Skip to main content

Villanyfúró

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az MVM Rt. egyike annak az öt nagy közüzemnek, amelyeknek privatizálásából már ez évben 150 milliárdos bevételt óhajt kasszírozni a költségvetés. A teendőiről a múlt év végén határozott a kormány, mégpedig nem is titkosan (Magyar Közlöny, dec. 7.). A döntés lényege az (Beszélő, 1994. nov. 17.), hogy a területi alapon szervezett áramszolgáltatók és a hőerőmű-társaságok többségi részvénypakettjét szakmai befektetőknek adják el, a többi részvényt legkésőbb 1997-ig a tőzsdén értékesítik, az állam pedig mindössze (egy) 1 különleges jogokat biztosító „aranyrészvényt” tart meg; viszont a Paksi Atomerőmű és a távvezetékrendszer tartós állami tulajdon marad. Mindennek érdekében sürgősen szabályozni kell a piacot, hiszen az áram birtoklása: monopólium. „Ki kell dolgozni – mondja a határozat többek között – a villamos energia termeléséről, -szállításáról és -szolgáltatásáról szóló törvény végrehajtási rendeleteit. Felelős: ipari, környezetvédelmi, pénzügyminiszter. Határidő: 1995. január 31.”

A határidő lejártakor, február 1-jén megrendezett igazgatósági ülés után az MVM Rt. vezérigazgatója úgy nyilatkozott: a privatizáció részleteinek kimunkálása még 200 szakember 300 ezer munkaóráját igényli. A felelős ipari miniszter hozzátette: a kormány „kész rugalmasan kezelni” a témát. E hírek nyomába eredve megkérdeztük Künsztler Bélát, az Állami Vagyonkezelő Rt. (ÁV Rt.) energetikai igazgatóját, milyen változások érlelődnek a kormány elfogadott koncepciójához képest. A változások csupán „technikaiak” – felelte Künsztler. A kormány világossá akarta tenni a helyzetet: az ÁV Rt. privatizáljon, az MVM Rt. pedig tartósan üzemeltessen. Evégből részvénycseréket irányzott elő: az áramszolgáltatók és egyes erőművek pakettjei az MVM Rt.-től az ÁV Rt.-hez vándoroltak volna, míg az alaphálózat, Paks és más erőművek csomagja fordítva áramolt volna, az ÁV Rt. tárcájából az MVM Rt.-ébe (szintén január 31-i határidővel). Csakhogy ez az eljárás hosszadalmas, ezért a legújabb (még nem hivatalos) figura az, hogy a részvények továbbra is ott lapulnak, ahol eddig voltak, és bizományosi szerződés keretében rendezik majd a privatizációból befolyó bevétel elszámolását. Az áramtermelés és -szolgáltatás szabályainak kidolgozása – erősítette meg az ÁV Rt. igazgatója – valóban nagy munka, „folyamatban van”.

Az elv tehát, hallhattuk, nem változott, ámbár tegyük hozzá nem pusztán technikai kérdés, hogy az ÁV Rt. privatizáljon-e, vagy az MVM Rt. Ezenfelül, mint más forrásból megtudtuk, Künsztler megbízást kapott egy alternatív koncepció kidolgozására is: eszerint esetleg az úgynevezett rendszertartó erőművek (a Tiszai, a Mátrai, a Dunamenti és a Paksi) az alaphálózattal együtt alkotnák az MVM Rt. testét, és ennek kisebbik felét ajánlanák föl szakmai befektetők számára. Ez a formula kompromisszum volna a határozattá merevedett kormányálláspont és Pál László ipari miniszter eszméje között, mely szerint üdvösebb volna az egyben történő privatizálás. Mint ismert, a miniszter a HungarHotels-ügyben speciel a külön-külön eladás talaján állt.

A vita régóta folyik: vajon helyes-e, hogy a szakmai befektetők – a külföldi tőkepénzesek – elorozzák a többségi tulajdonosi pozíciókat? Többek szerint ez volt a február 1-jei igazgatósági ülés fő vitapontja is. Az egyik felszólaló, Smidt János, az Észak-Dunántúli Áramszolgáltató Rt. igazgatója velünk is megosztotta aggályait: egy külföldi esetleg hazaviszi a profitot, ahelyett, hogy nálunk fektetné be; ezenfelül egy magán-áramszolgáltató könnyen árfelhajtásra válthatja át területi monopolhelyzetetét. Ergo a szakmai befektetőknek az áramszolgáltatókban is csak kisebbségi részesedést szabad szerezniük; Smidt szerint február 1-jén az ipari miniszter „nyitottnak” mutatkozott erre elképzelésre. Gál Rezső, a Villamosenergiaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke, mint mondja, mindig is azt a nézetet képviselte, hogy az áramszolgáltatás olyan egységes rendszer, amelyet tulajdonilag is meg kell őrizni. Vegyes tulajdonra van tehát szükség, amelyet senki nem ural, viszont a dolgozók, a társadalombiztosítás és a kárpótoltak is részesednek belőle. (Az OTP privatizálásáról már hasonló szellemben döntött a kormány: egy befektető sem tehet szert többségi részesedésre. Ez azért van – magyarázta Farkas István bankprivatizációs kormánybiztos egy múlt heti sajtótájékoztatón –, hogy a tulajdonos többség  tőkéje megtérülésében legyen érdekelt. Íme, a gyanút, hogy a szakmai befektetők a piacot veszik meg, eloszlatja a szép álom: nem a mi gondunk, mitől megy a szekér, mi csak adjuk-vesszük a papírokat, húzzuk az osztalékot, vagdossuk a szelvényt – és tőkénk már meg is térült.)

Kérdésünkre, vajon mit tesz a szakszervezet most, hogy megvan a kormányhatározat arról, hogy a szakmai tőkepénzeseknek többségi tulajdonrészt kell juttatni, Gál reményét fejezte ki: majd megváltoztatja a parlament. Élteti e reményt Schalkhammer Antal szocialista képviselő, aki bányász-szakszervezeti vezetőként, a bánya–erőmű összevonások örve alatt bekerült az MVM Rt.-be is: mint mondja, ő már készít is egy módosító csomagot a privatizációs törvénytervezethez… „Elintézzük a privatizációs miniszter ügyét (Suchmann lesz az), aztán ezt az ügyet is sínre tesszük” – mondta a bányászképviselő, bizakodón.

A pénzügyminiszter lemondása január utolsó szombatjára, tehát szintén a határidő lejártára esett, s információnk szerint hétfőn Pál miniszter (akit lapzártánkig sajnos nem értünk el) fölhívta az ÁV Rt. egyik vezetőjét, hogy puhítson egyet a kormányhatározaton. Véletlenül szerdára esett az MVM Rt. igazgatósági ülése, és az oda hivatalos miniszterelnök helyett véletlenül épp Pál miniszter ment el.

Fennhangon persze mindenki gyors privatizációról meg a Békesi-program folytatásáról szónokol.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon