Skip to main content

Fontos-e a mellékes?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A szerkesztő-poéta úrnak nincs velem szerencséje. A múltkor már föladott egy találós kérdést – „Aki tudja, mért nem mondja / Merre van az ország útja?” –, de nem jutott eszembe róla semmi, azt meg miért mondjam. Gondoltam, a válasznak politikai természetűnek kellene lennie, s noha nem osztom a magyar intelligenciának, sznobjaink jobbjainak piha-érzéseit, pártok-„fölöttiségét”, de nincsenek eredeti politikai eszméim, s így politikai ambícióim sem. Csöndesen lemondtam a válaszról.

Most meg itt van ez. Amikor elolvasom Kálnoky László Sznobjaink jobbjainak című verse első sorát, még mindig tévedésben leledzem. Átpillantva a következő versre – „Ennének-e medvecukrot a medvék?” – arra gondolok, hogy akár ezt a kérdést is megkaphattam volna; ez sem inkább vagy kevésbé testre szabott, mint a mellékkereset, mellékjövedelem fontosságát firtató. Eszembe jut ugyan ifjúkorom egyik kedves verse, Radnóti Miklós Mint észrevétlenül-je, amelyben az ifjúkorból a férfikorba való „áthullást” az is jellemzi, hogy az ember „már szerződést bogoz, számolgat és protestál / s megélni néki is csak a mellékes segít”, s persze eszembe jut az az évtized, amikor csakis mellékesből éltem. De mi ebben a közérdekű? Igen, fontos a mellékes. Nem vagyok aszkéta, szeretem, ha a könyvek saját tulajdonomban vannak, szeretek autót vezetni, utazni, jó szivarokat szívni stb., Stb., STB.! Slussz, passz, kész.

Azután elolvasom a verset, s kiderül: a mellékes a kevésbé fontosat jelenti benne. A „fenntartásokat, / a módosítást, a frissen leírt / állítások azonnali / felülvizsgálását, és ráadásul / tudni illik, hogy a központozás / egyenrangú a mondanivalóval, sőt néha még több”.

Szellemi környezetemben a kevésbé fontos kevésbé fontos volt. Az izgatott beszélgetések mindig a lényegre akartak irányulni, szubsztanciálisak voltak. A szövegekben a központozás nem volt egyenrangú a mondanivalóval. Az a történet maga is, amely mesterem szellemi hajótöréséről (vagy csak egyszerűen az emberi sorsról?) szól, a mellékessel és a lényegessel áll kapcsolatban. Lukács halálos ágyán kedvenc tanítványának egy hosszú fejtegetés végén legyintve azt mondta: – De ez nem lényeges. – Mi a lényeges, Lukács elvtárs? – kérdezte Heller Ágnes. – Azt nem tudom – volt a válasz.

Elmondtam már, hogy amikor nőttön-nőtt az elégedetlenségem Lukács kései esztétikájával szemben, akkor is tőle kaptam segítséget, mert egy általa bírált szerző keltette föl érdeklődésemet: Walter Benjamin. Ő aztán a bíbelődő, minuciózus gondolkodási stílus szeretetét is fölkeltette bennem, bizonyára eredendő hajlandóságom szerint. Máig elragad az ő mellékes dolgokra irányuló kutató szenvedélye: a nem „reprezentatívra”, a másod- vagy sokadlagosra, a főcsapásról letérőre, az epigonálisra. A gyűjtő szenvedélye ez, aki tudja, hogy nemcsak a kék Mauritius (Benjamin mindjárt kijavítana: nem ez a bélyegtörténelem legnagyobb ritkasága, hanem az 1856-os Brit Guyana-i bíborvörös) –, a kisebb hírű, értékű bélyegek is világokat tárhatnak fel. A nézőponttal az írásmód is összefügg: az elhanyagolhatónak tűnő, a csekélység jelentőségének felidézési képessége. Benjamin nagy író, s ez, noha nem annyira ritka a német bölcselet történetében, mint sokan gondolják, nem is annyira általános, mint a francia kultúrában.

Amikor művészettörténészek esztétikájának rekonstrukciójával bíbelődtem, akkor filológusokkal foglalkoztam, akiknek a mellékesek garmadájával kell időt tölteniük, hogy összeálljon az egész, vagy előbukkanjon egy lényeges adat. Egyiküknek, Aby Warburgnak kedvenc idézete is volt az, hogy a Jóisten a részletekben lakik. S noha ez mellékes, monográfusa, Ernst Hans Gombrich megpróbálta kideríteni, honnan is ered e szokásmondás, de valahol Flaubert tájékán eltűntek a nyomok.

Mostanában valami mellékesről írok könyvet, a művészethamisításról. Azt remélem, hogy ha a művelődéstörténet és -bölcselet eszközeivel feltárom ezt a területet, szatírjátékán keresztül magáról a művészetről (az utolsó ötszáz év modern művészetéről) is megtanulok valamit.

Egyetértek tehát Kálnoky válaszával: „Meglehet. / Sőt meglehet, hogy a legfontosabb.” De megszorítással, mivel még emlékszem arra, hogy egy magyartalan vonzat, egy apró filológiai tévedés miképpen bátoríthat föl embereket: érezzék fölmentve magukat a mondandó megfontolásától vagy akár csak megértésétől. A mellékes addig fontos, s akkor lehet akár a legfontosabb, amíg arányérzékünk ép, s tudja, hogy mi a mellékesben a lényeges, és mi – a mellékes.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon