I. PRÓZAI ELŐLEG 
Hír: 
1594-ben Esztergom falainál Balassi Bálinttal együtt küzd Claudio Monteverdi. Balassi meghal, az olasz túléli a harcokat, így megírhatja számtalan madrigálja mellett a zeneirodalom első operáját, az Orfeót. Hasonlóképpen túlélő René Descartes is, aki – kevesen tudják – 1621-ben harcol Esztergomnál. 
KÖVETKEZTETÉSEK 
1. A nyugodt erő értelmezése, higgadt nemzeti önteltséggel: 
Esztergom nem pusztán a magyar katolicizmus elsőszámú őrhelye, hanem egyben az újkori kultúra bölcsője is. 
2. A magyar fájdalom hangja: 
Európa a magyar nemzet számára mindig is a pusztulást jelentette. Míg – például – a felvilágosodás eszméje Esztergom falaitól indul diadalmas útjára, addig a magyar nemzet legjava hullott el ugyancsak ezeknél a falaknál. 
3. Nemzetidegen megközelítés: 
Bár még nem láttam a bizonyítékokat, melyek szerint állítható volna, hogy Descartes és Monteverdi Esztergomnál harcolt, de ha úgy lenne, ez akkor sem jelent semmit. 
4. A média viszonyulása: 
Ne haragudjon, megismételné a neveket! 
5. Misztikus megközelítés: 
Esztergom falainál Balassi beavatta Monteverdit a titkos tudásba. Feltehetőleg a Hermész Triszmegisztoszóféle aktákat és a Rózsaregény néhány fejezetét ismertette halálos ágyán. Ezek után – mondanunk sem kell –, Monteverdinek szinte gyerekjáték volt zenét írni. Descartes 1621-ben egy esztergomi plébániatemplom szétdúlt iratai között talált egy B. B. monogrammal szignált feljegyzésköteget, amit minden bizonnyal arab műből jegyzeteltek ki latinul (széljegyzetek lengyelül) 1594-ben. Ennek alapján készül az Értekezés a módszerről és más Descartes-művek is. 
6. Hermeneutikai megközelítés: 
A Balassi-életmű konnotatív értelmezési tartománya, bizton állíthatjuk, tartalmazza, illetve megelőlegezi a felvilágosodás nagy eszméit. Descartes vagy Benjamin Franklin ugyanúgy benne van, mint Freud vagy Adler. 
A alábbi költemény mintegy élő bizonyítéka a hatos pontnak. 
II. KATONA ÉNEK
Immáron több mint száz éve, 
hogy megjelent Freud Álomfejtése, 
s azóta mennyi változás 
ment végbe a pszichében. 
Mennyit változtak az ének. 
Változott ez is, az is, 
az úr és a kocsis, 
de mitegy állandóságát 
mutatva a létnek, 
alig változtak a századok során 
a katona ének. 
Holott kikeletkor, 
az sok szép madár szól: 
Jaj, a végem, jaj a végem – 
így kiabálnak a katona ének. 
S ha arra jönnek a karcsú népek. 
Na végre, na végre – kiabálják, 
s rájuk vetik magukat serényen. 
Nem válogatnak, de nem ám, hisz 
nem rasszisták a katona ének. 
Nekik mindegy kik jönnek: 
feketék-e, vagy fehérek, 
lányok-e, vagy legények. 
Mi lehet ennél szebb dolog vitézek, 
ha végre helyzetbe jutnak 
a katona ének. 
Hivatkozott cikkek
- Kultúra [7]