Skip to main content


„Mért legyek én tisztességes?

Kiterítenek úgyis!

Mért ne legyek tisztességes?

Kiterítenek úgyis.”

(József Attila)

Belső kényszer munkál az emberben… (Álljon meg a toll! Az emberben? Vagyis mindenkiben, nemcsak a kiválasztott kevesekben…), hogy értelmet adjon életének. Majd minden tapasztalatunk kapálódzik az ellen, hogy embertársaink túlnyomó többségét erkölcsi lénynek tekintsük. Ha viszont az erkölcsi illetékességet egy – szükségképpen önkényesen – leszűkített elit – magyarán egy klub – szellemi monopóliumának tekintjük, akkor az erkölcs problémája súlytalanná válik; pontosabban, súlyából annyit veszt, amennyi az önjelölt elit által kiszorított „tömeg” súlya. Az igényes arisztokratizmus nárcisztikus léhasággá fajul. Az analitikus ész bonckése manikűrollóvá pubisodik. Tehát – tetszik, nem tetszik – ahhoz, hogy az erkölcs problémája egyáltalán értelmesen tárgyalható legyen, minden embertársunknak tulajdonítanunk kell azt a belső kényszert, hogy értelmet adjon életének.

Az erkölcsi problematika nagyon egyszerűen megfogalmazható. Egy hangsúlyáthelyezés kérdése az egész; lehet-e erkölcsösen élni? Lehet-e erkölcsösen élni? József Attila sokféle válasszal kísérletezik erre a megkerülhetetlen kérdésre. Az egyik válasz az erkölcs és az ún. „élet” antinomikus szembeállítása 1933-ból. „Rügyre gondolnak mormolva e fák.” (értsd: jó volna, finoman szólva megtermékenyülni, ámde;) „S a tág ég tiszta nagy –” (vö. Kant: felettünk a csillagos ég, bennünk az erkölcsi törvény stb.) „Reggel az erkölcs hűvös, kék vasát / megvillantja a fagy.” Freudista változat egy 1937-es töredékből: „Erőlködik ám az erkölcs / zsigereim zsugorgatja” (ösztön versus felettes én).

Társadalomkritikai és teológiai (!) megalapozású immoralitás-elv ugyanabban a versben (Számvetés, 1934):

„Engem sunyiságra oktat
az erkölcs. (Rólad is ezt hiszem.)
Huszonnyolc éve éhezem.
Rajtam már csak a fegyver foghat.”, és
„Komor ég alatt üldögélek,
mint hajléktalan a híd alatt.
Mindentől, fölmentem magamat,
mert nem lesz utolsó ítélet.”

Ezek a művészileg nagyszerű formulázások a doktriner freudo-marxista József Attilától valók. Ám 1936 táján József Attilánál bekövetkezik a sokadik, de végső fordulat: költőnkből kiábrándult, pragmatikus humanista lesz. Elejti képzelt fegyverét. És fegyvertelenül érdekesebb és emberibb.

Az Egy spanyol földmíves sírverse a reális életvilág praktikus dilemmájaként mutatja be az „erkölcsi problematikát”.

„Franco tábornok besorolt ádáz katonának,”

Az első sor finoman persziflálja az epitáfium műfaját. Tudniillik: Franco – az még frankó. Leónidasz vagy egy másik fanatikus idióta – egyre megy; de: az ádáz jelző, az már a műfajban szokatlan önkritika, a folytatás pedig: „nem szöktem meg, mert féltem, agyonlövet úgy.” a közemberi természetes gyávaság beismerése, de egyben ésszerű magyarázkodás. Majd ismét sorindításként:

„Féltem…” – és innen már nem önkritika vagy magyarázkodás, hanem ítéletmondás önmaga fölött:

„…azért harcoltam a haddal a jog s a szabadság
ellen Irun falain. S így is elért a halál.”

Ez hadbírósági ítélet, amit a vádlott mond el. Kőbe vésett vádbeszéd. (A költő mellesleg lefordította Leónidasz híres sírversét: „Itt nyugszunk vándor, vidd hírül a spártaiaknak: megcselekedtük, amit megkövetelt a haza.”) De itt egy földmíves beszél, egyvalaki a névtelen tömegből.

A Két hexameter viszont valami egészen más. Több, mint arisztokratikus: vegytisztán individualista és irracionális döntés, erkölcsi decizionizmus. Eszi, nem eszi, nem kap mást. És ez az igazi fegyverletétel. Nincs nagy elmélet, ahová fellebbezni lehet, nincs tudás, ahol panaszt tehetnénk. Marad a felelősség vagy az önkény – ahogy tetszik. A két sor között szinte nincs különbség. Szinte. Csak az a „halálos és elválasztó” (Lukács György).

A kérdésben: „én” és „ne”. Egy betűpermutáció és egy ékezethiány: az ÉN-ből NE lesz. A válasz az első sorban felkiáltójellel zárul. Mintegy a méltatlankodás jeleként. A második sorban egyszerű ponttal. Radnóti Miklósnál „mindennek más távlatot ad a halál már”. József Attila számára a minden anulláltatott. A halál nem más távlatot ad. Nem is távlat. Amivel szembenézünk, az nem távlat, az jelenvalóság. És még ebben a roppant filozófiai pátoszú versben is milyen zseniálisan visszafogott, mennyire polgári szó a „tisztességes” a becsületeshez, vagy pláne a nemeslelkűhöz képest.

És végül a rövidség poétikai üzenet: kérem, úriemberek ezt ilyen egyszerűen intézik el magukkal. Nem kell a duma.

A nagy etikai decízió: egy vállrándítás.








































Megjelent: Beszélő hetilap, 29. szám, Évfolyam 6, Szám 31


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon