Skip to main content

Az aktuális nagyprivatizációs tervek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A privatizációról


Ha valóban privatizálják a nagy közszolgáltató társaságok többségi részesedését – a héten a kormány elé kerülő öt szakmai koncepció ezt javasolja –, az valóban radikális fordulatot jelentene. Ehhez azonban nincs minden feltétel biztosítva. A villamosenergia-iparban például, ahol az állam több mint 560 milliárdos vagyont tudhat magáénak, átfogó energetikai koncepció nélkül kénytelenek dönteni a hat áramszolgáltató és a többé-kevésbé „versenyképes” erőművek magánkézbe adásáról. E szektorban a szakma és a szakszervezetek ellenállásával is számolni kell. Két hónappal ezelőtt még maga Pál László ipari miniszter sem tartotta lehetetlennek, hogy az áramszolgáltatók hosszú távon is állami tulajdonban maradnak. Október végén a kormány lecserélte a Magyar Villamosművek Rt. vezérkarát, a múlt héten a villamosenergia-ipari szakszervezet alakított sztrájkbizottságot, nehezményezve, hogy nem kapta meg előre a privatizálásról szóló koncepciót.

További feltétel a villamosenergia-, a gáz-, a távhőszolgáltatás árának jelentős emelése; erre a tervek szerint első ízben a jövő év elején kerül sor, folytatásképpen pedig 1996. január 1-jéig bevezetik, majd „rendszeres kiigazításokkal tartják” a „költségarányos” árakat. A Magyar Olajipari Rt.-nél úgy számolnak, hogy minden tízszázalékos földgázáremelés 36 milliárd forinttal emelné a MOL üzleti értékét. A 97,6 milliárdos névértékkel szemben a MOL üzleti értéke most 150 milliárdra tehető, de az áremelésekkel, a bányajáradék csökkentésével akár 350-400 milliárdra növelhető. Az állam a MOL-részvények meghatározó kisebbségét (25%+1 szavazat) tartaná meg, és szindikátusi szerződésben kötné ki, hogy leendő társtulajdonosaival együtt határozza meg az üzleti stratégiát.

A tervezet szerint azonnal csökkenteni kell a közszolgáltató társaságokban lévő „tartós” állami részesedést. Ez egyelőre – amíg nincs meg az új privatizációs törvény – csupán rendeletmódosítást igényel. A regionális gáz- és áramszolgáltató vállatoknál az állam ezután csak egy olyan „aranyrészvényhez” ragaszkodik, amelynek révén tagot küldhet az igazgatóságba és a felügyelőbizottságba, és egyetértési jogot gyakorolhat olyan súlyos kérdésekben, mint például a más társasággal való egyesülés vagy a végelszámolás.

A MOL és a részben már magánkézben lévő Matáv esetében a privatizációs bevétel a legfontosabb (utóbbi esetben a tőzsdei eladás során megcélozható részvényértékét 30-50 millió dollárra becsülik). Az Antenna Hungária és az erőművek esetében viszont inkább tőkeemeléssel szeretnék előteremteni a fejlesztés forrásait. A műsorszóró cég menetrendje igencsak feszes: nem kisebb előfeltételeket kell biztosítani vonzóvá tétele érdekében, mint a médiatörvény meghozatala, a frekvenciamoratórium föloldása és a Magyar Televízió fizetőképessé tétele. Horn Gyula szorgalmazására megfelelően gáz- és áramszolgáltató részvényeket lehet venni kárpótlási jeggyel, de csak azután, hogy szakmai befektetőknek már eladták a részvények több mint felét.

Horn szeretné a kárpótlásijegy-tulajdonosok közül az eredeti kárpótoltakat előnyben részesíteni. Ez a Matáv és a regionális telefontársaságok közti vagyonvita rendezése kapcsán válik lehetővé. Schamschula György volt miniszter idejében oly sietősen bonyolították a telefonkoncessziókat, hogy az ingatlanok és más eszközök a Matáv tulajdonában maradtak, s ezeket a társaságoknak utólag kell megvásárolniuk. Természetesen árvita alakult ki. A megoldási javaslat szerint a helyi társaságok a jelenlegi alacsony piaci értéknél magasabb összegért kárpótlási jegyeket vesznek, majd névértéken továbbadják ezeket a Matáv-nak (legfeljebb 6 milliárd Ft értékig). Az így keletkezett veszteség 1/3-át a Matáv, 1/3-át a minisztérium által kezelt Távközlési Alap, 1/3-át pedig az Állami Vagyonkezelő Rt. nyelné le.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon