Nyomtatóbarát változat
A költségvetési hiány az év első háromnegyedében „mindössze” 214 milliárd forint volt, alulról súrolta az éves előirányzat kétharmadát. Ez látszólag azokat igazolja, akik azt hangoztatják: nincs is szükség pótköltségvetésre.
De csak látszólag. Táblázatunkból kivehető, hogy a szeptember végéig teljesült bevételek és kiadások szerkezete igencsak kedvezőtlen. Igaz, az adók összességükben úgy-ahogy időarányosan folynak be (azaz a teljesülés 75 százalék körül mozog), bár a társasági adónál igen nagy, és a fogyasztási adóknál is jelentős az elmaradás. A másik oldalon szabályosan, mondhatni rutinszerűen áramlanak ki az önkormányzati intézmények fenntartására szánt pénzek és a társadalombiztosítás közreműködésével folyósított szociális kiadások. A központi költségvetési szerveket azonban láthatóan bőkezűen támogatják, s ezt valószínűleg nem tudja teljesen ellensúlyozni a pótköltségvetés nadrágszíjmeghúzása: az, hogy a hivataloknak, fegyveres testületeknek 2 milliárdot be kell fizetniük a központi kasszába, s ezenfelül 13 milliárddal csökkentik a támogatási keretüket. A koncessziós és a belföldi államadóssággal kapcsolatos bevételi tervek nem fognak teljesülni, a Matáv-privatizációval és a telefontenderrel ellőttek minden puskaport. Még nagyobb a baj az adósságoknál: az utolsó negyedévben közel 150 milliárd forint tartozást kell a magyar államnak megfizetnie belföldi hitelezőinek (ennek nagyobb része kamat-, kisebb része tőketartozás). Ebből is kitetszik: elsősorban a honfitárs tőkepénzesek „sanyargatják” az államot.
Táblázat: Az 1994-es központi költségvetés háromnegyed éves teljesítése (milliárd Ft-ban)
BEVÉTELEK<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> |
1994. éves előirányzotta |
1994. I–IX. hó tény |
1994. I–IX. hó teljesítés (%) |
Gazdálkodó szervezetek befizetései |
200,2 |
150,1 |
75 |
Ebből: Társasági adób |
59,3 |
21,0 |
35 |
Koncesszió, járadékok |
26,2 |
14,2 |
54 |
Vám- és importbefizetések |
98,0 |
104,8 |
107 |
Általános forgalmó adó |
333,5 |
235,6 |
71 |
Fogyasztási adó |
186,5 |
118,0 |
63 |
Szja, illeték és más lakossági adók |
261,0 |
185,2 |
71 |
Nemzetközi pénzügyi kapcs.-okból eredő bev. |
26,5 |
13.8 |
52 |
Pénzintézetek befizetései |
23,0 |
18,6 |
81 |
Belföldi adósságszolgálattal kapcs. bev. |
90,3 |
77,5 |
86 |
Egyéb tételeke |
9,8 |
3,6 |
33 |
BEVÉTELEK FŐÖSSZEGE |
1130,8 |
802,0 |
71 |
HIÁNY |
329,6 |
214,3 |
65 |
KIADÁSOK |
1994. éves előirányzotta |
1994. I–IX. hó tény |
1994. I–IX. hó teljesítés (%) |
|
||
Gazdálkodó szervezetek támogatása |
68,5 |
60,0 |
87 |
|
||
Ebből: Agrártámogatások |
38,0 |
40,9 |
108 |
|
||
Fogyasztóiár-kiegészítés |
23,0 |
20,7 |
90 |
|
||
Központi beruházások támogatása |
47,1 |
26,9 |
57 |
|
||
Magánerős lakásépítkezés tám. |
32,5 |
21,1 |
65 |
|
||
Társadalombiztosításd |
190.7 |
137.9 |
72 |
|
||
Központi költségvetési szervek támogatása |
320,1 |
258,7 |
81 |
|
||
Önkormányzatok támogatása |
293,6 |
214,6 |
73 |
|
||
Elkülönített állami pénzalapok támogatása |
40,4 |
30,9 |
77 |
|
||
Nemzetközi pénzügyi kapcs.-okból eredő kiadások |
39,1 |
27,9 |
71 |
|
||
Belföldi adósságszolgálat, kamattérítés |
354,5 |
206,6 |
58 |
|
||
Ebből: Adósságtörlesztés |
69,2 |
15,4 |
22 |
|
||
Egyéb tételekc |
25,8 |
10,8 |
42 |
|
||
Általános tartalék |
25,0 |
– |
– |
|
||
KIADÁSOK FŐÖSSZEGE |
1460,4 |
1016,4 |
70 |
|
||
|
|
|
a) Az eredeti költségvetés szerint, b) Pénzintézetek nélkül, c) Központi szervek, önkormányzatok befizetési és egyéb bevételek, d) Családi pótlék és más tb-n keresztül folyósított juttatások, továbbá tb-finanszírozás, e) Rendkívüli és egyéb kiadások, állami garanciavállalás
Forrás: Pénzügyminisztérium
A folyamatok tehát nem jók. Az más kérdés, hogy a pótköltségvetés által (amelyet várhatóan lapzárta után szavaznak meg) sikerül-e megőrizni a deficitet a 330 milliárd forint körüli álomszinten. A kormány, mint ismert, több ponton meghátrálásra kényszerült (áfa- és energiaár-emelés elhalasztása, visszamenőleges nyugdíjemelés). Az ellenzék bírálatának hatására letett a koalíció arról is, hogy a Világkiállítási Alap 8 milliárdját azelőtt olvasszák be a büdzsébe, hogy a parlament törvényesen lemondja az Expót. Utóbbi aktus vitája csak most kezdődött meg, s ha a lemondás törvényerőre emelkedik, információink szerint akkor is csak 6,5 milliárd Expo-pénz marad a deficit finanszírozására. A másik érzékeny veszteség a nyugdíjszerű ellátások (nyugdíjra nem jogosult idős, rokkant emberek segélyei) visszamenőleges emelésére kiadandó 1,4 milliárd; ezt, mint emlékezetes, Kis Gyula (MDF) javallatára szavazták meg sokan a koalíciós padsorokban is, kormányuk ellenében. A módosító indítványok ihlete szülte azt a felismerést is, hogy eddig nem gondoskodtak a megalakítandó gazdasági kamarákról (400 millió), az önkormányzati és a kisebbségi önkormányzati választásokról (800, illetve 248 millió). A pótköltségvető aprómunka során de jure is töröltetett az az elektroszivattyúrendszer, amelynek a Szigetközbe telepítését de facto elszabotálták az illetékesek. Az erre szánt 200 millió 3/4 része a Diesel-szivattyúk üzemeltetésére folyt el, a többit fenntartásra, monitoringrendszer-üzemeltetésre, valamint (10 millió erejéig) „gravitációs vízpótlási tanulmány készítésére” csippentik le. Kérdésünkre, miért kell egy tanulmányra ennyi pénz, a KHVM-ben úgy válaszoltak: ez csak „keretszám”, „előzetes becslés”; környezetvédő vélemény szerint viszont szemfényvesztés tanulmányt készíttetni mindaddig, amíg a szlovákok nem hajlanak rá, hogy egy kicsit jobban kinyissák a csapot. Ezenkívül még spóroló irányzatú módosítványok is születtek, de a szavazás előtti reggelen 8,7-9,7 milliárddal rosszabbul állt a deficit annál a 332 milliárdnál, amit a pénzügyminiszter a pótköltségvetési tervezet beadásakor álmodott meg. És még hátravan a visszamenőleges nyugdíjemelés 22 milliárdja, amelynek várhatóan csak kisebb részét tudja állni a tb, a nagyobbat (legalább kétharmadát) utólag, a zárszámadásban rendezik.
Friss hozzászólások
6 év 17 hét
8 év 42 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 50 hét
8 év 51 hét
8 év 51 hét