Skip to main content

Az araboktól elveheted, bár adják maguktól

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Olvasom a vajdasági hetilapban, a Családi Körben az interjút Námesztovszki Attilával, aki most Dubajban asztalitenisz-edző. A vajdasági faluból, Bajsáról származik, de játszott, edzősködött már Magyarországon, Németországban, Portugáliában, Spanyolországban is. Egy volt magyar válogatott hívta ki Dubajba.

És felrémlenek az emlékek: a nyolcvanas évek közepén magam is pingpongoztam, a leggyakrabban a szomszédos Bajsára mentünk versenyezni, gyakran 4-5 kilométert gyalogolva. Többnyire megruházva érkeztünk haza, én egyszer voltam tán harmadik. Mivel a Námesztovszki család – az apa alapította a klubot – már akkor szétpörgetett bennünket. Errefelé jellemző, hogy az asztalitenisz kisebbségi falvakban vagy kisvárosokban jutott a csúcsra, nagyjugó válogatottakat is adva: Csókán, Zentán, Temerinben, Bajsán, Topolyán, vagy a románok esetében Uzdinban. Szparingpartnernek jó voltam – nyolcéves kislányoknak nyesegettem vissza a labdát, később Európa-bajnok is kikerült közülük, jellemzően valahol más állam polgáraként élve már.

Szóval, olvasom, Námesztovszki szépen meglelte helyét, még élete párját is Dubajban találta meg – a hölgy színesbőrű (remélem, ezzel még nem esem ki rasszistának, de valahogy jeleznem kell, nem dubajozó magyar). Bár hogy helybéli-e, nem tudni, hisz az Arab Emírségek 8 millás lakosságának 90%-a külföldi, és ott azért nem Semjén Zsolt szórja az állampolgárságot. Oké, tudjuk jól, a sejkeknek miből van pénzük, meg hogy a külföldiek java fél-rabszolga sorsban tengődő építőipari vendégmunkás. Vagyis egykori elagyabugyálóm életútja csak részben tipikus.

De a lényeg, ami miatt agyamba tolul a vér, az az, hogy egyfelől egy külföldön megvalósuló sikersztorit olvashatunk, ám felmerül a kérdés (noha tök feleslegesen), vajh Námesztovszki miért nem Bácskában, akár szülőfalujában edzősködik, ha épp ő és testvére példák rá, hogy elég egy jó edző és egy terem az országos sikerhez? Meg aztán a mi térfelünkön úgy pattog a labda, hogy a vajdasági magyarok egy része kerítéspártivá vált, illetve menekült- és „illegális bevándorló”-ellenessé, beszopva a dumát, hogy ezek veszélyesek, agresszívak, elveszik a munkát és a nőket.

No de nem ezt csinálja Námesztovszki? Igaz, hívták, de ment is, elvéve munkát s nőt. Kinn érzékelhetően megbecsülik, anyagilag mindenképp. A fröcsögés azonban egy olyan közösségben merül fel abszurd módon, ám annál intenzívebben, ahol szinte minden családban volt/van kivándorló (aki gyakran lóvét küld haza). A kollektív tudatban pedig – és az irodalmi művekben, a riportokban, interjúkban, filmekben – ott van, hogy muszáj volt elmenni, senki sem kalandvágyból vágott neki a nagyvilágnak. De kint sem (volt) szalonnából a kerítés, meg kellett küzdeni minden pfennigért, és szenvedtek, mint a kutya. A honvágytól és a kemény munkától is (nem mintha itt a földet túrni könnyebb lett volna), az idegenségérzettől, a befogadó állam polgárainak távolságtartó, gyakran megvető hozzáállásától. A munkát ugyan rendesen megfizették, viszont... És haza akartak ők jönni, de aztán mégis...

Értem én, hogy a mai frusztráltságot másokon akarják leverni, és felejtik, ők maguk, vagy rokonaik, barátaik, gyermekeik milyen helyzetbe kerültek. Csak hát ők tudják, tudhatnák a legjobban, hogy amikor Jugoszláviából elindult a hatvanas évek elején vendégmunkáshullám, elsősorban Németbe’ és az osztrákokhoz, hogyan fogadták őket kinn. Németországban például kiírták némely kávéház és vendéglő ajtajára, hogy „Kutyák és vendégmunkások számára tilos bejönni”. Ez persze a nem is oly régi időket idézte, ment a feljelentés, ám a német Alkotmánybíróság úgy döntött, hogy ez nem sérti a törvényt. Mert bár etnikai és vallási alapon tilos a megkülönböztetés, a gasztarbajter viszont nem ilyen kategória. Ugyanakkor ez teremtett űrt a vendéglátóipari piacon, és a talpra álló vendégmunkás-vállalkozók létrehozták a horvát, szerb, olasz, majd a török stb. vendéglőket. Ami épp identitásuk megőrzését segítette.

Bécsben már a vasútállomáson megalázták őket. Mivel ide érkeztek az újak vagy a szabadságról visszaérkezők, hétvégéken itt gyülekeztek a vendégmunkások, levelet, csomagot, híreket várva, itt találkozhattak sors- és nemzettársaikkal. A tumultus hatalmas volt, az osztrákok úgy igyekeztek rendet tartani, hogy szerbhorvátul tettek ki feliratokat, például hogy „Ne köpködj a földre!”, „Ne hangoskodj!” stb. Jöttek a barbárok, hát civilizálni kell őket.

Tény, hogy az első hullámban az iskolázatlanabb rétegek érkeztek, a nyelvet sem beszélték, jó vicc, hogy nem moziba vagy könyvtárba jártak. A barakkvárosokban igyekeztek őket ott tartani hétvégén is, albérletbe pedig azért sem tudtak költözni, ha pénzük már lett is volna, mert a helyiek nem adták ki nekik a szobákat. A hatóságok busszal szállították ki hétvégenként a prostituáltakat a táborfélékbe.

Ma persze más a helyzet, megy boldog-boldogtalan, segédmunkás, informatikus és csakúgy az egyetemi tanár. A vajdasági magyarokra ugyan nincs külön statisztikánk, de nem nehéz észrevenni az elvándorlás gigantikus mértékét, s elég, ha a hozzávetőleges, pontatlan szerbiai adatokat vetítjük rá e kisközösségre: ha azt mondjuk, minden harmadik-negyedik munkavállaló kinn van, nem tévedhetünk nagyot. Igaz, közben sokan már magyar stb. állampolgárságot szereztek. A vérveszteséget ugyan ellenpontozza a már említett hazautalás, akad példa, hogy az apa által hazaküldött pénzből a gyerek egyetemre jár, máskülönben a buszjegyre sem tellett volna, hogy középiskolát végezzen. De esetükben ott lesz az apa által kitaposott ösvény, a minta a boldoguláshoz.

A kilencvenes években a gasztarbajterekkel szembeni viszony még ambivalens volt – onnantól kezdve már vízumot szerezni igazi hőstett volt –,különösen a felsőbb rétegeknek nem volt vonzó a nyugati munkavállalás, de a falusi középosztálynak sem, nyilván a növekvő munkanélküli-tömegnek kínált alternatívát. A nyári szabadságra hazatérő vendégmunkás ugyan elkápráztathatta a nyugati konzumtermékekkel, az ajándékokkal a rokonokat, de a hirtelen felhúzott emeletes házak, Mercedesek inkább tűntek hivalkodásnak. Miközben mindenki tudta, hogy kinn hogyan élnek, spórolnak, és szenvednek a honvágytól, idegen-voltuktól. Látszólag jól élnek, de elveszítik kultúrájukat, ezt az igazi hazait, más ellenben nem lép a helyébe, a senkiföldjén tántorognak, két állam, társadalom, kultúra közt imbolyognak. Se németül, se magyarul nem tudnak már rendesen, sznobokká válnak és csak sírva tudnak vigadni.

A kocka azóta megfordult – mert az otthoniaknak nincs mire felvágniuk. Az elvándorlók stratégiája is más, már nem az a fő terv, hogy visszatérnek, ezért házat vesznek/építenek. Sőt, inkább eladják, ami van, főképp akkor, ha az induláshoz kell egy kis tőke. (Nincs háború, de a stratégia hasonló, mint az afrikai és ázsiai menekülteké: legfeljebb rokonok maradnak hátra.) A szenvedéstörténetből egyre kevesebb – ez a narratíva azok privilégiuma inkább, akik maradtak. Jó, kinn sem könnyű, de mégis – derül ki a riportokból. Illetve akadnak visszatelepülők, akiket a sajtómunkások megzavarodva interjúvolnak meg, mert az kell kiderüljön: a vendégmunkás sorsa nem könnyű, itthon mégis emberibb, élhetőbb a világ. Csak hát ők maguk érzik saját bőrükön, mi ebből az igaz.

A legvégzetesebb a szolidaritás felmorzsolódása. A vendégmunkás egykor gyanús maradt otthon – politikailag is, mert elhagyta a szocialista paradicsomot –, és ki nem mondva ott volt a vád: miért nem száll be jobban a közösbe, ha megteheti, miért nem segít többet? Nem mintha a hatalom és a rokonok ne húzták volna le, ha tudták, amikor hazajött, pláne ha építkezett vagy vállalkozni akart. Ma viszont egyértelműbb a helyzet, az elismerés/megvetés kelepcéjéből érzékelhetőleg nincs kiút: mindenki csak magán segít, ha meg az sem megy, marad a gyűlölet(keltés).

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon