Skip to main content

Ingatlanspekuláció

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A tanácsi kezelésben lévő területek és ingatlanok ügyében soha nem látott veszélyes állapot állt elő 2-3 éve, s minden valószínűség szerint ez további 3-5 évig eltart – véli dr. Buzna Margit városépítész, várostervező. Szerinte az új önkormányzati képviselők szakismeretének hiánya miatt tovább erősödhet az amúgy is elkezdődött manipuláció. Ráadásul például a Dél-budapesti Fejlesztési Szindikátus elindult szervezésének módja is bizonyítja, hogy bizonyos vállalkozásokat szándékosan erre a zavaros időszakra időzítenek. Buzna Margit, mint XI. kerületi tanácstag személyesen is több botrányos ügy felderítésében, illetve megakadályozásában részt vett.

– A Fővárosi Vagyonfelügyelőség fölállítását az állami tulajdon védelmével indokolták. Ön mégis újabb veszélyekre hívja föl a figyelmet. Mi hát az igazság?


– A vagyonfelügyelőség fölállításával egyes korábbi ingatlanspekulációkat meg lehetett volna előzni, s azok most már nemigen fordulhatnak elő. Másféle veszély fenyeget. Nem tisztázott a főváros és a kerületek viszonya a tulajdonjogi és területvédelmi kérdésekben. A kusza helyzet miatt nem lehet tudni, mit hoz majd a nagyobb kerületi önállóság, mivé lesz az eddigi állapot, amikor is a fővárosi testület és apparátus a kerületek fölött állt. Ugyanakkor például teljes gőzerővel folyik az Expo előkészítése, amelyben erősen ütközhetnek intézményi, kerületi és fővárosi érdekek. Itt bármilyen kontroll nélküli lépés a vállalkozói érdekek hegemóniája, az egész város életére hátrányos kihatással lehet.

Kisebb közösségek életét is megmérgezték egyes olyan, tanácsi vezénylettel irányított építkezések, amikor a tanács jogellenesen saját szakigazgatási szerveivel intézte a tulajdonában (kezelésében) lévő telkek beépítését. Ez ellentmond az eljárási törvénynek. A tanácstagoknak korábban nem is kellett törődniük ezzel az 1981-ben született rendelkezéssel, mivel a tanácsok csak néhány éve kezdtek el vállalkozni, és az átalakulási törvény kapcsán a kezelői jogot tulajdonként kamatoztatni. Konkrét példa volt erre kerületemben a Gellért-hegy tetején a Számadó utca melletti terület, ahova gyógyszállót akartak építeni. Az ott lakók összefogtak a terület beépítése ellen. Fölfedezték, hogy az ügyintézés módja összeférhetetlen az eljárási törvénnyel, s egyelőre a Fővárosi Bíróság másodfokon megsemmisítette a kerület építési engedélyét.

A tanács a kezelésében lévő telekre a kerületi főépítésszel csináltatta meg a tervet, az építkezést a tanács beruházási irodája kívánta lebonyolítani, amire egy olasz–magyar kft.-t hoztak volna létre. Az ottani telekárakhoz képest nagyon alacsony összegért, 5000 forint négyzetméterenkénti árért számolták volna el a kft.-nek az eladásra javasolt területet. Az egész ügy még a vagyonfelügyelőség létrejötte előtt indult el, s végül az eljárási törvényre hivatkozva és a lakosság fellebbezése miatt lehetett félbehagyatni. Azóta a vagyonfelügyelőség zárolta az állami tulajdonú területeket.

– Tehát ilyen jellegű botrányok ellen lehet védekezni.


– Továbbra is kell azonban, igaz, másféle manipulációkkal számolni, amíg nem válik a szakmai közvélemény előtt is teljesen világossá a területfejlesztés és területrendezés különbözősége. Az önkormányzati törvény szerint a területfejlesztés és területrendezés joga is az önkormányzaté, de ez utóbbi szakmai feladat, amelynek teljesen az önkormányzathoz való utalása ráadásul az eljárási törvénybe is ütközik. Míg a képviselők jogosan határozzák meg a legfontosabb fejlesztéseket, addig azok műszaki megfogalmazásába, a területrendezésbe, az általános rendezési terv kialakításába szakmai szervezeteket az önkormányzatnak is be kell vonni. Egy tanácsi testület ugyanis soha nem lehet annyira szakértő, hogy az ÁRT-t elemezni tudja. Félő azonban, hogy október elsejétől nem állnak föl azok a szakbizottságok, amelyek eddig működtek, s ezeket az új önkormányzatok nem is lesznek kötelesek működtetni. Egy olyan űr keletkezik, amelyben például a már szerveződő Dél-Budapest Szindikátusi Rt. ellenőrzés nélkül tevékenykedhet. Pedig rendkívül nagyszabású témákkal foglalkoznak. Egy új kelet-európai city létrehozásán fáradoznak, Csepel-sziget teljes északi területének városközponttá tételén, emellett az Expo területén túlmenően Belső-Ferencváros rehabilitációjával, Albertfalva, Lágymányos iparterületeinek rekonstrukciójával.

A kormány által támogatott hazai zárt körű szindikátusi rt. tervezett aláírásának időpontja október 16-a, s a részvénytársaságba úgy vonják be az önkormányzatokat, hogy az új testületek tagjai még nem is tekinthetik át feladataikat. Pedig a belépéssel olyan kötelezettségeket vállalnak magukra, amihez jó előre tisztában kellene lenniük a területrendezéssel összefüggő feladataikkal.

– Milyen szempontokat kell figyelembe venniük e feladataik átgondolásánál?

– Többek között azt, hogy Budapest övezetekbe van besorolva, ami meghatározza, milyen és mekkora létesítmények építhetők föl adott helyen. Az övezeteket megváltoztatni csak az önkormányzatok jóváhagyásával lehet. Egy-egy övezet átminősítésével azonban nagymértékben módosul a telekár, s másféle csapdákkal is számolni kell. A Szabolcska Mihály utcában levő telekért a végrehajtó bizottság többszörös árat kapott, miután elérte, hogy a tanácstagok átminősítsék az övezetet. A tanácstagok erre az érdekeltségre csak később jöttek rá, ugyanis a tanács kérését környezetvédelmi köntösbe bújtatta.

Van olyan példa is, ahol a beindult átminősítést megakadályozták, miután rájöttek az apparátus valódi érdekére, a drágább telekár elérésére. A Kondorosi út és a Tétényi úti tömbnél egy meglevő bölcsőde területét akarták anélkül fölhasználni lakáscélú építkezésre – feltételezhetően panzió létesítésére –, hogy megvizsgálták volna, fölösleges-e a bölcsőde. Hiába követett el mindent a lakosság, tanácstagok, országgyűlési képviselő a Dajka Gábor út–Budaörsi út sarkán lévő telek körüli manipulációval kapcsolatban. Miközben nincs általános iskolája a környéknek, az annak építésére fenntartott területet végül egy IBUSZ-apartman építéséhez adták el. Itt övezetet sem kellett módosítani. A rendelkezéseket tehát a lakosság érdekei ellen lehetett értelmezni a nagyobb telekár reményében, S ilyesmi előfordulhat az új önkormányzatok felállásával is, hiszen azok még inkább rá lesznek kényszerítve, hogy a tulajdonukba adott telkeket minél drágábban értékesítsék. Félő, hogy a lakossági ellenzék és a pártellenzék sem lesz mindig elég erős az ésszerű telekgazdálkodáshoz. Pedig itt az egyszeri hibás döntés már helyrehozhatatlan, a legritkábban bontanak le egy már felhúzott épületet, s visszavásárolni eladott közcélú területeket nehézkes lesz.

– Lát-e valamilyen megoldást a felsorolt veszélyek elkerülésére?


– Először is Budapest legfrekventáltabb területein erősen meg kell vizsgálni, kik lesznek az önkormányzati jelöltek és a képviselők. Amíg ki nem alakul a szakigazgatások működési rendje és az, hogy a területgazdálkodás milyen szakfelügyelet alá kerül, addig az önkormányzatok foglalkoztassanak szakembereket, szakbizottságokat. Akkor is kérjenek föl szakembereket akár az előző testületek is, ha politikailag nem százszázalékosan hisznek is bennük. Bár nemrég a Belügyminisztérium főosztályvezetője a rádióban elmondta, hogy a tanácsok legfontosabb szakigazgatási szerveit minisztériumi felügyelet, illetve fennhatóság alá helyezik, kiderült az is, hogy a szakigazgatási szervek még egy ideig azért az önkormányzatok hivatalaként működnek. Nem lehet tehát még látni, mennyiben függnek majd a szakminisztériumtól.























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon