Skip to main content

Érdekek és költségek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Önmagában nem kivetnivaló, hogy itt valamilyen megállapodás született” – értékelte hétfőn a parlamentben a szabad demokrata Bauer Tamás az ÉT-egyezség költségvetési kihatásait. Nagy dicséret ez tőle, hiszen tíz nappal korábban, amikor rosszak voltak a megállapodásra a kilátások, „gyengének” nevezte a szakszervezeteket, amiért sehogy sem akarják rászánni magukat az önkéntes korlátozásra, „mert attól félnek, hogy bármilyen kompromisszumot kötnek, a tagság nem fog bízni bennük”. A dorgálás most tárgytalanná vált, a szocialista pénzügyminiszter – legalábbis „központi” szinten – több engedményt csikart ki a szakszervezetekből, mint 1992–93-ban elődei.

Az önkéntes korlátozás elvárása abból a közgazdászi megfontolásból is fakad, hogy a bérek növekedése ne eméssze föl a megszorítások áldásait, s így a magyar gazdaság javítsa versenyképességét a nemzetközi piacokon. A rossz külkereskedelmi mérleg kikényszeríti a fokozatos leértékelést, és a nettó bérek ügyében tanúsított önmegtartóztatás még olcsóbbá tenné a magyar munkaerőt. Most, hogy megvan az egyezség a közalkalmazottak bérének 6 százalékos emeléséről (ami mintegy 15 százalékos reálbércsökkenést jelent), igyekezni fog a kormány más területekre – az úgynevezett „versenyszférára” – is átplántálni e megállapodást. A MÁV-nál a kormány máris a közalkalmazotti béremelésnek megfelelő 6 százalékot javasolja, „kompromisszumként”, amit a szakszervezetek – helyileg – nem fogadnak el. Nagy Sándor MSZOSZ-elnök már az ÉT asztalánál ülve átlátott a szitán, és betétette az egyezségbe, hogy jövőre sem kerülhet sor „központi bérszabályozásra”, vagyis a „versenyszférában” a bérek a „helyi alkuktól” függenek. Békesi László ezzel szemben hangsúlyozta: az állam a tulajdonos jogán ragaszkodni fog a válságba jutott vállalatoknál a bérek korlátozásához.

A közalkalmazottak illetményalapja mindenesetre 8000 Ft-ról 8500-ra emelkedik (a szakszervezetek által eredetileg követelt 10 500-zal és a „végső kompromisszumként” beharangozott 9000-rel szemben), ez bruttó 16,4 milliárd kiadást jelent a költségvetésnek. Ennek fejében a munkavállalói oldal beleegyezett abba, hogy 1996-ra halasszák egyes közalkalmazottak korábbi munkaviszonyának elismerését (7,4 milliárd spórolás), s hogy a költségvetés 3 milliárddal kevesebbet fizessen be az amúgy is túl sok pénzzel küszködő szolidaritási alapba. A fennmaradó 6 milliárdból 4,5 minden további nélkül megkerült (kisebb részben az úgynevezett „vegyes” pénzügyminisztériumi kiadásokból, nagyobb részben pedig annak köszönhetően, hogy India nem használta ki a neki még a Németh-kormány idején odaítélt, ám az idén lejáró hitelkeretet), 1 milliárdot azonban a kivitel finanszírozására létrehozott Eximbanknak és Exporthitel Biztosító Rt.-nek juttatandó 5 milliárdos tőkéből csippentettek le – ami nem használ az amúgy ösztönözni kívánt kivitelnek –, félmilliárdot pedig a Kisvállalkozási Garancia Alapnak szánt 1 milliárdból spóroltak el.

Fölösleges szolidaritási pénzek azért halmozódnak föl, mert mind több munkanélküli veszíti el jogosultságát a járadékra, s válik tartós munkanélkülivé. A munkaadói oldal megkontrázta, hogy ennek a „munkavállalásra strukturálisan képtelen” rétegnek fizetendő jövedelempótló támogatás felét a szolidaritási alapból fizessék, így ezt továbbra is a költségvetés állja. A munkaadói oldal elvi alapokon állva kötötte az ebet a karóhoz, amitől később még sokak feje főhet, ugyanis mind nehezebb lesz forrást találni az idült munkanélküliek növekvő táborának segélyezésére.

Egy másik – nem elvi, hanem időzítésbeli – engedményt a munkavállalói oldal csikart ki. A kormány eredeti javaslata szerint szorgalmazta, hogy a jövő év elejétől a legalsó rétegeknek is jusson a gyermeknevelés szociális támogatásának áldásaiból: a családok állampolgári jogon (ne pedig munkaviszonyhoz kötötten) kapják a gyest, a gyermekgondozási díjak (gyed) pedig az egyeseknek juttatott legnagyobb összeg korlátozásával egyidejűleg növekedjenek (Beszélő, nov. 10.). Ugyanakkor határozottabban lépett föl elődjénél a személyi jövedelemadó-kedvezmények megnyirbálása érdekében, s javasolta a havonként és gyermekenként 400 Ft-os (három- és többgyermekes adózók esetén 600 Ft-os) szja-kedvezmény megszüntetését is. Az előző pénzügyminiszter hasonló törekvését a kereszténydemokraták megfúrták 1993 végén, bár most a konzervatívok korábbi nézeteltérésüket feledve együtt szállnak síkra – eredménytelenül – a tavalyi KDNP-s vívmány megmentéséért. Ám a szakszervezetek is a 400 Ft-os adókedvezmény fönntartását követelték. Az ÉT-n a pénzügyminiszter mintegy fölajánlotta nekik a gyermeknevelés támogatására szánt 8 milliárdot. A Nagy Sándor menedzselte munkavállalói oldal láthatóan nem vállalta annak ódiumát, hogy elhappolja a pénzt az állástalan anyáktól. A pénzügyminiszter ekkor javasolta, hogy csak a három- és többgyermekeseknek adjanak 400 Ft-os adókedvezményt, s ennek fejében három hónappal halasszák el a gyes és a gyed kiterjesztését. A szakszervezeti oldal azonban a sok kicsi kevésre megy elve mellett foglalt állást. Végül megszületett a kompromisszum: mindenki, aki gyereket nevel, és jövedelme az évi 360 000 forintot nem haladja meg, kapjon havonta és gyerekenként 200 Ft-nak megfelelő támogatást, s ennek ellentételezéseképp július 1-jére halasztják a többi gyerektámogatási ügyet. Így a háromgyerekes kis jövedelmű polgárok adóterhei föltétlenül megnőnek, szemben a gyermektelen szerény keresetűekkel (lásd a grafikonokat, amelyeket Barsiné Pataky Etelka és Pusztai Erzsébet is meglobogtatott a tévékamerák előtt), a veszteségek nagy részét azonban ellensúlyozzák a különféle juttatások.


Személyi jövedelemadó terhelés 1994-ben és 1995-ben
Személyi jövedelemadó terhelés 1994-ben és 1995-ben



Mindent egybevetve, a szakszervezeti s a velük összefüggő makrogazdasági ügyekben a szigorú szabad demokraták megnyugodhattak. Költségvetési ügyekben már csak három, szocialisták által támogatott csomag vár elrendezésre. Az egyik Csizmár Gábor, Juhász Gábor és Kiss Péter ifjúságpolitikai csomagja, a másik Baráth Eteléé, aki mint szakbizottsági elnök a Területfejlesztési Alapba kíván átpumpálni 800 milliót a kormányzati beruházásokra és a „vegyes” kiadásokra megjelölt keretekből. Fölszólalásában Bauer Tamás bírálta e két javaslatot, mondván: a megjelölt fedezetek nem reálisak. A szocialisták a plénum előtt nem reagáltak. A harmadik indítvány a plénumon nem került szóba, de azért a szocialisták állítólag a költségvetési bizottság ellenében is támogatják: Hegyi Gyula (MSZP) és a kereszténydemokraták 250 millióval szeretnének hozzájárulni három egyházi intézmény felújításához.














Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon