Skip to main content
„Minek nevezzelek?” (Petőfi Sándor)


Költői kérdés ez a javából. Olyannyira, hogy Petőfinek, aki pedig mindig feltalálta magát, eszébe sem jut, hogy nevezhetné imádottját – az egyszerűség kedvéért – Petőfi Sándorné, szül. Szendrey Júliának. De nem teheti, mert a költő par excellence feladata éppen a megnevezhetetlen megnevezése. Nomen est omen. Vagyis a név: végzet, sors. Léda elképzelhetetlen, mint Dióssyné, Brüll Adél. Ady a név anagrammatikus átalakításával mitológiát teremt, ahol is ő szükségszerűen Zeusz, aki hattyú képében csak tizennyolc éven felülieknek. A megnevezés mindig a költői stratégia része (amiben elemezhetetlenül vegyülnek poétikai megfontolások és nagyon is személyes üzenetek). Meggyőződésem például, hogy Vajda János, amikor fantomszerelmét Ginának nevezte, akkor, a nyelv mestereként, belehallotta a „va” előtoldalékkal vagy a kezdő mássalhangzó megváltoztatásával előidézhető markánsan genitális jelentés-holdudvart. Amivel egyrészt természetes vágyainak adott kifejezést, másrészt költői bosszút állt a vonakodó hölgyön. József Attila Flóra-verseiben a szeretett nő gyakori és hangsúlyos megnevezése (címben és rímhelyzetben) a költő azon törekvésére vall, hogy legalább a poézis birodalmában létrehozza, valósággá tegye a tények evilágában nem létező kapcsolatot. Számomra, mint oly sok mindenben, Arany János a példaadó: – amúgy egyetlen – szerelmes versében nevén nevezi nejét (elnézést az alliterációért; szakmai ártalom): „Harmincéves, Julim édes, / Lelki frigyem teveled…”


Én is, méltatlan, korcs utód, mindig nevükön neveztem gyarló költői kísérleteimben respektív hitveseimet. Persze, van más megoldás is. T. S. Eliot egyáltalán nem írt szerelmes verset.



Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon