Skip to main content

A hit önmagában kevés

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Szentmise a pártirodán
Pálfordulás – pásztorlevéllel


Május közepén az elmúlt évben aktívaülést tartott a még egységes MSZMP szentendrei szervezete a házunktól kétszáz méterre lévő általános iskolában. Az ünnepi szónok természetesen Hámori Csaba első titkár volt, aki sejtelmesen azt közölte a jelen lévőkkel, hogy Nagy Imre-ügyben még nem mondták ki a végső szót. Amúgy meglehetősen frusztrált volt, mert mielőtt az elnöki pulpitushoz vonult volna, a helybéli reformkommunisták felhívták a figyelmét a már harmadik évfolyamát élő Szentendre és Vidéke című közéleti és kulturális tájékoztató legfrissebb számára, amelyben két dolgozat is jócskán felbőszítette Cs.-né, azaz Cservenkáné közvetlen utódját.

Az elsőből azt tudhatta meg a nagyérdemű, hogy Grósz Károly még borsodi első titkár korában dupla pedagógustelket kapott Szentendrén, bagatell nyolcvanezer forintért, s méltányosságból csak az összeg felét kellett kifizetnie, a többit jelentős kedvezménnyel törleszthette. S az sem titok – lehetett olvasni az első oldalon megjelent szerkesztőségi cikkben –, hogy busás felárral túladott már időközben nem kis segédlettel felépített palotáján. De ez még hagyján, az igazi szentségtörés a harmadik oldalon következett be, ahol is kápé aláírással volt olvasható a Szentmise a párthelyiségben című tudósítás, amelyből bárki megtudhatta, hogy az öregeket kímélendő a fárasztó távoli templomba járástól, immáron dr. Kiss György, a Római Katolikus Plébániahivatal vezetője, a Péter-Pál-templom plébánosa a Felszabadulás lakótelepi párthelyiségben hirdeti az igét vasárnap délelőttönként.

Máig nem tudtam eldönteni, mi késztette az MSZMP szentendrei titkárát erre a nyerő húzásra, mint ahogy azt sem firtattam különösebben, hogy az egyház milyen elgondolásból fogadta el ezt a nagyvonalú ajánlatot. Praktikusan ugyanis a szituáció olyannyira megalapozott volt, hogy nem is szerettem volna a história mögött politikai vagy egyéb szándékot felfedezni.

Előszavazás

A szentendrei hívőkhöz Péter-Pál útján eljuttatott 8. lelkipásztori levél határozottan leszögezi, hogy a keresztény embernek lelkiismereti kötelessége részt venni a választásokon! Majd így folytatódik: „Senkit ne tévesszen meg tehát a közhangulat fásultsága a szavazások tekintetében! Hiszen 40 év után mindenki szavazatával döntheti el, hogy lakóhelyének környezetében ki lesz egyéni érdekeinek olyan képviselője, aki síkraszáll a keresztény értékek mellett is. Ha keresztények nem mennek el szavazni, majd egyrészről az egyházüldöző régi rend hívei, másrészről a szabadságot szabadosságba fullasztók juttatják be képviselőiket az önkormányzatba.”

A továbbiakban részletesen szólt a pásztorlevél arról, hogy „mik a keresztény ember elvárásai egy képviselőjelölttől”. 1. „Politikailag” legyenek tiszta múltúak. A megtévedtek, a pálfordulásra kényszerültek ne itt vezekeljenek. 2. „Erkölcsileg legyenek feddhetetlenek”, azaz csak a tételes erkölcsöt valló és azt élő embereket szabad delegálni. 3. Olyan szaktudásuk legyen, amely a város javára kamatoztatható!

A püspöki kar kiemeli a keresztény közösség cselekvő és hatékony közreműködését a közvélemény alakításában. E felszólítást komolyan véve Szentendrén két szentmisén hívták a testvéreket a szeptember 17-én tartott megbeszélésre, ahol is a megjelentek – idézem a pásztorlevelet – elmondhatták véleményüket mind a tíz választókörzet jelöltjeiről. Mint „Mózes-hitű”, természetesen nem voltam jelen az eseményen, így csak utólag tudósíthattam, hogy végül a hívők szavaztak arról, hogy kik felelnek meg az imént felsorolt hármas követelménynek a jelöltek közül.

Ezt követően fogalmazódott meg a pásztorlevél, került sokszorosításra a katolikus közösség ajánlása „az e témában kevésbé járatos hívek számára”. S bár a pásztorlevél a 2. pont kifejtésében utal rá, hogy „Isten tíz parancsa alapjaiban minden ember szívébe van írva, függetlenül a felekezeti hovatartozástól”, s később az is olvasható, „szavazzon mindenki legjobb lelkiismerete szerint”, „a családtagjainkkal és érdeklődő ismerőseinkkel megosztandó ajánlat” ugyancsak elgondolkodtató. Mivelhogy a katolikus közösség kizárólag független, illetve kormánypárti színekben indult állampolgárokat ajánlott figyelmünkbe. A tételesen felsorolt 11 aspiráns után a nyomaték kedvéért még ez olvasható: „A Kereszténydemokrata Néppárt és a Magyar Demokrata Fórum közös listát nyitott. Ezért a listák közül a 6. sz. (MDF–KDNP) listának támogatását ajánljuk!”

Akik kimaradtak

Így kimaradt persze az ajánlottak közül az SZDSZ–Fidesz-lista vezetője Németh Gábor, „akinek apja, apósa, nagyapja református lelkész volt. Őt magát pedig 15 éve a tőlük kapott örökség, a Biblia-tanítás vezérelte a Szentendrei Református Egyház gondnoki feladatainak ellátására.” Mégsem érdemelte ki a helyi katolikus közösség támogatását, jóllehet a püspöki kar körlevele szorgalmazta „a keresztény közösség cselekvő és hatékony közreműködését a közvélemény alakításában”.

Csak az olyan jó keresztény embereket támogatták a helyhatósági választásokon, akik a garantált hívőségük mellett kormánypártiak vagy legrosszabb esetben függetlenek (lehetőség szerint valamelyik kormánypárt nyílt vagy burkolt támogatásával). Így nem élvezhette a szentendrei katolikus közösség bizalmát dr. Pávai Erzsébet sem. Pedig tősgyökeres szentendrei, a Ferences Gimnáziumban érettségizett, két fia úgyszintén, mindhárman ma is dr. Kiss György plébános nyájához tartoznak, csakhogy a városszerte köztiszteletnek örvendő főorvos asszony független jelöltként az SZDSZ és a Fidesz támogatását fogadta el. Vagyis ha úgy tetszik, nem is olyan jó keresztény, mint amilyennek az elmúlt csaknem fél évszázad alatt bizonyult.

A kiközösítés az első fordulóban nem hozta meg a várt eredményt. Szentendre 10 választókerülete közül háromban dőlt el a versengés. S mit tesz Isten, az egyikben Németh Gábor SZDSZ–Fidesz-listavezető, a másikban Farádi Gábor SZDSZ–Fidesz-képviselőjelölt jutott a helyi önkormányzatba. Dr. Pávai Erzsébet pedig továbbra sem esélytelen, mert hiszen csak 11 szavazattal kapott kevesebbet, mint a katolikus közösség által támogatott kolléganője, dr. Stiegler Róza az MDF–KDNP színeiben.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon