Skip to main content

A Vallai

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Vallai Péter (1946. november 25. – 2012. november 7.)

A Vallainak ma van a születésnapja. A Vallait épp két napja temettük. Ki tudja, mit kell erről gondolni, a sűrű egybeesések délutánján megrendülni vagy csakazértis röhögni Vallaihoz-illőbb-e, tény, hogy a Vallait az egyház, a színház és az irodalom búcsúztatta, utolsó vagy utolsóutáni útjára ők kísérték.

A Vallait nyilván legtöbbünk Petrit mondani hallotta, tízmillió (esetleg tizenöt) magyarnak ő volt Petri magyar hangja, a hangzó Petri. Nála mindig volt néhány Petri-vers, háthára, jól jöhet az valamikor, egy szereplő nem lesz ott időben, nem jön el a felolvasóestre, vagy ott van, de berúgva, vagy valamiért vérig sértve van ott, be kell ugrani helyette.

A Vallait én is legelőször Petriként hallottam (vö., tudjuk, poetry), s gondolom, ez kevésbé általános –, de Mártonként utoljára. Bowen monológja, sötétben. Most már egészen sötétben. Hol szabadság van, ott szabadság van, nemcsak az elpusztított tájban, nemcsak a lelki félhomályban, halkan, szinte motyogva kezdte, aztán beindult, egyre több szenvedélyt vitt bele, a végén szinte fékezhetetlenné vált, egyre félelmetesebben szabaddá vált minden, a verszárlatra a szabadság valóban ráfagyott a jelenlévőkre. Nem emlékszem, hogy valaha élőben hallottam volna ilyen erőteljes, horrorisztikusan szenvedélyes versmondást. Az öröm pedig, hogy nemsokára felvételről hallhatni ezt a verskalandot, hamar szertefoszlott, a hangrögzítő nem tudott megbirkózni a jelenettel, csak a hallgatóságban maradhatott nyoma.

Már a hangrögzítés kudarca metafora lett volna?, ha az, akkor minek a metaforája? Hogy nemsokára eltűnik, lelép az az ember, akinek annyit köszönhetett mindenki, akinek irodalmi estekhez a legkisebb köze is volt?, lelép az, akihez mindig lehetett fordulni, hogy segítsen, legyen szíves, aki, ha épp nem játszott aznap este, sosem mondott nemet?, aki a legabszurdabb dolgokat megoldotta?, aki pl. zokszó és sűrű jajdefájok nélkül végigvezetett egy hétórás irodalmi estet, miközben persze felolvasta a jelen-nem-lévő írók, költők műveit is?, aki volt dídzsé, mert épp dídzsénk nem volt (persze a koncertre is hozott néhány Petrit, újfent háthára, de nem olvasott fel belőle, mert nem úgy alakult, és volt annyira könnyed, hogy tudott nem ragaszkodni a koreográfiához), vezetett árverést is, némi erőteljesebb te-jó-Ég-ezt-is-én-csináljam? után persze, de az Igazgyöngy Iskolának árveréssel akartunk segíteni, és ha már itt voltak az Igazgyöngy gyerekei, meghívta őket a Vígszínházba, nehogy már úgy menjenek haza, hogy nem láttak belülről színházat, és némi házi sütésű mézeskalács is volt nála. (Anélkül – no meg sapka nélkül – decemberben csak a hülye megy ki az utcára, hátha szembejön valaki, aki örül neki.)

A Vallai segített. Nem azért, mintha altruista lett volna, hanem mert számára is fontos volt egynémely ügy. Meg mert azok közé a fura szerzetek közé tartozott, akik szerint az irodalom komoly dolog. Értette és élvezte a műveket.    

A Vallaira ma este emlékeznek a barátai a Nyitott Műhelyben, Fintalaci szerint az egyetlen állandó társulati tagja ő volt a Műhelynek.

A Vallait katolikus szertartás szerint temették, búcsúztatta Hegedüs D. Géza és Parti Nagy Lajos. A sírnál barátja, David Yengibarjan játszott.

A Vallainak sokat köszönhet a kortárs magyar irodalom. Egy nemsokára folyóiratként elköszönő „…és kulturális” lap is. Metafora?, ha igen, minek is? Most ezt hagyjuk. Maradjunk annyiban, hogy mindent köszönünk, Péter!

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon