Skip to main content
„Ki látott engem?” (Ady Endre)


Ahogy Mosonyi Aliz közvetítésével megkapom a kérdést, felkiáltok: „Nagyon szerethet engem a Gyuri, hogy ilyet…!” Érdekes, jó tizenvalahány éve akart valaki, rendes igyekezettel „Az arc nélküli ember” címet adni rólam készített cikkének; hevesen tiltakoztam. Mert, ha tudom is, megvolna bennem (mondjuk, amennyiben angol lordnak születek, és minden erre predesztinál) egy efféle főfoglalkozáshoz megannyi hajlam, kíméletlen rámenősség és fondor értelem, sose bíznék (ld. – némely fejlemények mostanság, is) munkatársaimban etc., úgyhogy a lötyébb élet magánzója boldogan vagyok, máris nagy szerencse, hogy huszonvalahány éve reggeli bélyegeztető kötelmem sincs. Persze, szabadságban senki ne lásson: önmagam rabja vagyok, mint Exupérynél az a reptéri parancsnok, akinek örökké van gépe a levegőben, pilótája, aki odaveszhet, ő maga sosem lehet nyugodt. Vagy Szüszifosz.

Mármost hogy a Gyuri nagyon kedvelhet engem, mert ilyet kérdez, összefügg a franciákkal, Párizzsal.

Első, automatikus válaszom a kérdésre (Ady versét bárki előkeresheti, hagyjuk; istenülő vágyakról Maury fog vallani egy Dublin-könyvben, ahol is megtudjuk róla, hogy Trigamist miért a kedves lova, és hogyan volt triciklis árus a Parnell Streeten, de hát ki látta Mauryt?), tehát legtermészetesebb válaszom ez lenne: „jaj, Gyurikám…!” S lényegesebbre fogva (érezzük Füst Milán és Szép Ernő tanulságait, a két Nagy Hanyagoltét, csak e mondattöredékben is? „S lényegesebbre fogva…”) Ki látja mindig őket? Akár? De hallani hallja, ha én beszélek, azaz írok, holott semmiféle származás nem predesztinál (ismétlem) erre, csak hát az azonos isteni eredetben vannak ilyen „véletlenek”.

Befejezésnek mondom el, mi volna azonnali válaszom. Utána ugyanis el fogják borítani szemem a…

Tehát az isteni eredet. Ahogy az ember a három (a négy) testőr marad. Ki látja? Hogy ezt gondolom: ketten „aztán” ugyancsak a királyt szolgálták, mindössze a bíboros beiktatódásával, s ezért már egymással ölre, életre-halálra menniök is kellhetett volna! Micsoda helyre pottyantott minket a Gondviselés, emez emberi társadalomba, történelembe. Nem is szeretem e nagy szavakat. Ahogy a Soviet Star nevű angol lovaktól is borsózik a hátam. Muszáj volt így nevezni? Muszáj derék kis bice eatoni diákoknak kommunistává válni, beépülni etc.? Muszáj velük a Graham Greene-nek jóban lenni? Satöbbi. Gondolom, az se „látható”, ahogy én Budapesten royalista, Dublinban respublikánus, Londonban a kettő közt valami vagyok. Ki látott, ahogy ott tisztára egyszerű emberi ember vagyok, megdicsőülten mafla arccal éneklem, hogy „Deres már a Hááájjjd Pááárk”, és Karinthyra gondolok, meg hogy tessék, hazaúton ugyanarra a padra ültem le, a seggem fagylalni, hát bátran mondhatom, én Hagyományok Folytatója vagyok (ha még élő kedvenceim meghalnak, szeretnék elenyészni, tehát engem a majd hatvanasok folytassanak, most 56 leszek…).

Nekem a kérdésről az a vicc jut eszembe, mellyel párizsi alkonyon (hogy majd a Sipos Gyulának elmesélem!) szórakoztattam magam vége-hossza. Kérdik Kohn bácsit a tud-szoc. vizsgán: „Ismeri-e Marx–Engels tanait?” (Már a kérdés is jó! Ennyire mentőt adni rögtön!) Mire Kohn bácsi: „Hát a Tanait azt én ismerem, mert az volt a Teitlbaum, de hogy a másik két hóhér ismeri-e őt, azt ne tőlem kérdezzék…” No, a könny hályoga (Jékely) azért fogja be a szemem, mert 1995 tavaszi Párizsát már megpályázzák vágyaim újra. Addigra elég lesz London, Dublin, Belfast. Istenem, látod?! Ugye, megadod még úgy, hogy akik élnek nekem, éljenek akkor?












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon