Skip to main content

Agyrémkörút

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Szétverik Józsefvárost és Ferencvárost?


A ferencvárosi Dandár utcának az északi részét kell szanálni, a Thaly Kálmán utcával nincs gond, mert az északnyugati oldalon amúgy is „szanálás van előirányozva”. Eltűnne mellesleg például az 1910 és 1913 között, az akkori polgármester nevével fémjelzett Bárczy-program keretében a Mester utca sarkán épített, mintegy 80 lakásos épület. A Józsefvárosban a Szigony utca jelentős részén a bontás már megtörtént, a többi épület is erre ítéltetett… A Koszorú utca mint utca lényegében megszűnne. A Szövetség utca (már a VII. kerületben) keleti oldalát szintén le kell bontani.

A hol rekonstrukciós körútnak, hol tehermentesítő gyűjtőcsatornának nevezett elképzelés 1983-ban készült tanulmányterve szenvtelenül sorolja a fenti utcákat, ahol elkerülhetetlen a szanálás. A tervezők – meglehet – megbántódnak, ha szenvtelenséggel vádoljuk őket. Hiszen ekkor már csak húsz méteres utcát akartak nyitni a Hungária körúton belül, s nem 100 (száz) méterest, mint korábban.

A „gondolat” a hatvanas évek végén született. A Nagykörút alatt húzódó nagy, három méter átmérőjű szennyvízgyűjtő csatorna legkésőbb az ezred végén felújításra szorul, állapították meg. Erre csak akkor van lehetőség, ha a forgalmat elterelik, mind a járművekét, mind a szennyvízét.

Szentháromság

Meg kell tehát építeni egy szerényen tehermentesítőnek nevezett szennyvízcsatornát, s egy új utcát, amelyre a közlekedés átterelhető. S ha már arra kényszerülünk, hogy emiatt épületek tucatjait szanáljuk, akkor félúton megállni nem érdemes. A csatorna megépítéséhez az akkori technológia mellett mintegy 20 méter „szabályozási szélességre”, azaz ilyen széles utcára volt igénye az építőknek. A történelemkönyvekbe ezzel azonban aligha kerülhetnének be a tervezők. Épüljön tehát egy 90-100 méter széles új (nagy)körút!

Tökéletesen egybevágott a terv az akkori városfejlesztési, „rekonstrukciós” elképzelésekkel, amelynek középpontjában a bontás utáni paneles építések álltak, a buldózer-toronydaru-vasbeton szentháromsága jegyében. A józsefvárosi bontások már ennek a jegyében folytak, a rekonstrukciós körút tervével „harmonizálva”. Ez a hullám a belső városrészekben szerencsére viszonylag hamar kifulladt. Így a százméteres úthoz elengedhetetlen szanálás is lekerült a napirendről.

Magának a rekonstrukciós körútnak a terve azonban nem, az csak átalakult, szelídült. Elébb a 30-35 méteres szabályozási szélességet tartották elengedhetetlennek, majd a már említett húsz métert.

Vajon más, kevesebb szanálással járó útvonalon is megépíthető lenne a tehermentesítő csatorna? A kérdés természetesen már korábban is fölmerült. A tervezést koordináló Budapesti Városépítési és Tervező Vállalat azonban még a nyolcvanas évek elején is ragaszkodott ahhoz, hogy érdemi, beruházást megalapozó terv csak a korábban már említett vonalvezetésre készüljön. Hallani sem akartak például arról, hogy megvizsgálják, milyen lehetőségek adódnak akkor, ha közlekedési szempontból nincs szükség a rekonstrukciós körútra.

Működik a fantomterv

A „szelídített” húszméteres változat terve azóta is érvényben van. Legutóbb a fővárosi tanács 1989-es  papíron legalábbis –, kötelező érvényű általános rendezési terve is megerősíti.

Tanúsíthatják ezt az érintett városrészek terveit készítő szakemberek is, akiknek az új körút „tervezési adottságot” jelent. Nem különben a Szövetség utca 9. alatti foghíjon épült ház tervezői is. A lakótömb az utcán sorakozó épületekhez képest jóval beljebb lett fölhúzva – a tervezett csatorna miatt. Az építkezés körül már tíz éve folyik a hatósági huzavona. Az épület már áll, de a jogi vita folyatódik, mert a rendezési terv alapján a ház frontvonalát még hátrébb kellett volna húzni.

A terv tehát él, bár ha „felelős” szakembereket kérdezünk, időnként eltűnni látszik. Ennek a rekonstrukciós útnak a megépítését ma egyetlen komolyan vehető közlekedési szakember sem támogatja: a közlekedési gondok megoldásának ez nem alternatívája. Hidas Péter, a tanácsi Főépítészeti Hivatal vezetője egyenesen úgy fogalmazott, hogy ilyen tervről nem hallott és nem tud, (?) s biztos abban, hogy senki sem foglalkozhat vele komolyan. Korábban is készültek olyan tervek, amelyekről kiderült, nem érdemes megvalósítani – jegyezte meg.

A rekonstrukciós körút 1983-as terveit a FŐMTERV készítette. Schulek János, a „nagylétesítmény főnöke” értetlenül áll az egész elgondolás előtt. A FŐMTERV-tanulmányt nem ismeri – mondja –, s határozottan állította, nincs szó ma ennek a körútnak a megépítéséről. Sőt, szerinte a szennyvízgyűjtő rekonstrukciója megoldható tehermentesítő csatorna nélkül is. A csatorna, amelynek feneke elvékonyodott, egy műanyag cső behúzásával és a hézag kitöltésével megszilárdítható. A csatornát csak szakaszosan kellene elzárni, s addigi a szennyvizet a felszínen ideiglenesen lefektetett csőben vezetnék el.

A Fővárosi Csatornázási Művek álláspontja is radikálisan megváltozott az utóbbi időben. Illetékesük, Kolompár Péterné ma azt állítja, hogy a nagykörúti szennyvízgyűjtő rekonstrukciója miatt ők nem kérték az új körút nyitását, ők nem határozták meg annak helyét. De igencsak megváltozott a csatorna felújításának időpontja is. 50-60 év múlva lesz esedékes, hallhattuk. Ezalatt pedig fejlődhet annyit a technológia, hogy nem lesz szükség egy új főgyűjtő építésére, vélte optimistán.

A terv, amely szelídített formájában is több milliárdba kerülne, még mindig létezik, még ha senki sem vállalkozik arra, hogy nyíltan védelmébe vegye. A kérdés csupán annyi, mikor jut eszébe valakinek, valakiknek, hogy elővegyék az ilyen és hozzá hasonló terveket. Vagy netán újakat készítsenek…






























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon