N&n galéria néven remek kiállítóhely nyílt február 14-én a részben sétálóvá alakított Hajós utcában, Nagy Bálint és tsai építészirodájának kiállítóterme: ilyen tényleg nincs másik a városban. Nem csoda, hogy annyian jöttek el már az elsõ megnyitóra is Bulcsu Tamás, Fábry Zoltán, Herczeg Tamás és Zombor Gábor építészek munkáit – és a helyet – megnézni. Érdemes – és nemcsak építészeknek: boldogan mutatjuk be itt, a Beszélõ lapjain is a legújabb látnivalókat, Nagy Bálint szerkesztésében. Aki még többre kíváncsi, látogasson el a Hajós utca 39.-be (mindjárt a 2. ház a Bajcsy Zsilinszky úttól), vagy a www.nagybalint.hu-ra.
Reimholz Péter
Elsõ mohikánok
Egy elég pocsék
szóvicc jutott eszembe arra a joggal felmerülõ kérdésre
válaszolva, hogy hogyan kerülök én ide? A válaszom
az, hogy Nagy Bálint beszervezett engem. Gondolják meg!
Ha már így
van – morfondíroztam magamban –, akkor egy picit át kell
adjam magam a tapasztalásnak. Mikor ezeket a sorokat írom,
hétfõ este van még, alig több mint 3 órája,
hogy a Zichy Jenõ utcából a kocsimtól elsétáltam
Bálint irodájáig, örülve az autómentes
sétálóutcának, a kocsmák hívogató
fényeinek, a képgalériából kikandikáló
festményeknek. Jól élhetõ városrész,
urbánus népek, urbánus környezet. Bent munkaterem,
monitorok, papír, papír és papír. Itt-ott modellek,
bútor a vitrinben és nyüzsgõ, tevékeny,
fiatal emberek.
A pincében ígéretes
tér, amely a kiállítandó anyagot várja.
Közben az járt
a fejemben, hogy milyen lélekkel ülnék le fiatal kollégáimmal,
hogy megnézzem a kiállítandó anyagot, ha nem
ezekkel a tapasztalatokkal szembesültem volna eddig? Ha mondjuk egy
tóparti faházban vagy egy öbölben horgonyzó
uszályon láthatnám ugyanezeket a rajzokat?
Mindegy, mondtam magamban:
be vagyok szervezve, éspedig ide.
A beszervezésrõl
jut eszembe a húsz-huszonöt évvel ezelõtti Iparterv
és benne a mindig magányosnak ható nagyszakállas
ács, légiós bakancsban, aki mindig vállalatszerûtlen
terveket kovácsol, és tûri a mellõzést,
bár tehetsége nyilvánvaló. (Késõbb
jött némi magyarázat a mellõzésre, amikor
egy Horváth nevû ÁVH-s alak arra biztatott egy eszpresszóban,
hogy idõnként adjak neki jelentést a cégnél
fedezéket talált figurákról. Kér, ígér,
fenyeget, zsarolni próbál, de neki nem sikerül az, ami
Bálintnak elsõre: beszervezni engem.)
Fiatal barátaim,
talán megbocsátjátok ezt a kis kitérõt,
de nem mellébeszélek, hanem talán a lényegrõl
szóltam: az élettapasztalatok meghatározó erejérõl.
Más szavakkal elmondva:
megnéztem (szorongó izgalommal) a munkáitokat, megpróbáltam
bennük felismerni a lényeget, és végül is
elfogadhatóan elmagyarázni magamnak a látottakat és
hallottakat.
Négyetek munkáiban
– persze eltérõ mértékig – rám mosolygott
a kötetlenség és szabadság érzése,
mint a pályakezdõ kreatív ember talán legfontosabb
személyiségjegye.
Láttalak benneteket
elindulni egy miértekkel, ok-okozattal, teljesítmény-centrikusággal
nem megkeserített úton. Szimpatikusan szerény tervismertetéseitek
mögött felsejtett a versenyen kívüliek szabadsága,
szakmánk szinte kötelezõ exhibicionizmusa helyett introventáltság
és elmélyültség volt tapasztalható. Ez
jó!
Öröm volt számomra
továbbá a manualitást látni (mind síkban,
mind térben), rajzokat és modelleket, az Isten óvja
meg a számítógéptõl ezeket a képességeiteket!
Az elõbb irigykedve
szóltam egy – az egyik másik munkában a költõiség,
a rejtelmesség, a megmagyarázhatatlanság mezébe
bújt – kötetlenségrõl és felszabadultságról,
de nem állhatom, hogy rátok ne terheljem azt a felelõsséget,
mely éppen ezáltal a tehetséges nyitottság
által lett ma este fontos a számomra.
Felteszem, a véna
mûvészisége nem akarat kérdése, meg-nem-nyomorított
lelkek esetleg önmarcangoló, tépelõdõ,
de egészséges viselkedése ez, fiatal korban archetipikus,
el nem fojtott állapot. Nyilván a ti nézetetekbõl
is igaznak hat az a tétel, hogy mûvetek nem holmi praktikusságtól,
hatékonyságtól, kontextusra való rámozdulástól
és más hasonló, a modernizmusban gyökerezõ
eszmétõl, hanem a mû par exellence mûvészi
teljesítményétõl kap egyetemes értelmet.
Az építészet napjainkra közelebb rukkolt a szabad
mûvészetekhez, ami ránk, rátok nagy felelõsséget
ró. Mi – öregek – nem tudunk szabadulni kényszerképzeteinktõl,
a funkcionalista gondolkodás mára teljesen átértékelõdött
terheit cipeljük, szárnyaink szegettek. Nektek csendben, titokban
azonban mégis csak el kell sajátítanotok a gondoskodás
képességét, de valahogy úgy, hogy el ne hatalmasodjon
a lelketeken. Megmosolyogtató, de szóba kell hoznom azt a
feltevésemet is, hogy ez az út vezethet el egy fõleg
ebben a régióban érvényes mûvészi
teljesítményhez, olyanhoz, mely ebbõl a helyzetbõl
fakad, és itt értik a leginkább. Magyarországról
beszélek, a Hajós utcákról. Ha nem tételezzük
fel azt, hogy elég ok egy építészeti alkotás
létrehozásához az a materiális igény,
melyet kielégít (és elég, ha kielégíti)
akkor talán nem tesszük le ennek kielégítése
pillanatában a lantot; hanem halkan pengetni kezdjük a húrokat.
Hangsúlyozom: az elején halkan.
Szeretettel köszöntök
minden megjelentet, a kiállítást megnyitom.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu