Skip to main content

Átkelés Párizson

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Most akkor „a sportról”, a játékról: ezt, kicsit a lélek ködével. Nem győztem kivárni Angliát… ahol a lovak csak jóval később gyünnek ki a gyöpre… mindenféle erő Párizsba taszigált, talán főleg az, hogy két éve idestova itt kezdődött számomra a Vita Nuova, itt hagyott el örökre a szesz – „kialkoholbólíttattam”! –, s hogy miért mentem e színhelyre, hamar kiviláglott: lepillantottam ablakomból, s mit láttam? MAURI TOURS! Mikor én épp Mauryról és társairól fejezek be valami rendhagyó mű-félét. Nem volt rendhagyó, hogy Szpéróm, esthajnali alakban, fenn ragyogott az égen; már mulatságosabb, hogy szegény Éliás verebünk halálévfordulójának előestéjén két ló is nyert, kiknek tulajdonosa Elias Zaccour úr. Ha ez nem súgás, hát mi az? Szép Ernő a fákat kéri, súgnának valami pontosat és szépet neki… nem tudja ő (se), szegényem, hogyan kéne embernek lenni. Ez engem is gyötör. Az úgynevezett „estjeim”: őszinte bevallásai e tanácstalanságnak. Nem elegáns dolgok, amennyiben egy szál élő kérdőjel vagyok olyankor: mi legyen? De emberi dolgok ezek az estek, mert együtt vagyok azokkal, akik velem vannak ott, együtt épp a tanácstalanságban. Mit gyártsunk? Zsokénak, hajtónak lenni egyszerűbb. Boldogítóbb, gondolom. Derekasan meg is unnám ezt a boldogságot. Nem olyan ez, mint a Nemes Nagy Ágnes által emlegetett örök üdvösség, melybe nem lehetne belecsömörülni.

Csak megint: mi lenne az? Hát maradjunk a lópályáknál. Azok legalább – azok.

Vélelmem szerint minden futam eredményét el lehetne találni. Míg emberi kapcsolatokban legtöbbször a megoldás lehetősége sem létezik. Mi akadályoz akkor? Miért nem találom el mégse a futamok többségét? Na, azért olyan 35-40%-kal dolgozom… csak rémes véráldozatokkal. Ha placcokon nem nyerek valami aprót, a zígre-játszás nekem már veszteséges. Önmaga ellentétébe fordult, mert mánia lett. Hányat akarok nyerni, hogy abbahagyjam? 300-at? 500-at? S közben kihagyok olyasmiket, hogy – Saint-Cloud – egy ló mamája bizonyos „Abbey”, s én egy apátnőről fordítok valami prózát, délelőtt. Vagabund-a-mindenemet, itt Párizsban azért kevesebbet guggolok az ágy előtt, fordítással bíbelődve, hát nem, itt ki kell menni tényleg a pályákra, s akkor, rab ne legyek, gyaloglok. Vincennes oda-vissza öt óra, Saint-Cloud hat-hét. A napi huszonöt kilométeres gyaloglóátlag eleve jó sport. De az ember nagyon kicsinyes lesz így – szép kifejezés, nem? –, elfelejti a hatalmasabb összefüggéseket. Például, hogy takarékosság okán, valami Brüsszelen át vezető légi úton érkezett Párizsba, s akkor a búcsúfutamok egyikében – Saint-Cloud továbbra is – a rince Flamandot kéne megjátszania, 25/1, jó dolog, s „az ember” be is jelölte cerkával, mit hagyja ki a végén? Félti a pénzét. Az ilyen ember nem is gazdagszik meg soha.

Nem az, hogy nekem a filléres Londonok után Párizs, Németország túl drága – az is! –, meg hogy a htp.-ért nem tudok elegendőt, engem kielégítő adagokat fordítani délelőtt, nem… de valami szerelem elmúlt, ugye, és turistáskodni nem akarok többé. Már rég nem. Bécs és London nekem itthon-hely, csak az Aliz madaram hiányzik… na, meg a Dömi Főmedvém… ja, és Társném is, persze… és a vak lesi széncinege? Nem is folytatom. Még két madarunk él, további: Rudi és Csutora. Mokka most halt meg. Bécsben futott egy Mocci Star. Nyert. Placcra mertem játszani. Mokka itthon már nagyon-nagyon a végét szenvedte. Kis Mici-Mokka, 10 és fél év megint eltelt. Ha az ember nagyobbára bánatos, nem szereti a kicsibbjére kellemetlen dolgokat. Párizsban nemigen akad kellemetlenség. Ott jó. Is. De én nem vágyom jókra s javakra; csak hogy békém legyen, így hagyjanak; talán elbúcsúzás volt ez Párizstól most. Átkelés: nem csupán a szó huszonöt kilométeres értelmében. Meg hogy új, csuda, kihaltas mellékvidékeit ismertem meg a nagy körutaknak, s efféle. Átkelés: vissza Bécsbe, a jó kis Krieau-pályára-melléje, sok emlékbe, Szpéró fehér szárnya közelébe. Aztán Londonba, ahol van számos iroda, s ami színleg otromba, a sok rohangálás, ide-oda, mintha igyekeznék, a legszebb lezserség foglalata az, neccként libeg a szigetországi fővároson, szinte elszáll, s vele én. A sár is könnyű ott a cipőmnek, a dágvány; a bőr alá bújó hideg és nyirok már Párizsban is kellemetlen. Nekem Bécsben és Londonban nem. Ennyit a helyszínekről. S a lópályák? Az öngyötrésnek ez az utolsó módja, mely még enyém. Miért csinálom? Mit tennék helyette, ha közeleg a délután? Melankólia törne rám. De nem, de nem, de nem: a lóörülteket csak gúny arccal nézem, nem értem… a dolgot nem szeretem. Annyira azért, mondom, mégse szorítom össze fogam, hogy sikert sikerre halmozzak. Átlagemberként küzdők. Kudarcok? Nem adjuk fel! Hajrá megint. Szolidan. Szívósan. Rámenősen. Lassan, mint lábos alján a kotorék, összejön a szép eredmény. Vincennes ügetőnapján kilencből négyet nyerni nem csúnya, igaz, a véráldozatok ehhez… hm. De Enghienben is jó a hétből egy, nekem jó. S én tudom, még három úgy, de úgy megvolt nekem. Az apátnő! Dame XY! Két Dame ló is ment. Vagy ahol három ló futott, Workaholic a papája mindnek. Már nem vagyok munkabódulatos. Hát nem fogadtam el üzenetnek a dolgot. Pont az nyert a háromból, amelyik abszolút esélytelen volt. Ha nincs jó mániád, nincs mágiád se, mágus-manus! Ezt tanácsolhatom.

Sajnos, minden igazi elit-érzet távol van tőlem. A közember, a köz-magánhasznocska-állat magányvágya munkál csak a szívemben, meg annyi, de annyi a halottam! Elegem van, így pausáléban, nem is tudom, miből. Jó akkor, ha valami – huszonöt kilométer… hét futam… egy kényszerképzet, két kényszerképzet – leköt. Ameddig, addig. Nemcsak Párizs „turisztika város” nekem már, de a lóversenyek is ott. Nem férkőznek a szívemhez. Szívemhez csak a korrekt-gépies ügymenet férkőzhetik. Megszoktam, hogy mint a szecska… Londonban… irodán… gyorsan jönnek a futamok. Akkor, persze, azért jajgatok.

Szép volt-e az öt párizsi színhely? Szép, na. Longchamp a legszebb, az viszont csak áprilisban nyit, az a pálya, most körötte bringáznak színes emberkék. Kutyák hancúroznak. A mi Szuszinkra is sokat gondoltam. Aztán, szobámhoz közeledve, már fogkrémmajszoláshoz is fáradtan, nem gondoltam senkire, semmire. A lóügyek – bármi sugallatosak – visszakattognak adattá. Korrekt ügymenetük, persze, van aztán; főleg így aztán. Én váltig lesem magam: mikor válok ilyenné? Hogy mindet eltalálom, mert arra lesz hajlandóságom. Mikor, Uram, sokára?

De mint a Szent Johannának a szabad természet, olyan lehet bárkinek a párizsi pályajárás. Omar Sharif mondása mélyen igaz: egy vesztes nap után hosszan-hosszan vándorolni haza, autóval akár – megalázó. Én boldog szeretnék lenni, már ahogy képzelem azt, s ezért nem kockáztatok. Lópályán se. Maradjon az ismert kis katyvasz, abban az én örömeim, távol a mondenitástól. Ha én magam érek egy kalap akármicsodát is, mindegy, cilinderkalapban akármicsodálok, vagy a cilinderkalapra. Párizsi lópályák, ég veletek, francia zsokék, észnél legyetek, most is kábítószerbulija van a Boeufnek, a tavalyelőtti championnak, őrült manus, ha nekem olyan kis termetem s ily zsokétehetségem lenne…! Mit tennék? Biztos lóbetanító maradtam volna, ahogy most is: készítem a londoni műfordításadagot, biztosítom az őszi megélhetést, és nagyon örülnék, ha Aliz madaram halála után eltűnhetnék e színről.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon