Skip to main content

A költői kérdésről

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Akkor nemesb-e a lélek, ha tűri
Balsorsa minden nyűgét s nyilait;
Vagy ha kiszáll tenger fájdalma ellen,
S fegyvert ragadva véget vet neki?”




Íme tessék, egy igazi költői kérdés. Lehet rá megnyugtató választ adni? Nyilvánvalóan nem. Köznyelvünk a „költői kérdés” fordulatot általában pejoratíve használja. Ha egy kérdést költőinek nevezünk, akkor jobb esetben naivitást tételezünk fel a kérdezőről, mert úgy gondoljuk, hogy a válasz, egyértelmű. Rosszabb esetben sandasággal, sunyisággal vádoljuk hallgatólagosan a kérdezőt, gondolván, hogy előre tudja a választ, sőt sugallni akarja azt. Ez a vélekedés alapvető félreértése a költői kérdés poétikai és erkölcsi természetének. A költői kérdések valóban megválaszolhatatlanok, mert létezésünk kereteit feszegetik. A költői kérdések éppen ezért kellemetlenek, a kényelmetlenség érzetét keltik bennünk. Racionalista elkötelezettségem okán kézenfekvő lenne, hogy az ilyen típusú kérdéseket mint értelmetleneket logikailag szalonképtelennek nyilvánítsam, és kiutasítsam őket a korrekt kérdés-urak klubjából. Ám ellenkezőleg, szívesen látom őket a szellemi est kellemetlenkedő vendégeiként. Költői kérdések nélkül elhülyülnénk. A költői kérdések első látásra amolyan bárdolatlan, naiv, tudatlan fickók. Ámde hiába küldjük vissza a szobalánnyal névjegyüket, mondván, hogy az úr nincs otthon, vagy nem fogad, tudjuk, hogy a világ tágasabb, mint az ész szalonja, hogy „Több dolgok vannak földön és égen, / Horatio, mintsem bölcselmetek / Álmodni képes”. A költői kérdés megkérdőjelezi tudományos racionalitássá felstilizált rutinjainkat, olyan, mint egy komótcipőnkbe esett sliccgomb, feltöri logikai talpunkat. Megengedhetetlen-é a halálbüntetés? Van-e egyáltalán értelme a büntetésnek? Állatias bosszúvágyunkat elégítjük-e ki, vagy helyreállítjuk a megsértett erkölcsi világrendet? Nevelnek-e a nevelőtisztek, avagy csak sanyargatnak amúgy visszataszító nyomorultakat, akik mindazonáltal mégiscsak embertársaink?

De olyan is a költői kérdés, mint a szegény rokon. Tényleg olyan lélekemelő a társadalmi egyenlőtlenség elvi posztulátuma? Bele lehet nyugodni abba, hogy az össztársadalmi gyarapodás feltétele sokak szegénysége? Bele lehet nyugodni abba, hogy az állam szolgája – a miniszter – a sokszorosát keresse annak, amit az állam polgára, akit állítólag szolgál? Próbáljuk-e meg agyonverni a szegényeket Baudelaire javaslata szerint, hogy az ütlegek hatására felhorgadjon bennük az önérzet, és feltápászkodván ők csépeljenek el bennünket mintegy Lúdas Matyiként, háromszor verve vissza az általunk szándékoltan vagy szándéktalanul okozott sérelmeket? Szégyelljük-e magunkat azért, hogy tisztes polgári jómódban élünk, míg mások a kukából kinyert penészes kenyeret eszik? Ugorjunk-e ki az ablakon?

Ezek a kérdések éppen megválaszolhatatlanságuk miatt termékenyek. Ezek és az ilyenfajta kérdések azok, amiket naponta fel kell tennünk magunknak. Úgy tűnhet, mintha kötelező mazochizmust, napi öngyötrést javasolnék terápia gyanánt. Nos, ezt vállalom. Az erkölcsi és szellemi épség és egészség nem állapot, amely egyeseknek megadatik, másoknak nem, hanem egy lehetőség, amiért naponta kinek-kinek meg kell küzdenie. Ezért szeretnék költői kérdéseket feltenni ezen az oldalon saját magamnak, barátaimnak és azoknak is, akikkel vitában állok.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon