Skip to main content

Egy kis saját arculat

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A kormány által gőzerővel tárgyalt 1996-os költségvetési irányelvek jóformán semmilyen pénzben kifejezhető „prioritást”, távlatos célt nem fogalmaznak meg az egyensúlyjavításon (azaz a fizetési mérleg és a költségvetési hiány „sarokszámain”) kívül. Ilyen vakmerőségre még Békesi László sem vetemedett. Az SZDSZ szerint ellenben a gazdasági növekedés, az oktatás, a kultúra, a művelődés, az egészségügy olyan prioritások, amelyek kedvéért némi bevételcsökkenést vagy többletkiadást igenis vállalni kell. A pénzügyi szigor további veszélye a centralizáció, az, hogy a pénzügyi kormányzat rátenyerel az amúgy is szűkülő pénzkeretekre – mi több, a szűkítés mikéntjét is maga szabja meg. A centralizáció kisemmizettjei pedig többek közt épp az önkormányzatok, a kulturális intézmények meg az ezekért felelős SZDSZ-es minisztériumok lehetnek. Megrázó élmény lehet e mellett a megállapodott aggály mellett a Bokros-csomag vitája, ezen belül is a szavazás a honoráriumok tb-járulékoltatásáról, amelynek során az SZDSZ „mamelukságra” kényszerült; már emiatt is felmelegítés után kiáltanak a kultúrfinanszírozásról korábban kialakított SZDSZ-es tervek.

Általában is, mostani javaslataival az SZDSZ azt kívánja megmutatni, hogy ugyanaz az SZDSZ ő, mint ami volt. Újólag síkraszáll az önkormányzatok autonómiájáért, az önkormányzati önfinanszírozásért, ami a mostani zord időkben sajnos az állami apanázs – „feladatfinanszírozás” – szűkítését jelenti, s azt, hogy bár „jelentősen” növelni kellene a helyi szinten képződő források arányát, ennek nyilvánvalóan a helyi adók növelése az ára. Újfajta helyi adó lehetne például a személyi jövedelem pótadó, ám ezt az SZDSZ szerint csak a központi szja mérséklésével együtt lehetne bevezetni. Az MSZP és a pénzügy centralizáló törekvései óhatatlanul is a nagyobb, gazdagabb településeket részesítik előnyben a kicsikkel, szegényekkel szemben; a differenciálódás azonban kényszer, amit az SZDSZ szívesen érvényesítene a helyi életerők, a „lokálpatriotizmus” segedelmével. Nem a középirányító szerveket erősítené meg (mint az MSZP vagy a pénzügy), hanem az önkormányzatok különféle feladatokra létrehozott társulásait ösztönözné, s ekként a helybéli patrióták merőben belátásból hajtanának végre például egy-egy iskola-összevonást.

A társadalombiztosítási járulékról már az előző ciklus SZDSZ-es szocpol. műhelyében forrt egy javaslat, amit most Szolnoki Andrea elevenít föl: szét kell választani egymástól az egészség- és a nyugdíjbiztosítás finanszírozását. Ma a munkajövedelmek után fizetjük a tb-járulékot (a munkáltató 44%-ot, a munkavállaló 10%-ot, ami 19,5:24,5, illetve 4:6 arányban oszlik meg az egészség- és a nyugdíjbiztosítás között). Ezzel szemben – így a javaslat – legyen az egészségbiztosítás egységes, fix összegű: a munkaképes korúaknak havi 5000 Ft. A munkaviszonyban lévők után a munkáltató fizetne, az állásnélküliek maguk állnák a számlát („ezzel is ösztönözzük a munkanélkülit, hogy munkát keressen…” – írja Szolnoki bizakodón). A nyugdíjjárulékot továbbra is keresetarányosan állapítanák meg, a munkavállalók 10, a munkáltatók 20 százalékot fizetnének e címen. A vázolt konstrukcióval azok a vállalkozók járnak jól, akik becsületesen vallják be alkalmazottaik bérét (21 300 Ft bruttó bér fölött járnak jobban, mint a mostani rendszerben). Az eredmény: a munkaadók járulékterhelése a mai 44 százalékról 31-40 százalékra csökkenne, mégis jelentékenyen nőnének az egészségügy forrásai. Már csak azért is nőnének, mert a gyerekek után a központi költségvetés, a nyugdíjasok után a nyugdíjpénztár fizetne 3000 Ft-ot (vagyis, ha jól látjuk, a központi költségvetésnek 90 milliárdot, a nyugdíjpénztárnak 108 milliárdot kellene kiperkálnia az egészségügynek – az idén a nyugdíjbiztosítás mindössze 56 milliárddal támogatja az egészségbiztosítást).

Az SZDSZ szerint a személyijövedelemadó-terhek nem nőhetnek tovább, az adótábla valorizálására van szükség. Javasolják a fölső, 44 százalékos adósáv eltörlését, támogatják az átalányadózást. Az adózók – ez is egy régi szabad demokrata javaslat – az szja bizonyos részét (1996-ban 1 százalékát) közcélú intézmények javára fordíthassák. Támogathassák például a kultúrát. A kulturális tárca szerint meg kellene szüntetni az adómentes alapítványi támogatás értékhatárát, vissza kellene állítani a 0 százalékos áfát legalább a kis példányszámú könyveknél, szélesíteni kell a kulturálisjárulék-fizetők körét (hogy ezt az adót ne csak kulturális intézmények fizessék), vagyonnal kell ellátni végre a Magyar Alkotóművészeti Alapítványt stb.

A távlatos célok persze pénzbe kerülnek. Vasárnapi sajtótájékoztatóján az SZDSZ-frakció vitatta is a pénzügynek azt az elképzelését, hogy jövőre még tovább lépjünk az államháztartási hiány leszorításának útján. Tehát pont az egyik fő-fő „sarokszámnak” ment neki! A hétvégén keringő hírek szerint Bokros jövőre a GDP 3,5 százalékára akarja lenyomni a deficitet (privatizációs bevételek nélkül – egy újabb verzió szerint a „sarokszám” 3,5-4%); az SZDSZ viszont nem szeretne további nadrágszíjmeghúzást, vagyis kitartana az idei privatizációs bevételek nélküli 5,9%-os deficit mellett. Ha reálértékben azonos mértékű hiánnyal számolunk – az SZDSZ kívánsága ezt jelenti – a jövő évi hiány mintegy 300 milliárd volna (privatizációs bevételek nélkül), ezzel szemben a pénzügy – értesülésünk szerint – nemigen akar engedni a 210-230 milliárdból, amit potom 100 milliárd privatizációs bevétel szorítana még lejjebb (a tárcák többletigénye viszont 175-180 milliárd).

Íme, a megnyerő SZDSZ-es arculat farkasszemet néz – Bokros bajszával.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon