Skip to main content
Merre, Balázs testvér, de merre, de merre? (Ady Endre)


Ady Endrének nem a legjobb versei közé tartozik a „Két kuruc beszélget”, amely a fentebbi sorral kezdődik. Ha kamaszkoromban szerettem is Ady bús kuruckodásait, azóta nagyon eltávolodtam tőlük. Más a mi világunk, másképp szólunk, mások a bűnök, mások a feloldások. Kurucok, labancok eltűntek az éji homályban. De a kérdés, hogy „merre?”, nyitva marad, és arra próbálok felelni. Hát merre? Bizony zavarba ejtő kérdés. Mert meg kell vallanom, hogy ha személyes jövendő sorsom felől nincs nagy kétségem – sosem voltam még életem során olyan bizonytalanságban, mint az utóbbi esztendőkben, az emberiség jövendő sorsa miatt. Holott elég sokáig szinte foglalkozásszerűen űztem a jövendőmondást, talán örökségképpen, hiszen a próféták nemzetségéből származom. S valamiféle iránytű mindig is volt egy a kezemben, amely megóvott a nagy eltévelyedésektől. Nagyjából úgy gondoltam, hogy az emberiség, akárcsak a kerti palánták, a sötétből a világosság felé igyekszik. Viszont az egyenes vonalú haladás hitéből elég hamar kigyógyultam. A történelem megtanított arra, hogy mindig számon kell tartani az alternatív lehetőségeket, számba kell venni a javulást és a züllést, a haladást és a félrecsuszamlásokat.

Sokszor idézem Gramscit, aki azt ajánlotta, hogy egyeztessük a tisztánlátás pesszimizmusát az akarat optimizmusával. Tehát a kérdésre ne a csüggedt Adyval válaszoljuk, hogy „semerre”, hiszen „sorsunknak sorsával már régen számoltak”, hanem inkább Vörösmartyval, aki bár éppenséggel nem volt optimista, azt ajánlotta, hogy küzdjünk „erőnk szerint a legnemesbekért”. Tegyük meg, amit tehetünk, a többit bízzuk a sorsra. Depresszió idején remélni lehet a fellendülést, békében számolni kell a leselkedő háborúval, és a háborúk általában jól vagy rosszul, de bevégződnek.

Ha az ember a XX. század mérlegét elkészíti, több ilyen hullámhegyet és völgyet lát váltakozni. Van, aki úgy gondolja, szörnyű egy század volt – ha a két világháborút vesszük, meg ami közöttük volt, és ami utánuk folyik, de ugyanakkor milyen haladás a tudományokban, a technológiában! Mennyire megnövekedett az ember építő és pusztító hatalma.

Jó negyven éven át azt ajánlotta Balázs: ki a kommunizmusból! Meggyőződésem volt, hogy a kommunizmus, mint Bergyajev írta, végzetes és öldöklő eretneksége a keleti kereszténységnek, zsákutca, amiből ki kellett vergődniük azoknak, akik beletévedtek, vagy akiket belesodortak. Luther módjára, aki azt adta ki jelszónak, hogy „Los von Rom!” (El Rómától!) – azt kívántuk, hirdettük: „El Moszkvától!” Ez megtörtént, elvégeztetett, és mégis azt látjuk, semmi sem tisztáztatott. Sűrű ködfelhő borítja a látóhatárt. A ma embere egyre jobban hasonlít Goethe bűvészinasára: a világ leghaladottabb nemzetei csupa olyan problémával találják magukat szemben, amelyeket maguk idéztek elő, és megoldani nem tudnak. Külön-külön nem lehet, az összefogásra pedig hiányzik belőlük a készség. Belegabalyodtak a világgazdaság követelményei és a nemzetállami önzés ellentmondásaiba. A munkára, a tudományra és a tőkére építettük civilizációnkat, és képtelenek vagyunk munkát adni az iskolázott fiatalságnak. Roppant mértékben kifejlesztettük a termelékenységet, és az emberiség fele éhezik.

A világ egyre bonyolultabbá válik, a társadalmak egyre nehezebben kormányozhatóak.

Most, hogy a demokrácia esélye megnyílt, ráébredünk arra, hogy amilyen eszményi államforma a demokrácia, olyan nehéz is élni vele. Hogy nincs demokrácia demokraták nélkül: hogy a demokrácia nemcsak politikai, hanem erkölcsi kérdés is.

Merre menjen a magyarság? Én azt tanácsolnám, hogy az újabb útkereszteződéshez érve jól vigyázzon, hogy az Európa és ne a Balkán felé vezető utat válassza. Nagyon tetszett, amit Esterházy Pétertől olvastam az „Európai egyszeregy”-ről. Ő mindig fején találja a szöget. Óvakodni kell az öncsalástól. Rendkívül fontos, hogy Magyarországról jó képet alkosson Európa. De ennek, mondanom sem kell, az a feltétele, hogy Magyarország igazán jóképű is legyen. Vagyis hogy az alkotmányosságot ne csak szavalja, hanem alkalmazza is, hogy a tettek megfeleljenek a nyilatkozatoknak, hogy ne becsüljék le Európa tájékozódó képességét, hogy tűrjék a kritikát, és néha önbírálatot is gyakoroljanak.

Hadd mondjam meg, hogy nem ismerek népet, amelynek geopolitikai helyzeténél és az erőviszonyoknál fogva nagyobb érdeke fűződnék ahhoz, hogy a közép-európai népek megbékélésének és együttműködésének szószólója legyen, mint a magyarnak. Egy népnek sincs nagyobb érdeke abban, hogy kívül-belül megakadályozza az ordas eszmék terjedését.

Merre, de merre? A civilizáció felé.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon