Skip to main content

Zabhegyezés

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Amilyen átfogó a kormány múlt héten benyújtott javaslata a munka törvénykönyvének módosítására, annyira jelentéktelen is. A félszáz pont, amelyben az előterjesztés változtatni kiván a fő munkajogi kódexen, nem változtatja meg érdemben a munkavállalói kontra munkaadói pozíciókat. Két apró módosításnak a bérből és fizetésből élők örülhetnek. A jogutód nélkül bezáró munkáltatóknak meg kell fizetniük a fölmondás idejére járó bért; a kismamák pedig nem a negyedik hónaptól (mint eddig), hanem már a terhesség megállapításától fogva nem helyezhetők át más helységbe.

A szakszervezeti szervezkedés joga várhatóan kétjottányit nő: az előterjesztés megerősíti azt az egyesülési jog szerint magától értetődő evidenciát, hogy „a munkavállalók jogosultak a munkaszervezeten belül is szakszervezet létrehozására”; ezenkívül ha egy szakszervezetis nem az adott munkáltató alkalmazottja, azaz kívülről látogat el olyan munkahelyre, ahol a szakszervezete található, a munkáltató nem tagadhatja meg tőle a belépést. A középvállalati kategóriákban (száz és kétezer alkalmazott között) némelyest csökkenni fog az üzemi tanács (üt) tagjainak száma, ezenkívül új titulust vezetnek be, aminek hála üt-póttagok alkotják az üzemi demokrácia tartalékseregét.

Mégis, mivégre a törvénymódosítás? Egy csavart a munkaügyi kományzat lazábbra szeretne engedni, s ha ez sikerül, a munkaadók kevesebb kötöttséggel szabhatják meg alkalmazottaik munkaidejét. Egy másik csavaron pedig húzni akar az előterjesztő, hogy valamivel kevesebb bért kelljen kifizetni a szabadság, munkaszüneti nap és más okok (állampolgári kötelezettség teljesítése, kötelező orvosi vizsgálat stb.) miatt kieső munkaidőkre.

A ma hatályos szabályozás szerint, ha a munkaidő-beosztás olyan, hogy az egyes munkanapok tartama különbözik egymástól, akkor sem dolgozhat egy ember egy nap 4 óránál kevesebbet és 12 óránál többet, továbbá – s ez most a lényeg – 2 hónap átlagában meg kell lennie a törvényes munkaidőnek, azaz ennyi idő alatt ki kell egyenlíteni a napi munkaidők ingadozásait. A múlt héten benyújtott törvényjavaslat szerint először is „munkaviszonyra vonatkozó szabály” (rendelet, kollektív szerződés, munkaszerződés) előírhat ilyen egyenetlen beosztást (más szóval „munkaidőkeret” alkalmazását), másodszor kollektív szerződés lehetővé teheti, hogy az egyenetlenségek 2 helyett 5 hónap alatt egyenlítődjenek ki. Ember legyen a talpán, aki öt hónapon át számon tartja, melyik nap mennyit dolgozott. (Egy másik módosítás szerint egy ember 4 egymást követő napon legfeljebb 8 órát túlórázhat, szemben a jelenleg 2 egymást követő napra előírt 4 órás korlátozással.)

Persze ha egy szabályt amúgy sem tartanak be (márpedig az élet bizony sok helyen törvénytelen túlmunka végzésére kényszerít), akkor furcsamód erősödhetnek a munkavállalói pozíciók a munkáltatóknak tett engedmények által: a sérelmektől épp a lazítás kíméli meg őket. A szakszervezetek szerint azonban a szabadabb munkaidő-beosztás elősegíti, hogy többek munkáját megnövelt munkaidőben kevesebbek végezzék el – azaz növeli a munkanélküliséget. Élen az MSZOSZ-szel, azt is javasolták, hogy a szabadabb munkaidő-beosztást csakis kívülről, ágazati szinten megkötött kollektív szerződés engedhesse meg. Az MSZOSZ tehát erősnek tudja ágazati szakszervezeteit, de nem bízik abban, hogy tagszervezetei képesek a munka konkrét helyein, konkrét munkáltatókkal szemben konkrét vívmányok kicsikarására. A másik oldalon azonban a munkáltatók egyénileg erősek ugyan, de – szervezettség híján – nem tudnak ágazati kollektív szerződést kötni az ágazati szakszervezetekkel. Kósáné Kovács Magda miniszter asszony ez utóbbi körülményt ítélte perdöntőnek.

A kieső munkaidőkre a tervek szerint úgynevezett „távolléti díjat” fognak fizetni a mostani „átlagkereset” helyett. Az ezzel járó szigorítások miatt a közalkalmazotti bérek várhatóan 1,5-2 százalékkal csökkennek, ám az ezáltal megtakarított 5-7 milliárdot sajnos nem lehet központi költségvetési spórolásként figyelembe venni. A szabadságra, munkaszüneti napokra járó béreket ugyanis már eddig is „kifelejtették” a büdzséből, így ezt az intézményfönntartó önkormányzatok állják.

„A munkavállalói oldal a törvényjavaslattal és annak parlamenti beterjesztésével nem ért egyet, míg a munkáltatói oldal, mintegy a munkavállalók és a munkáltatók közötti végső kompromisszumos javaslatként azt (mármint a törvényjavaslatot és beterjesztését) elfogadta” – konstatálja ékes magyarsággal az Érdekegyeztető Tanács (ÉT) január 27-i üléséről kiadott tájékoztató. A kormány ennek ellenére benyújtotta a törvényjavaslatot, holott az ÉT alapszabálya – annak is 13.3. g) és 21. pontja – szerint csak „a szociális partnerek egyetértése esetén” születhet olyan törvényjavaslat, amely a törvényes munkaidőt érinti. A szakszervezetek – mint január 31-i állásfoglalásukban írják – többek között azért nem értettek egyet, mert elég a megszorításokból, amelyekkel szerintük a költségvetés amúgy is sújtja a munkavállalókat. Azaz: a novemberi egyezségért cserébe – amelyben elfogadták a költségvetést – próbáltak vétózni januárban, ám mindhiába. A kormány még azt a korábban, az ÉT-n tett ígéretét sem tartotta be, hogy a munkatörvénykönyv-módosítással egy időben törvény születik a munkaügyi ellenőrzésről is, hogy általa a munkaügyi hatóságok cégszerűen megbírságolhassák a munka törvénykönyvét megszegő munkáltatókat. A ma érvényes jog szerint csak szabálysértési eljárás keretében, személy szerint lehet keresetet indítani az önkényeskedő főnökökkel szemben.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon