Skip to main content

A félelem állapota

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Lengyel film – lengyel valóság


1989 őszén a gdyniai fesztivál vetítőjében a félmúlt idéződik meg. A vásznon 1980 eseményei peregnek. A dokumentumfilmek a Szolidaritás létrejöttével, a sztrájkokkal, a játékfilmek a december 13-án kihirdetett szükség- (hadi-!) állapottal foglalkoznak.

A tematikai áttörés természetesen nem előzmények nélkül való. Az egyre erősödő politikai vonulat első markáns darabjai már 1981–82-ben elkészültek Andrzej Wajda „X” Stúdiójában. (A stúdiót a kulturális kormányzat gyorsan be is záratta, az itt készült filmek többségét pedig betiltotta.)

Az utolsó tiltott film

A tiltó rendelkezésekkel a történelmi kontinuitásukból kiemelt filmeket, egyediségüktől, lényegüktől fosztották meg. A művek azonban sajátos étetet kezdtek élni: „szájhagyomány” útján bekerültek a köztudatba, profán, illetve politikai mítosz képződött köréjük.

Ryszard Bugajski filmje, a Kihallgatás az ötvenes évek fordulóján, 1948–53 között játszódik. A hadiállapot idején forgatott, 1982-ben elkészült film középpontjában a koncepciós perek rendezésének metodológiája, s a következmények bemutatása áll. A film rideg, steril képi világa a cselekvések, hétköznapi történések, gesztusok mögé irányítja a néző figyelmét. A kínzások, az embertelen börtönkörülmények naturális és mégis visszafogott ábrázolásával a rendező a belső változásokra, a lélek megtörésének stációira koncentrál.

Krystyna, a fiatal színésznő egy éjszakai mulatozás után a börtönben találja magát. Még nem tudja, hogy évekre megszűnt számára a szabad élet. Nem különleges jellem, egyszerű, hétköznapi ember, aki az élet-halál helyzetben hőssé magasztosul. Kálváriája: az ártatlan ember bűnhődése azért, amit nem követett el. A súlyos, sötét premierplánokat éles, fehér fények hasítják szét, drámaian érzékeltetve a szenvedést. Az emberi arc tükörként mutat minden változást: zavart, bizonytalanságot a kínzók arcán, és lassú halált Krystyna eltompult tekintetében. A tipizálás, a jellemzés leggyakoribb eszköze a filmben a fiziognómiai változások bemutatása. A kihallgatások közelképét csak a kínzások totáljai törik meg.

Bugajski nem kegyelmez hősének. Miután sorra kiállta a fizikai és lelki megpróbáltatásokat – kész csoda hogy szervezete egyáltalán még működik –, vallatója megerőszakolja. Az utolsó jelenetben Krystyna a szabadulás után kislányával megy fel a lépcsőn régi otthonába. A gyerek az apját szólongatja. Nem tudjuk, hogy ott fenn várja-e őket valaki…

Bugajski jól szerkesztett, hatásos filmje művészi tett, melynek modellértékét főleg történeti vonatkozásaiban kereshetjük.

Szamizdat filmek


E filmek alkotói – a Dokumentum Stúdió munkatársai; gdanski független filmesek, akik annak idején azonnal rögzítették a fontos politikai eseményeket, demonstrációkat, tárgyalásokat, sztrájkokat, megtorlásokat. Az erőszakot, a manipulációt leleplező művek mozgósító funkciója mára ugyan elhalványult, de megmaradt tényrögzítő, felhívó szerepük. Legfőbb témájuk: a Szolidaritás.


Az 1980-as gdanski hajógyári sztrájkról készítette Munkások ’80 című filmjét Andrzej Chodakowki és Andrzej Zajczkowski. Augusztus. A tárgyalások közvetlen politikai célja a szociális követeléseken túl a független szakszervezet elismertetése. A recsegő hangszórókból vég nélküli szócsaták áradnak, a vásznon elgyötört arcok – fekete-fehérben. Lech Walesa szinte mindenütt jelen van. S bár ’88-ban már kompromisszumokat készít elő (a dokumentumkockákon is ritkábban bukkan fel), itt még keményebb, harcosabb, nagyformátumú politikusként látjuk. Ügyesen taktikázik – ellenfele soha nem tudja meg, hogy a sztrájk lendülete apadóban van.

A Ballada a sztrájkról (Piotr Bikont, Leszek Dziumowicz) hasonlít a Munkásokra. A jelentősebb eltérések a technikából adódnak. A videokamera szemérmetlenebbül leskelődhet, s még azt is meg tudja mutatni, amikor „rajtakapják” az embert. A kép meglódul: egyenruhák tűnnek fel, lábak, karok mozgásban, rendőrségi autó belseje, folyosók, hivatali szobák, egy kihallgatás résztelei – eddig meg nem örökített helyszínek, személyek: a végrehajtó hatalmat láthatjuk működés közben.

Bohdan Kosinski az emlékezésnek szentelte alig tíz perces filmfohászát. A Hívunk benneteket! esti felvétetem hatalmas tömeg gyülekezik a gdanski „három keresztnél”. A fáklyatengerben könnyező arcok. Gyászszertartás – koporsók nélkül. A halottakat lélekben idézik meg. Hívunk benneteket – a ’68-as poznani vérengzés ártatlan áldozatait!

A „sztrájkműfaj” kétségkívül legsikerültebb darabja a Bányászok ’88 (Andrzej Piekutowski). Az előbbi filmek spontán képi ötletei itt tudatosan szerkesztett kompozíciókban, ritmikus sorokban jelennek meg. Hús-vér emberek vitatkoznak a hangszórók előtt, s ha kell, csillékből barikádot emelnek. Megrázó interjúk, lírai képek a vágatokban alvókról, az erőszakkal eltávolított hozzátartozókról: a rendőrök kíméletlenül taszigálják a lányokat, asszonyokat, gyerekeket.

És a sztrájk folytatódik tovább…

Az Állapot


A hadiállapot idején játszódó új lengyel filmek címei jelképesek: Lelkiállapot (Krysztof Tchórzewski); A félelem állapota (Janusz Kijowski); A birtoklás állapota (Krysztof Zanussi; Üvölteni szeretnék (Jacek Skalski); Az utolsó komp (Waldemar Krzystek). A dokumentatív igényű vagy drámaian túlfűtött műveket a szó közvetlen és szimbolikus értelmében is joggal nevezhetjük állapotfilmeknek. Rendezőik hasonló fikciós modellben – de különbözőképp stilizáltan mutatják be a kilenc évvel ezelőtti eseményeket, a lengyel társadalomban végbemenő változásokat. A filmek világa, cselekménye, jelképrendszere sokban hasonlít egymáshoz.

A Lelkiállapot hősnője a gdanski kikötőből (emblematikus jelentés!) indul vitorlás hajóval világ körüli útjára – közben pedig itthon az Állapot mindent megváltoztat. A Barátait zaklatják, gyakoriak a házkutatások, letartóztatások, az utcán katonai járőrök cirkálnak. Nem tudni ki, miben bűnös. A vitorlásklub baráti körét szétrombolja az erőszak.

Hasonlóan zárt közösségben játszódik a Félelem állapota. Főszereplője, a tehetséges, fiatal színész ellenzéki konspirációba keveredik. A rendező szürreális visszaemlékezésekkel és színházi betétekkel stilizálja művét. A krimire emlékeztető cselekmény legsikeresebb jeleneteiben a rendező aprólékos gonddal mutatja be a megfigyelői, lehallgatói, besúgói lánc működését. A hősök feltűnően gyakran néznek ki az ablakon. Ilyenkor a jelen történelmét látjuk – videoképernyőn.

Az Üvölteni szeretnék című filmben szintén találkozhatunk ilyen dokumentumbetétekkel. Például: a rendőrségi rohamkocsi a tömegbe hajt, embereket gázol halálra (a felvétel 1970-ben készült). A kollektív erőszak természetét a téli éjszakában cirkáló katonai járőrök, igazoltatások, házkutatások, elhurcolások (mintegy epitethon ornansok) képsoraival rajzolja meg az elsőfilmes rendező. Ismétlődő jelenetekben narratív funkcióval egészíti ki a rész-egész viszonyát; a közeliek (csizmák, fegyverek, sisakok, gumibotok) a maszk mögé bújt hatalom kifejezőjévé válnak. Az erőszakos, külső történésekkel szemben a lakótelep sivár világában csak a szerelmes, páros magány jelent védelmet a két hős számára. Míg a fiút be nem hívják katonának…

„Furcsa pár” Zanussi új filmjének két főszereplője. A korábban cenzorként dolgozó nő és a nála jóval fiatalabb egyetemista szerelme lassan halad a kamaradráma végkifejlete felé. A szűk térbe a külvilág, a politika a szavakon át szűrődik be.

Ezeknek a filmeknek a hősei a külvilág elől menekülő, mind zártabb térbe kényszerülő értelmiségiek. Egy részük tudatos forradalmár, többségük azonban nem akar aktívan részt vállalni a politikából. Az Állapot idején azonban nincs hova visszahúzódniuk. Szóval, tettel – de állást kell foglalniuk.

Az események hátteréből keveset tudhatunk meg, a művek elsősorban érzelmekre hatóan építkeznek. Tudjuk, hogy azért minden második embert nem vitték el, s most mégis úgy tűnik mintha… A filmek elnagyoltságának egyaránt oka az indulatok hirtelen felszabadulása, az egyre romló gazdasági, politikai helyzet és a fásultság.

Háromszáz mérföld az égig


Maciej Dejczer megtörtént esetet feldolgozó filmje friss és fájó sebeket tép fel. 1985-ben egy 12 és egy 15 éves lengyel fiú kamionba rejtőzve Svájcba szökött. Dejczer hangulatilag túlfokozza és szociografikus irányba tolja el a cselekményt – a valóság mélyebb bemutatásának érdekében. Az új nemzedék menekülési kényszere külföldre, a válsághangulat és a diszkriminációs mozzanatok a mai lengyel valóság tragikus jellemzői. Hiszen milyen tragikus, amikor a filmbeli apa (egykor tanár, most vályogvető) azt mondja külföldre szökött fiának a telefonba: Ide ne gyere haza, fiam…














































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon