Skip to main content

A kultúra „épületszerkezetének évezredes gyökerei” és a „szellemi élet nemzetközi folyamrendszere”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A fenti cím kedvcsináló a Nemzeti Megújhodás Programja c. olvasmányhoz. A VIII. fejezet (Művelődéspolitika) ötoldalas – a kultúrára, művészetre vonatkozó – szemelvénye már stílusában is szórakoztató. A művelődés – tanítanak a szerzők – hasonlít egy oszlopos építményre, melynek három tartóoszlopa: a tudomány, a művészet és az erkölcs. Már-már el vagyok ragadtatva ettől a háromlábú építészeti csodától, s eme elragadtatás csak fokozódik, mikor értesítenek, hogy az oszlopok között hidak feszülnek, s e hidakon (oktatás, művészeti társaságok, egyetemek stb.) jutnak el a szellemi értékek a „minél szélesebb társadalmi rétegekhez”. Most csak azt nem tudom, hogy ha a hidak az oszlopok között „vannak hivatva” képződni az „átépítésre” váró magyar kultúra „épületszerkezetében”, akkor a fenti szélesebb rétegek melyik oszlop hídfőjénél csoportosulnak, várva a hozzájuk eljutó szellemi értékeket. Sajnos, kíváncsiságom kielégületlen marad, ugyanis a következő bekezdésben kiderül, hogy a kultúrának, amelyről épp most tudtam meg, hogy épület, igazából nem az, hiszen „évezredes gyökerei” vannak, amelyektől az eddigi irányítás igyekezett elvágni, sőt ez a közelebbről meg nem nevezett irányítás ezt az így gyökereitől már-már elvágott, oszlopokkal, hidakkal ékeskedő épületet, minekutána „elszigetelték természetes közegétől”, nem átallotta távol tartani a „szellemi élet nemzetközi folyamrendszerétől”. Fokozhatatlan.

Ám nem illik szórakozni a kultúrára váró – ha nem is hét, de legalább három – szűk esztendő közeledtén. Nem ártott volna a múlt felületes ideológiai értékelése helyett, mondjuk, jelzésszerűen feltárni a művelődés katasztrofális helyzetét, mondjuk, utalni a magyar filmkészítők élethalálharcára, a zenei élet sorvadására, a művelődési intézmények létbizonytalanságára, a színházak finanszírozási zavaraira, a kortárs irodalom defenzívájára. Mindenekelőtt illett volna válaszolni az alapvető kérdésre: milyen mértékben akarja elkötelezni magát a költségvetés a kulturális értékteremtés, közvetítés és fogyasztás mecénálására. Hogyan tud számon kérni valamit is az országgyűlési képviselő, a kulturális élet bármely résztvevője, netán az adóforintjainak sorsát követni akaró állampolgár?

Az intézkedési terv öt sorban foglalkozik a szorosan vett művelődéspolitikával (207. old.). Beígéri ugyan, hogy megkezdi a múzeumokra, könyvtárakra, levéltárakra és műemlékekre vonatkozó törvény kidolgozását, a második mondatban pedig említést tesz valamifajta pénzügyi támogatási rendszerről, amely „támogatja a magyar kultúrát”, és „ösztönzi a magánkönyvtárak és magánmúzeumok létesítését és működését”. Így és ennyi. Holott a kulcskérdés: hogyan?, milyen rendszereken keresztül? Hogyan akarja kiküszöbölni az egész területre jellemző kijárást, a kultúrkliensek hierarchiáját? Hogyan akar (s akar-e) önmérsékletet tanúsítani az állam az irányítás vonatkozásában, mennyire lesz türelmes az új törekvésekkel, új formákkal, új csoportosulásokkal? Büntetve járulékoltat-e, vagy jutalmazva támogat? S ha az utóbbit teszi, akkor az intézményeket, a közvetítőket, a fenntartókat, a tevékenységeket, a műveket vagy a közönséget támogatja-e? S ha az utóbbit, akkor egyeseket, rétegeket, korporációkat-e?

Talán igazságtalan egy jövendőbeli gyakorlat számonkérése egy, valamiféle elveket sorjáztató dolgozaton, amely indulatokkal, érzelmekkel ostorozza a „felszámolás”-ra ítélt világot, amelynek jelzői között ott szerepelnek a „magyar kultúrát megnyomorító, megalázó”, az „önámító” és a „hazug”.

Tessék arról szólni, amit előnyben tetszenének részesíteni: a „nemzeti kultúráról”. Jó lenne tudni, mi lesz benne a nemzeti: a tartalma, az intézményei, a formája, a hagyományai, a hatóköre, a résztvevői? Ezek az elemek külön-külön is támogatandók, vagy csak akkor, ha egyszerre vannak jelen? Kodály Zoltán és a Himnusz születésnapjának megünneplésén túl van-e elképzelése a kormánynak a hétköznapokon történő szolmizálás elősegítéséről, a helyi zenei élet, a kimagasló művészi teljesítmények honorálásáról? A „magyar színházakból kiszorult (?) kortárs dráma” mellett Ionesco, Beckett, Schnitzler, Witkievicz vagy akár Euripidész nem támogatott, csak tűrt?

S ha már elvekről van szó: a közvetítésre szánt értékeken kívül látja-e a kormányzat a magas kultúrák, rétegkultúrák és szubkultúrák polgárságot szülő, erősítő szerepét az egyes települések életében, korlátozni kívánja-e a tömegkultúrát, vagy domesztikálja netán? Mi az önkormányzatok kötelessége vagy joga a fenntartásban, fejlesztésben? Egy-egy település és a minisztériumok között milyen módon alakul ki munkamegosztás? A folklórközpont létesítésébe ugyan bekapcsolná az UNESCO-t, de segíti-e a nemzetközi fesztiválok, találkozók fennmaradását, megszervezését, az élő magyar művészet külföldi megismertetését?

Megpróbálja-e beépíteni az adórendszerbe a kulturális „járulékoltatás” és támogatás pénzügyi formáit a kormány? Milyen lesz a művelődéspolitika kapcsolata a szakmai szervezetekkel, független korporációkkal? S egyáltalán van-e elképzelésük a mecenatúra és irányítás kapcsolatáról? Összekapcsolják-e a kettőt, s vajon milyen arányban?

Végül elég erős-e a kulturális lobby a kormányon belül, hogy a pénzügyi rövidlátással szemben érvényesítse a hosszú távra szóló, ám pontosan ezért kifizetődő kulturális befektetések primátusát, és elég szerény-e, hogy ne uralkodjon mindenáron a már létrejött, s remélhetőleg egyre inkább létrejövő civil kulturális szerveződéseken?

Talán nem várható el egy hároméves kormányprogramtól ennyi pontos felelet, de elvárható volna legalább ennyi őszinte kérdés.


















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon