Skip to main content

A Lenin Hajógyár utolsó órái

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Sztrájk…

Gdansk. Szemben, mintegy kétszáz méterre a Lenin Hajógyár híres II. sz. kapujától, melyet fényképről szinte az egész világ ismer, üresen kong a nagy gyűlésterem. A vasárnap alakult országos sztrájkbizottság másutt tanyázik, gondosan elrejtették a rakpartok, műhelyek, irodák, rakodóhelyek, vaskapuk erdejében, ahol egykor a Szolidaritás bölcsője volt. A nehezen megszerzett belépési engedély – mert most mindennel és mindenkivel szemben bizalmatlanok – sem ad részletesebb útbaigazítást. De ha felismerik az embert, intenek, majd hol jobbra, hol meg balra kanyarodva elvezetik a küldöttekhez.

„Országos sztrájkbizottság” – talán kicsit túlzott megnevezés. Voltaképpen csak a Lenin Hajógyár és negyvennyolc gdanski üzem küldöttei vannak itt, meg a Szolidaritás kéttucatnyi ide menekült tisztségviselője és az elnökség egy tagja: Waszkiewicz. Ez talán kevésnek tűnik, de míg tegnap a hajógyár üresen állt, ma – hétfőn, december 14-én – mind itt vannak a munkások, sztrájkolnak, sisakkal a fejükön, karjukon piros-fehér karszalaggal. Tegnap este, amikor ugyanitt összejött a Szolidaritás mintegy negyven üzemi megbízottja és húsz munkás, nem akartak mást, csak megbeszélni, mi történik. Jó volt összegyűlni az ebédlőben, látni, hogy még ez is meg az is szabadlábon van; nyújtózkodtak a székeken, nevetgélve mesélték, hogyan illantak el a milícia karmai közül. De mihez kezdhetnének ilyen kevesen?

Tudták ezek a férfiak és nők: csak azért engedték őket összegyűlni, hogy valamennyiüket együtt foghassák le. Ezért hosszú vita után el is határozták, hogy este tízkor – a kijárási tilalom kezdetekor – elhagyják a hajógyárat, és hazamennek. Jól sejtették: éjjel két óra nyolc perckor a milícia megszállta a gyárat. A rendfenntartó erők összetörték a xeroxgépeket és az írógépeket, mindent, ami a kezük ügyébe került: végigjárták a műhelyeket, azt a hét Szolidaritás-aktivistát, akit ott találtak, bilincsbe verték, majd távoztak.

A Nemzet Megmentésének Katonai Tanácsa közleményeiben hangoztatja, hogy az országban nyugalom van. Ebben a helyzetben otrombán hatna, ha a munkahelyeket megszállná a milícia. Így tehát hétfőn reggel, az első munkanapon bemennek a gyárba a munkások. Gdansk elővárosaiban ott állomásoznak a katonaság egységei, de magában a városban minden nyugodt. Ez a nyugalom a hatalom legfőbb ütőkártyája: megmutatni, hogy elég volt proklamálni a „nemzet megmentését”, s a helyzet máris normalizálódik, mintha minden lengyel csak erre várt volna. Ami az embereket illeti, egyáltalán nem álmodoznak arról, hogy barikádokat emelnek. Igen: félnek. És közben nem hisznek a fülüknek és a szemüknek. Nem akarják elhinni, hogy a szabadságnak vége. Furcsa macska-egér játék ez: megengedik a munkásoknak, hogy bevonuljanak a hajógyárukba, mintha mi sem történt volna. Egy órán belül lobogni kezdenek a kapura kitűzött lengyel zászlók, ami tizenöt hónapja sztrájkot jelent és harcot a demokráciáért. A tetőkről szemmel tartják a láthatárt. Udvariasan meghallgatják az igazgatót, aki elcsukló hangon a munka felvételére szólítja fel a munkásokat, hangsúlyozva, hogy milyen szankciókkal fenyegeti a szükségállapot a sztrájkolókat. Szeretik ezt az igazgatót, s miközben hallgatják, mit beszél, egymás közt azt mormogják: „Nem az ő hibája.” Miután ezek a tízpercenként megismételt felszólítások hiábavalóak maradtak, a hangosbemondón egy fiatal munkásnő felolvassa a sztrájkhatározatokat.

A kapun kívül egyre dagad a tömeg: tapsol, tapsol, tapsol, újra és újra meghallgatja a sztrájkfelhívást: követeljük a szükségállapot azonnali feloldását, a bebörtönzöttek azonnali szabadon bocsátását. A szöveg tartalmazza a letartóztatottak névsorát is. Persze az emberek szeretnének mást is hallani, például azt, hogy Lengyelország egyik vidéke a másik után ugyanígy elutasítja a szükségállapotot, vagy hogy Lech Walesa diadalmenetben a hajógyár felé tart. Tudják, hogy távolról sem ez a helyzet. De az újra meg újra felolvasott sztrájknyilatkozat monotóniája legalább egy kicsit ellensúlyozza mindazt, amivel a rádió és a televízió vasárnap reggel hat óra óta bombázza őket.

„Ne hagyjátok el a gyáraitokat!”

Lenin Hajógyár, hétfő, 11 óra, a sztrájkbizottság gyűlésterme. „A Lengyel Népköztársaság teljes jogú állampolgárai vagyunk – mondja egy öreg munkás –, és nem mondunk le jogainkról.” Azért senki sem téveszti össze vágyait a realitásokkal. Tudják és kihirdetik, hogy bár a sziléziai bányászok sztrájkba léptek, de nem minden bányában, csak huszonhétben vagy talán csak hétben. A többi gdanski gyárat, melyeknek küldöttei itt vannak, már katonai igazgatás alá helyezték, s bár a munkások csak színlelik, mintha dolgoznának, mégis mindenki a helyén van. Nem terjednek kósza rémhírek, a jelenlévők csak annyit mondogatnak egymás között „Tartsunk ki legalább harminchat óráig, és valami történni fog.”

Egy fiatal munkás hosszú előadásba kezd Gandhiról és az erőszakmentes ellenállásról. „Ha jön a hadsereg – mondja –, virágot veszünk a kezünkbe, és talán ők is leteszik a fegyvert.” Nincs sok sikere, mindenki arról beszél, hogy kerülni kell a provokációkat, nehogy a dolog elfajuljon, hogy nem szabad elhagyni a gyár területét, hogy akkor is ki kell tartani, ha könnygázzal és bénító gázzal árasztják el a hajógyárat. Hosszasan vitatkoznak, vajon azok, akik távozni akarnak, kötelesek-e külön engedélyt kérni. Nem hoznak határozatot, de az általános hangulat az, hogy „inkább ötezer elszánt sztrájkoló maradjon, mint tizenötezer ingadozó”. Érezni a habozást a teremben, leolvasni egyik-másik tekintetről: szorongás a neve.

„Kedves dokkmunkás testvérek – mondja egy köpcös parasztember –, 1980-ban innen szállt fel a szikra, mely lángba borította egész Lengyelországot, mert ti így határoztatok. Ma újra ilyen határozatot hoztatok – hát ne hagyjátok el a gyáratokat! Mi, parasztok mindent megteszünk, hogy ne lehessen benneteket kiéheztetni. Levágunk annyi állatot, ami nektek kell, hogy legyen mit ennetek. Segítünk nektek, csak arra kérünk, ne engedjetek! Kicsoda ez a tábornok, aki saját nemzete ellen fordítja ágyúit, és hadat üzen saját népének? A rádió eláraszt minket a propagandájával, de ha egységesek maradunk, mindent elérhetünk. Kedves munkások, ne féljetek semmitől, mert Isten a mi oldalunkon van, Szűz Mária nem fog bennünket elhagyni. Mentsétek meg a becsületünket!”

Belép a terembe Anna Walentynowic, aki miatt az egész kezdődött annak idején: az ő elbocsátása elleni tiltakozásból robbant ki a tavaly augusztusi sztrájk. Könnyezik. Waszkiewicz bejelenti, hogy az elnökség több tagja megmenekült a letartóztatástól. Felolvas egy újabb közleményt arról, hogy a sztrájk folytatódik és terjed, így fejezi be: „Nincsenek külön instrukciók, mindenki tudja, mit kell tenni.”

Délután két óra: kilenc tank áll Gdansk kijáratánál, a varsói országúton. Tankok a párhuzamos utakon is. A főváros 348 kilométerre van innen, néhány helyen a rendőrség lezárta az országutat, és csak igazoltatás után enged tovább. Varsótól tizenöt kilométerre megelőzünk egy huszonkilenc tankból és páncélozott szállítójárműből álló oszlopot. Alig van civil jármű az utakon. A városban gyakorlatilag nincs közlekedés, a nagyobb útkereszteződéseknél katonák, tankok.

Le Monde, 1981. december 18.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon