Skip to main content

A fűnyírási kényszer

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A fűnyírási kényszerre talán legjobb példa az egyetemi tandíjügy. Szeptembertől minden diák havi 2000 Ft-ot fizet, hallhattuk. A tandíjreform ellen a fő érv eleddig úgy hangzott: nincs előkészítve, nem dolgozták ki még az ellentételezést, a diákhitelrendszert. Persze, hogy nem dolgozták ki, mert mindenki arra számított: bár lépten-nyomon beszélnek róla, úgysem merik bevezetni. Az MSZP elnöksége (Horn Gyula távollétében) két héttel ezelőtt úgy foglalt állást, hogy ebben a kormányzati ciklusban jobb is lesz elfelejteni az egészet. Az ingyenes felsőoktatás persze egyként népszerű a jól és a rosszul kereső családok körében. Most, hogy bevezetik a tandíjat, tisztázni kellene: hogyan lehetne enyhíteni a jövedelmi különbségeket az esélyegyenlőség jegyében. Egyfajta kompenzációra bizonyára futja majd a beszedett pénzből, a diákhitelrendszer viszont aligha reális most, hogy gyors és előreláthatatlan mértékben romlik a magyar pénz.

A gyedet, a várandósági pótlékot eltörlik, helyette lesz 10 000 Ft szülési segély; a gyest és a családi pótlékot pedig július 1-től rászorultsági alapon adják, azaz bizonyos (gyerekszámtól függő) jövedelemhatár fölött nem adják. Amint a tandíj bevezetése, ez az intézkedés is hamar igazolta, hogy Bokros pénzügyminiszter nem véletlenül említette meg programja 7. pontjában, hogy szükség van a „humán infrastruktúra” átalakítására. Kérdés viszont, hogy mérik majd a rászorultságot, s ki tudja megmondani egyáltalán, ki mennyit keres. A rászorultsági elv érvényesítéséhez szükséges mérési módszerek nem állnak rendelkezésre, ezért is állott elő az említett fűnyírási kényszer. Megint arról van szó, hogy valamennyi illetékes bízott a fordulat – meg a reform – halogatásának jól bevált gyakorlatában. Fölvetődik az a kérdés is, vajon mekkorra jövedelemhatárt húznak majd meg a rászorultság ismérve gyanánt. Ha túl alacsonyat, akkor nyilván sokakra zúdul méltatlanul a gyermeknevelés összes terhe; ha túl magasra húzzák a mércét, akkor meg nyilván nem fogja megérni a köznek a sok vesződség, ami az ilyen reformmal együtt jár.

A kormány „emelt fővel korlátozza a bérkiáramlást” – jelentette ki a pénzügyminiszter a tévében. Leépítések várhatók az államapparátusokban (ez is régi nóta, amelyet szintén nem gondolt senki komolyan, de most fölbukkant a Bokros-programban, a 8. pontban), és komolyan gondolják azt az állami tulajdonú vállalatoknak szétküldött körlevelet, amelyben tiltják a 12,5 usque 17 százaléknál nagyobb mértékű béremelést. Az infláció Surányi György MNB-elnök becslése szerint 24-26 százalék lesz ebben az évben. Aligha kétséges, hogy az e hétre összehívott Érdekegyeztető Tanácsban a kormányoldal hajthatatlan lesz: bízik abban, hogy a szakszervezetek gyengébbek a munka helyén, mint a magas politikai régiókban. Az áttörést a március 5-i MSZP-frakcióhétvége hozta meg, amidőn a miniszterelnök egy privatizációval kapcsolatos vita örve alatt összeakasztotta a bajuszt Nagy Sándor MSZOSZ-elnökkel, és Bokrosnak adott igazat. Nagy Sándor, aki erre lemondott az MSZP-frakción belüli költségvetési munkabizottságbeli elnökségről, továbbá frakcióelnökségi tagságáról, lapunknak úgy nyilatkozott: pártjában „az értékek torzulása következett be”, elvégre az MSZP-nek a bérből és fizetésből élők érdekeit kellene képviselnie. A kormány a szakszervezeti vezetővel szembeni bajuszakasztás során még azt is zárójelbe tette, hogy módosító javaslataival tényleg megsértette az ET-ben korábban megkötött megállapodást. (Ámbár a fő-fő vitás pontban – miszerint a szakszervezetek képviselőt küldhessenek a privatizációs szervezet igazgatótanácsába – nem az ÉT állapodott meg, hanem az időközben menesztett Bartha Ferenc kormánybiztos egyezett meg az MSZOSZ-szel.) Mai formájában az érdekegyeztetés túlontúl megköti a kormány kezét: a kormány, szegény, magára maradt.

A legkeményebb intézkedés persze a 9 százalékos forintleértékelés (amely, mint a kormány előre meghirdette, negyedévig további havi 1,9%-os, utána remélhetőleg már csak havi 1,3%-os devalválással folytatódik), továbbá a 8%-os vámpótlék, amelyet előreláthatóan 1997 közepéig vetnek ki az energiahordozók kivételével valamennyi importtermékre. E külpiaci csomagtól várják, hogy a fizetési mérleg tavalyi 4 milliárd forintnyi deficitje 2,5 milliárdra csökkenjen az idén, s ekként elháruljon az ország fizetésképtelenségének veszélye. Ez esetben is a fűnyírás kényszere hatott drasztikusan: kérdés, hogy fogadja a külön importadót a külföld, amelyhez ez év elején a GATT (nemzetközi szabadkereskedelmi egyezmény) vámtételeinek alkalmazásával közeledtünk. Kérdés az is, vajon az import drágítása nem fékezi-e túlzottan az exportot is. Ha e hatás kivédésére kedvezményeket alkalmaznak (például elengedik az exporttermékekbe épített importtermékek vámpótlékát), akkor arról is gondoskodni kell, nehogy túl sokan éljenek az így támadó joghézagokkal.

A 12-i kormányülésen egyébként – információink szerint – a szocialista miniszterek meglepődve konstatálták, hogy most tényleg sor kerül a keménykedésre. Nem mintha nem kapták volna meg előre az anyagot, csak hát korábbi tapasztalataik alapján reménykedtek abban, hogy ami le van írva, mégsem olyan komoly. A kormányülést előkészítő gazdasági kabinetülésen is mindössze két miniszter jelent meg, a többiek államtitkárukat küldték. Pedig az anyag – az eredményből kivehetően – még annál is jóval komolyabb intézkedéseket tartalmazott, mint ami a február 23-i Magyar Hírlapban kiszivárgott. Kovács Pál a népjólét „kijáró” minisztere lemondott, az ülés közben hagyta el a termet, Horn vélhetően ugyanúgy „megfeledkezhetett” egy-két vele megkötött egyezségről, mint Nagy Sándorral szemben az említett ÉT-megállapodásról. Katona Béla tárca nélküli miniszter nem titkosszolgálati ügyek miatt mondott le: azt nehezményezte, hogy Bokros – egy másik ÉT-megállapodással ellentétben – az önkormányzatokba akarja nyomni az energiaár-emelés kompenzálására elkülönített pénzt. Kovács László, Pál László, Lakos László, Keleti György, Vastagh Pál amellett kardoskodott, hogy meg kellene vitatni az intézkedéscsomagot az MSZP elnökségében. A miniszterelnök azonban nem adott helyt e kérésnek.

Hát, ez a fűnyírási kényszer.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon