Skip to main content

A demokrácia – az építészet ellensége

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Mottó: …ha az állandósult változás demokráciája a mindig változó többség által meghatározó, úgy a demokrácia épülete nem a statikus templom, hanem sokkal inkább a sátor, mely az állandó változást lehetővé teszi. A demokrácia jelek nélküli.

(Paulhans Peters)


Ahogy politikai rendszerünk a demokrácia kiteljesedése felé halad, tapasztaljuk, hogy a „demokrácia” malmai ott is őrölni kezdenek, ahol annak semmi helye sincsen.

Vállalatot vezetni példának okáért „demokratikusan” éppolyan lehetetlenség, mint a hadvezetés. De nem lehet népszavazással befolyásolni a művészeti megnyilatkozásokat sem.

De miért lehet vajon az építészetben, a város- és tájrendezésben követelőzni a demokratikus döntések meghozataláért?

Miért más az építészet (városrendezés)? Valóban más-e? Vajon milyen alapon nyújt be a társadalom, illetve annak reprezentáns testülete igényt arra, hogy éppen az építészetet, az építészeti hogyant és mikéntet megbírálhassa, és az áldemokráciából a legkegyetlenebb kritikai diktatúrát gyakorolhassa?

Mint művészeti ág, helyesebben mint minden művészet anyja, az építészet integráns része a nemzeti kultúrának. Annak a kultúrának, mellyel általánosságban nemzeti határainkon belül és kívül is oly sok a probléma.

A kor kultúrája azonban veszélyeztetett helyzetbe került. Nem kismértékben okozta ezt a helyzetet egy olyan politikai-gazdasági miliő, melyben az anyagi értékek megbillentették az általános értékek rendjét, mérlegét.

Mi, építészek, abban a kulturáltsági-kulturálatlansági környezetben kell hogy dolgozzunk…

Az építészet – konjunktúraművészet, felvevő piaca a fizetőképes kereslet. Aki fizet, az megmondja, mit akar. Akkor is, ha pénze ugyan van, de kultúrája szinte semmi. A pénz és kultúra egy értékítéletet vesztett társadalomban nem talál egymásra, a piac diktátorai általában kultúrálatlanok.

Az építész eladható terméke építészete, a vásárra ezzel a termékkel lép, s rajta a kulturáltságot számon kérni lehet, de kevésbé ildomos. Az építészet tükörképe a mindenkori társadalmának.

Sajnos a világ építészeti arculatát alapvetően meghatározza egy pénzzel rendelkező újgazdag réteg. A tömegeket boldogítani szándékozó, jó szándékú, „steril” építészet, a puritanizmussal kacérkodó mindenféle baloldali izmusok itt megbuktak. A „Bauhaus” építészének a jelszava, a nincsteleneknek való építés illúziónak bizonyult.

A kultúra torzulásai mellett fejlődik ki a magyar demokratizmus. A népi konszenzus, a mindenbe való beleszólás igénye. Beleszólást – nem a nép alapvető céljait, létét meghatározó politikai életbe, hanem a környezet közvetlen életjelenségeibe. Így az építészet-városrendezés szakmai kérdéseibe is. Ezzel közel sem azt kívánom mondani, hogy tagadom az emberek jogát környezetük alakításába, de elsősorban fenntartom a jogot a szakmák felelőseinek. Ők hivatottak tanultságuknál, műveltségüknél fogva, hogy szakmai ügyekben javaslatot tegyenek. Ők, akik azzal az információ-mennyiséggel rendelkeznek, amivel majd a döntéshozók az elleninformáció-mennyiségükkel ítélni tudnak egy város, egy utca, egy épület sorsáról.

Javasolni és dönteni, de a nyilvánosság előtt és meghallgatásával. De a döntést nem az áldemokratikus álcába bújtatva, kibújni a rájuk ruházott felelősség alól.

Egy városrendezési döntést megelőző szakmai munka sokszor éveket vesz igénybe. Számos vizsgálat, elemzés, értékelés előzi meg. A munka számos szakember munkáján alapszik. Felháborító az a gyakorlat, amikor egy népgyűlésen (lakossági fórum) félórák alatt a lakosság éppen jelen lévő, minden valószínűség szerint parciális érdekek (elveszik a kilátást, zajos lesz a környezet stb.) miatt érdekelt felek jelenlétében hangulatot alakítanak ki.

A telekommunikációs eszközök szenzációhajhászásból pedig a „néphangulatot” tovább fokozzák az építész, építészet ellen. De milyen célból?

Hogy fedezzék a valóságot. A demokráciát nem közvetlenül, hanem választott testületen vagy személyen keresztül kellene inkább gyakorolni ott, ahol ennek helye van, például a parlamentben. Már csak a nagyobb hatékonyság kedvéért is.

Így válik ez az áldemokrácia ellendiktatúrává, mely képes minden becsületes szakmai szándékot elfojtani, megakadályozni a város ellen, a haza ellen.

Így válik a demokrácia az építés, építészet ellenségévé.

Furcsa ellentmondás ez. Míg a demokrácia csak ábránd volt, építészetünk irigyelve leste a nagy nyugati demokráciák építészetének fejlődését. Szinte elmentünk olyan jelenségek mellett, melyek mutatták a demokrácia gyengeségét ott is, ahol ez az évszázados gyakorlat.

Nem tudom elfelejteni Philip Johnsonnak Mies van der Rohével folytatott keserű polémiáját s megjegyzését, amikor kifejtette, hogy legszívesebben a hitleri Harmadik Birodalomban lett volna építész. Ott – vélte – volt ugyanis valaki, aki tudta, mit akar. Mondta ő akkor, amikor ennek a „valakinek” főépítésze, Albert Speer éppen közepén tartott háborús bűnössége miatt megítélt húszévi spandaui börtönéveinek. Valószínűleg mégiscsak demokrácia számára jobb építeni, ha néha nem is olyan eredményes.

Az eredményt pedig a demokráciákban is ki lehet vívni. Nyilván akkor, ha a parlamenti demokrácia nemcsak kitermeli a személyiségeket, akikben a választók bizalma csúcsosodik ki, de azok politikai karrierje függvénye annak, mit csináltak.

Csinálni pedig – főként látványosan – leginkább az építészetben-városrendezésben lehet.











































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon