Skip to main content

A kettősség a magyar bulvármédia romaképében: Mónika vs. Caramel

Vissza a főcikkhez →

Az elmúlt években a bulvárműfajok elsősorban két témakörben találták meg a romákat: az egyik irány a különböző tehetségkutató műsoroké, a másik a kibeszélő show-ké volt. Két eltérő és a cigányképben régóta meglévő kettősségbe illeszkedő imázs.

A „vérében van a zene” – az őstehetség

Munk Veronika szerint „a »cigány sztár« státuszát Magyarországon még ma is egy, az etnikai csoporttal kapcsolatos sztereotípia határozza meg, éspedig az, hogy az etnikai csoport tagjai remekül értenek a szórakoztatáshoz” (Munk é. n.). A magyarországi cigányok megítélésében ez a vonal igen régi hagyományra tekinthet vissza: Dankó Pistától egészen a szocializmus elismert zenészeiig, Bangó Margittól a 100 tagú cigányzenekarig. Mindig is volt ebben valami egzotizálás (ahogy az egyik napilap írta 2000-ben a Honvéd Táncegyüttes roma műsoráról: „térben és időben járták be a hasonlíthatatlan, Ázsia páradús levegőjét lehelő kultúra képzeletbeli térségeit”3).

Másfelől azonban az egyéni tehetség és munka elismerése is ez a szerep, mint a „kiemelkedés” gyakran egyedüliként lehetséges terepe a nyilvánosságban. A háború előtt „a filmek túlnyomó többségében zenészként megjelenő cigányok folyamatosan azzal vannak feldicsérve, hogy ők már nem is cigányok” (Bernáth P 1996). Ehhez képest az, hogy az első roma tehetségkutatós sztárok közül sokan mint hangsúlyosan romák és hangsúlyosan nehéz helyzetből jövő romák kerültek a nyilvánosságba (Caramel nehéz családi körülmények közül jön, Oláh Ibolya pedig gyermekotthonban nevelkedett), nem véletlen. Ugyanakkor Caramel egy interjúban fontosnak tartja kimondani: „nem gondolom, hogy a vérünkben hordoznánk. Se a bűnözést, se a zenét.”4

Míg korábban a roma celebek hangsúlyosan voltak romák, történeteikkel és nyilatkozataikban egyaránt, a 2011-es elemzés idejére a tehetségkutatók ide kódolt sztárjairól már nem tudunk meg többet, mint hogy „történetesen romák”.

A „vérében levő vadember”

A másik vonal azonban töretlen: a kibeszélő show-k, kiemelten a Mónika Show világa, a bőséges roma megjelenéssel, de annál egysíkúbb szerepben: a nyers műveletlenség, a kontrollvesztett ösztönösség, és a másik oldalon: a műsorvezető és a nézők intellektuális fölénye által keretezve. Volt időszak, amikor a Mónika Show-ban és a Joshi Bharatban az erőszakos viselkedésű karakterek háromnegyedét, a trágár beszédű karakterek mintegy kétharmadát romákkal töltötték fel.5

A művészek „őstehetsége” és „a cigányok” kezelhetetlen ösztönössége egyazon forrásból fakad, és e kettősség régi hagyományokra tekint vissza Magyarországon. A cigányok irodalmi és képi ábrázolása viszonylag hamar telítődött (vö. Kovács 2009, Szuhay 2002) az egzotizált vadember képzeteivel. Ugyanakkor „a cigányoknak tulajdonított nomád élettel együtt járó szabadság, korlátozatlanság, gátlástalanság a nem cigányok körében az esetek többségében ellenazonosulást, az esetek kisebbségében romantikus idealizálást eredményezett”; e képben mindig is volt valami a sötétből és az elfojtottból (Csepeli 2008). A Mónika Show-ban ennek a legmélyét kapjuk: a zsigeri indulatokat, a műveletlenséget és az agressziót.6

A nagy áttörés abban, hogy a szórakoztató műsorok a cigányellenes sztereotípiákra és előítéletekre építsenek, kétségkívül az Irigy Hónaljmirigy Bazi nagy roma lagzi című műsora volt a TV2-n 2003-ban. A műsor „vicceinek” jó része e kultúrakép konszenzusán alakult: a termékenység, a túlfűtött szexualitás, gyakori partnerváltás („a Szonda Ipsosszal számoltattam meg a gyermekeimet”), a hagyományőrző roma közösségek életének olyan még sok helyen élő szokásainak kigúnyolása, mint a halottak melletti virrasztás (amit egy olyan insert „magyaráz meg”, miszerint: „találj egy kifogást, és ne menj melózni”); és a romák primitív lényként való bemutatása (az állandó, mind fonetikailag, mind tartalmát tekintve hiányos, durva és torzult magyar nyelvhasználat mellett a „menyasszony” így írja le a születést: [a gyerek] „ mindjárt kidzsavel a lyukból”; Bangó Margit-„paródia”: „ajaj, fekete csaj, becsúszott a baj, nálunk ez nem ritka, szűzhártya rég nyista”). A műsor akkor széles körű tiltakozást váltott ki a roma közéletig és értelmiségiekig, köztük az oktatási miniszterig elmenően. Az ORTT a médiatörvényben foglalt, a társadalmi csoportok nyílt vagy burkolt megsértésének, kirekesztésének, faji szempont alapján való bemutatásának tilalmára vonatkozó rendelkezés megsértése miatt marasztalta el a műsort, a TV2 pedig bocsánatot kért. Kaltenbach Jenő akkori kisebbségi ombudsman szerint a műsor megszegte az emberi jogok tiszteletben tartására, a gyűlöletkeltés, a kisebbségek nyílt vagy burkolt megsértése tilalmára irányuló törvényi előírásokat, és úgy fogalmazott: „a közönség nem primitív és ostoba, az alantas sztereotípiákra alapozó »szórakoztatás« az ő lebecsülésük is”.

Az általános értékvesztés jele az is, ahogyan 2011-ben a történetet és a rasszizmust már relativizálta a Blikk.7 A cikk a széles körű tiltakozást így vezeti fel: „a nyolc kan poénkodása sokszor kiverte a biztosítékot”, máshol pedig így ír: „nem a mirigyes nyolcas fogatról lenne szó, ha nem húzgálnák meg rendszeresen az oroszlán bajszát”. Az akkori felháborodás kapcsán az egyik előadó így fogalmaz: „nem is lett volna gond, ha pár politikus nem akart volna ezzel hírnevet szerezni magának”.

 

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon