Skip to main content

Kulturális és fényképi találkozások a lausanne-i Musée de l’Elysée-ben

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
(1990. június 16.–július 16.)


Ezen a világon immár minden le van fényképezve. Vagy én készítem a képet, vagy én vagyok rajta. „Abbahagyom a fényképezést”, gondoltam, mikor megpróbáltam végignézni a kiállítást Lausanne-ban.

Belépsz egy BNV-méretű kiállítási csarnokba, és mindenhol fényképeket látsz. Száz fotós Kelet-Európából, átlagban húsz felvétel fejenként, az egyenlő kétezer. A belépőjegyeket úgy adják, hogy egynek az áráért három alkalommal lehet bemenni, hogy a nézőnek legalább halvány fogalma kialakuljon róla, mit is lát.

Persze a magyarok már megint morogtak. Hogy milyen ciki ez az egész, milyen szar, milyen pocsék a válogatás. Némileg igazuk van, ám a kiállításnak nem ez a legfőbb tanulsága. Sőt, érdekes, izgalmas satöbbi. Egyébként én is várakozással tele érkeztem. Azt vártam, meglátok valamit abból, milyen is (volt) az a Kelet-Európa, ahol én is lakom és ahol én is dolgozom, és amiből (legalábbis a magam részéről) szerettem volna másoknak is megmutatni valamit. Azt vártam, hogy ezen a kiállításon majd ilyesmi derül ki: hogyan nézett ki, melyik fotós milyen szemszögből akarta ezt a látványt megmutatni másoknak, a nézőknek, ebben az esetben Lausanne-ban annak a Nyugatnak, amely amúgy is ugrásra készen áll a kapukban, várva a gazdasági, politikai és kulturális újgyarmatosítás kezdetének pillanatát.

Kelet-európai látkép helyett azonban egy nyugat-európai nézőpontot kaptam.

Voltak lengyel, keletnémet (akkor ez még létezett), litván, lett, orosz, ukrán, cseh, magyar, román és bolgár fotósok. Mindenkit személyesen is meghívtak. A múzeum külön büszke volt arra, hogy három évvel ezelőtt Svájcban nemhogy egy ilyen kiállítást nem lehetett volna megrendezni, de a kiállító művészeket egyáltalán nem lehetett volna meghívni, mert a svájciak hülyék, és csak magukkal foglalkoznak. „Ez egy igazi demokrácia, de csak nekünk, svájciaknak” – mondta az az úriember, akinél laktam.

A múzeum most kitett magáért. Csak később derült ki, hogy igazából nem tudják, mit nézzenek. Egy évig folyt a válogatás. A különböző országokban kiküldött válogatók válogatták a képeket, és nyilván igyekeztek a legjobbakat megcsípni. Budapesten Marie Septembre válogatott. Remek munkát végzett, még akkor is, ha tudom, hogy mindenki másképp válogatott volna, és így az összkép is más lehetett volna. A kiállításon szereplő 2000 kép java része politikai fénykép volt. Tüntetések Bukarestben, Prágában, börtönben, kézfogásos akció a balti államokban, újsághírszintű fényképek tömkelege, meg persze Csernobil, földrengés, halottak, sebesültek. Egy idő múlva mindenki iszonyúan únni kezdte.

A nyugati világban a fotó már régen és kizárólag szakma, és ezerféle különböző csatornán ömlenek a képek, és remekül megszervezett rendszerekben jutnak el a helyükre. Az újságba, a hirdetőtáblára, a katalógusba, a könyvbe, a kiállításra, a múzeum falára.

A fényképek megmutató erőből illusztrációvá váltak. Ebben persze nem a lausanne-i múzeum a ludas. Minden le van fényképezve.

Ültem a múzeum irodájában, és éppen valami elenyésző jelentőségű dolgot szerettem volna megbeszélni a hősies munkát végző szervezőkkel. Lehajoltam, hogy amíg a litvánokkal foglalkoznak, legalább valami olvasnivalóm legyen. Egy görög fotósújság akadt a kezembe, és mivel görögül nem tudok, gondoltam, megnézem a képeket. A 75. oldalon megakadt a szemem egy fotón, amely éppen úgy nézett ki, mintha annak a budapesti háznak a lépcsőházát ábrázolná, amelyben lakunk. Azt is ábrázolta. A következő oldalon a saját szobám ablakát láttam, belülről, a szobából kifelé fényképezve. Alig ismertem rá. De az volt. Volt aztán még egy kép a házunkról, fentről fényképezve a belső udvar, ahogy egy lakó, akit én nem is ismerek, kihajol pizsamájában az ablakon.

Persze a képek nem a semmiből érkeztek. Jorgosz készítette őket, akinek tavaly kiállítása volt a Fiatal Művészek Klubjában, és egy napon eljött hozzánk látogatóba.

Közben egy Ibusz-lakásban lakott a Rózsadombon. Elmentünk ide-oda kocsmázni, aztán úgy éjjel fél egykor betettem egy taxiba, és a sofőrnek megmondtam a címet, mivel Jorgosz nem tudott magyarul. Másnap reggel Jorgosz kopogtatott az ajtónkon. Éjjel hazament, de az Ibusz-lakás kapuja zárva volt, és neki nem volt kulcsa hozzá. Egy másik lakásban égett a lámpa, és veszekedés zaja szűrődött ki. Kaput viszont nem nyitottak. Jorgosz lement a második kerületi rendőrségre, de ott azt mondták neki, ha nem folyik vér, nem jönnek ki. Ekkor már fél kettő volt. Jorgosz visszament a lakáshoz, és a kaput továbbra is zárva találta. Erre beült egy taxiba, az elsőbe, amely ebben az időben azon az elhagyatott helyen járt, és közölte a sofőrrel, hogy szállodába akar menni. Mire a sofőr azt közölte, hogy nála sokkal olcsóbban lehet aludni, mint egy szállodában, ötven dollár, most kell fizetni, és akkor majd hazaviszi. Jorgosz örült, hogy milyen egyszerűen megoldódik ez a nehéz helyzet. Leperkálta a pénzt a taxisnak, aki hazahozta a házunkba, ugyanis ott lakott a harmadik emeleten. Szoktam is látni, ellenszenves alak volt. Azóta elköltözött. De ne kalandozzunk el. Jorgosz reggel felébredve meglepődve tapasztalta, hogy itt már tegnap is járt, készített fentről egy-két színes diát, aztán lesétált hozzánk, kapott egy kávét, és nálunk is készített még egypár képet. Ezeket találtam meg Lausanne-ban, az irodában, a földről véletlenül felemelt görög fotóslapban. Jorgosz persze nem küldött belőle.

Most mondjam el a tanulságot?
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon