egyezményre, valamint az Emberi
Jogok Európai Bíróságának gyakorlatára
hivatkozva állapítja meg, hogy csak ezeknek elveivel összhangban
„lehet a fegyveres testületek sajátos viszonyai között
szükségesnek ítélt többletkorlátozásokat
megfogalmazni”. A többletkorlátozások tartalmát
illetôen a jelentés szövegezôje szerint „a megoldást
az jelenti, ha alapvetô különbséget teszünk
a szakmai és a politikai tevékenység között”.
Márpedig Szûcs
Mihály mindvégig azt hangsúlyozta, hogy ô belsô,
szakmai érvekkel bírálja a sorozásos hadsereg
rendszerét: „Én szakmai okok miatt ellenzem a sorkatonai
szolgálatot: a haza védelmének minôsége
okán utasítom el a sorkatonai szolgálatot.” „A sorkatonai
szolgálat rövid ideje arra sem elegendô, hogy pingpongozni
megtanuljanak. Olyan tûzoltók lesznek, akik a tûz láttán
elszaladnak” – szokta mondani. A sorkatonai szolgálatot valóban
belülrôl ismerheti, hiszen hosszú éveken át
foglalkozott kiképzésükkel, „igazi gyakorlótéri
tiszt” – ahogy ô maga fogalmaz –, jelenleg is csupa szakmai-gyakorlati
tárgyat oktat az egyetem szentendrei kampuszában: lövészetet,
harcászatot, békefenntartást.
Mi a politikai tevékenység?
Az ügy kulcsa mindenképpen
az, melyik fél hogyan értelmezi a politikai tevékenység
tilalmát. Szûcs szerint a baj az, hogy a miniszter összekeveri
a parancs bírálatának – szerinte is jogos – tilalmát
a hadsereg mûködésének szakmai bírálatával,
ami szerinte egyáltalán nem minôsülhet politikai
tevékenységnek. A probléma azonban – a rendelkezésre
álló információk szerint – jóval súlyosabb.
A honvédelmi minisztérium
helyettes államtitkára az alábbi definíciót
adta a politikai tevékenység fogalmáról: „Politikai
tevékenységnek számít a hadsereg szempontjából
minden olyan tevékenység, amikor valaki a fennálló
hatályos törvényekkel és szabályokkal
szemben álló értékeket terjeszt, azok nevében
agitál, illetve kritizálja a törvényes rendet
a hadseregben. Ezt lehet csinálni állampolgári alapon,
természetesen, csak nem fér össze az egyenruha viselésével.”
(Kossuth rádió, Esti Krónika, 1999. január
13., idézve a hivatkozott ombudsmani jelentés alapján,
kiemelés a cikk szerzôjétôl).
A definíció
mögött húzódó szemlélet azt sugallja,
mintha a „hatályos törvények és szabályok”
politikailag meghatározott, speciális értékeket
képviselnének, a jogkövetés maga pedig nem más,
mint ezen értékek elfogadása. Ha ez így lenne
igaz, ebbôl egyrészt az következne, hogy a „fennálló”
törvények és jogszabályok szabják meg,
milyen értékeket lehet követni, másrészt
pedig, hogy az „egyenruhát viselô” személy csak ezekkel
egybeesô értékeket képviselhet és terjeszthet,
ellenkezô esetben politikai – azaz tilalom alá esô –
tevékenységet folytat. Ez a rendkívül veszélyes
logika ahhoz vezet – s mint látjuk, vezetett is –, hogy a „fennálló”
hatalom képviselôi eltilthatják a politikai tevékenységtôl
mindazokat, akik velük, az általuk képviselt értékekkel
nem értenek egyet.
De érdemes egy pillanatra
megfordítani a kérdést, illetve az államtitkár-helyettes
definícióját: vajon megtiltaná-e Szûcsnek,
hogy egy Hadkötelezettség Melletti Ligában vállaljon
funkciót s végezzen agitációs munkát
adott esetben immár a hadkötelezettség mellett, amely
teljes mértékben egybeesik a „fennálló” értékekkel?
Ha az államtitkár-helyettes (és minisztere) következetes
akar maradni definíciójához és választott
értékeihez, akkor éppenséggel nagyon is melegen
támogatniuk kellene e tevékenységet, ha viszont a
jogállamiság elveihez akar hû lenni, akkor kategorikusan
meg kellene tiltania ezt is, miként minden egyéb, valóban
politikai tevékenységet. A jelek szerint azonban a honvédelmi
tárca csak akkor hû a jogállamiság elveihez,
ha az saját – politikai – érdekeit (is) szolgálja.
Ez történt például akkor, amikor – nagyon is
üdvözlendô elvek, a civil kontroll következetes érvényesítésére
hivatkozva a honvéd vezérkart közvetlenebb és
erôteljesebb minisztériumi irányítás
alá vonták, menesztve az ennek ellenálló Végh
tábornokot (a végrehajtás módját most
nem említjük).
De térjünk vissza
az ombudsmani jelentésre, amely ugyancsak központi kérdésként
kezeli a politikai tevékenység meghatározásának
mikéntjét. Világossá teszi, hogy „mivel a politikai
tevékenység széles értelemben minden közéleti
megnyilvánulást felölelhet, következésképpen
a tilalma valamennyi politikai szabadságjog gyakorlását
kizárná. (…) A tilalom célja a kormány által
kifejtett magyarázat szerint a pártpolitikától
való mentesítés, ami arra utal, hogy a konkrét
korlátozásokat is erre körre szûkítetten
lehet(ne) megfogalmazni…” Az tehát, hogy Szûcs Mihályt
eltiltották a HEL-beli tisztségétôl és
az ezzel összefüggô véleménynyilvánítás
gyakorlásától, alkotmányos visszásságot
okozott”. Éppen ezért a jelentés ajánlásban
kéri a ZMNE rektorát egyebek közt arra, hogy „tekintse
hatálytalannak” Szûcs nyilatkozatát, amelyben korlátozta
saját véleménynyilvánítási és
egyesülési jogát, illetve a honvédelmi minisztert,
tegyen jogi intézkedéseket arra, hogy a véleménynyilvánítás
és bírálat alkotmányos keretei létrejöjjenek.
A rektor 1999. december 7-én kelt válaszában az ajánlást
elfogadta, a következô megjegyzéssel: „A hivatásos
katonának a jogszabályok betartása kötelessége.
Véleménynyilvánítási és egyesülési
jogát törvény korlátozza. Ezen rendelkezések
érvényesítéséhez nincs szükség
külön nyilatkozatra.”
E levél tartalmát
Szûcs Mihály és HEL-es társai úgy értelmezték,
hogy tagsága és ügyvivôi funkciója is automatikusan
helyreáll, mivel külsô kényszer hatására
tett nyilatkozata státusának folytonosságát
voltaképp nem érintette. A TV 2 1999. január 7-i adásában
és a Népszabadság január 13-i interjújában
már ismét a régi titulusaival jelent meg. Most a honvédelmi
miniszteren a sor, miként reagál e „médiatesztre”,
illetve, miként válaszol az ombudsman ajánlásaira,
melynek határideje január 20-án jár le.
Egészségügyi és információs zárlat
Túl sok lépést
azonban a véleménynyilvánítás kereteinek
a javaslatban szereplô megteremtésére még aligha
tett (a hírek szerint az életkörülmények,
legalábbis az élelmezés és melegvízszolgáltatás
javításáról a HM intézkedett). Ez abból
is sejthetô, hogy a kalocsai egyészségügyi „zárlatból”
kiengedett kiskatonáknak megtiltottak mindennemû, a körülményekre
vonatkozó nyilatkozatot.
Nem lehet információhoz
jutni arról sem, milyen tényleges motívumok húzódnak
meg a honvédelmi miniszter cikkünk elején jelzett konfliktusa
s a hirtelen támadt „egyetértés” mögött.
A kormány feje hallgat, csak találgathatunk, mi is az igazi
fideszes szándék?
A kormányprogram szerint
a sorkatonai szolgálatot továbbra is fenn kívánják
tartani, mindössze tartamát akarják 6 hónapra
leszállítani. Ha azonban komolyan veszik az országgyûlési
biztos általános helyettesének bôségesen
adatolt s a honvédelmi tárca mûködését
alapjaiban bíráló helyzetelemzéseit, akkor
a folyamatban lévô haderôreform során ennél
jóval több s jóval radikálisabb lépést
kellene tenniük. A közeljövô kérdése
tehát az, mit kezd a kormány fideszes része az ombudsmani
hivatal által rendkívül átgondolt módon
és tiszteletre méltó erôfeszítéssel
összegyûjtött információs anyaggal és
kidolgozott ajánláscsomaggal: hagyja elolvadni a koalíciós
viták hevében, vagy valóban beépíti
összes konzekvenciáját a honvédelem új
rendszerébe? A fô kérdés persze továbbra
is az, mit is gondol a kormány fideszes fele és feje a honvédelem
eme új rendszerérôl, s milyen helyet szán ebben
a sorkatonai szolgálatnak: vehemens védelme csupán
a honvédelmi tárcagazda kisgazdáknak szánt
gesztus, vagy közben maguk is végképp beleszerettek
ebbe a jó kis javító-nevelô hatású
sorkatonásdiba?
K. I.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta