Skip to main content

Atlanti vihar / Bosznia és a világ

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Atlanti vihar

Hiábavaló volt a brit diplomácia minden erőfeszítése: Gerry Adams, az IRA nevű ír republikánus terroristaszervezet politikai szárnyaként működő Sinn Fein főnöke megkapta az amerikai vízumot, és a múlt hétfőn két éjszakára birtokba vehette (humora az van) a Shlomo Brezhnev névre foglalt lakosztályt a New York-i Hotel Waldorf Astoriában. Adams urat az Amerikai Külpolitika Nemzeti Bizottsága (National Committe on American Foreign Policy) – egy magát agytrösztnek álcázó ír lobbyzó szervezet – hívta meg egy Észak-Írország jövőjével foglalkozó konferenciára. A politikus-terrorista New Yorkban töltött 51 óráját remekül kihasználta: tartott öt sajtókonferenciát, népszerű talk-show-knak adott ugyanennyi interjút, fölkerült a New York-i lapok első oldalára. Vagyis elérte azt, amitől a brit politika tartott: meghódította a naiv és tájékozatlan amerikai sajtó egy részét, amely hagyta szabadságharcosként pózolni, s így félő, hogy híveket szerzett Amerikában ügye számára.

Mióta kitudódott, hogy a Clinton-adminisztráció eleget tesz Adams vízumkérelmének, a brit sajtó – híven tükrözve a brit kormány és a brit közvélemény érzelmeit – pártállásra való tekintet nélkül tombol. Clinton döntése „gyalázatos” volt, és mindent elmond a clintoni külpolitikáról, amely „inkompetens”, „szakmailag minősíthetetlen” és „veszélyes”. (A jelzők a mértéktartó Timesból valók, a kevésbé minőségi sajtó erősebben fogalmaz.) A döntés indoklása, miszerint Adams látogatása előmozdíthatja az északír békefolyamatot, nem több „szégyenlős csalárdságnál”. Valójában Clinton belpolitikai megfontolásokból engedett az ír lobbynak, s nem törődött azzal, hogy ily módon „megalázza” az Egyesült Államok „legközelebbi szövetségesét”, hogy „Szuez óta” (!) a legmélyebb válságába dönti az amerikai–brit „különleges kapcsolatokat”. Az incidens – célozgatnak a brit lapok – újabb jele annak, hogy a mostani amerikai adminisztráció hátat fordított Európának. Éppen ezért jó lenne – hangzik a jó tanács –, ha a brit politikusok komolyan elgondolkodnának arról, hol van az ország jövője, mert a végén még Albion két szék között – Washington és Maastricht között – a földön fog kikötni.

Az amerikai elnök szemszögéből Adams beengedése elsősorban belpolitikai döntés volt: egyfelől egy kampányígéret valóra váltása, másfelől pedig egy politikai adok-kapok része. Az történt ugyanis, hogy két nagy hatalmú ír származású szenátor, Patrick Moynihan és Ted Kennedy – mintegy három tucat kongresszusi képviselő élén – épp egy Adamsnak szóló vízumot kért Clintontól egészségügyi reformtervezetének támogatása fejében. Ezért aztán az elnök inkább a FOB-jaira hallgatott (a FOB: friends of Bill, vagyis Bill barátai Washingtonban elterjedt rövidítése, mely a SOB-ra, a son of a bitch, magyarán kurafira rímel), s fittyet hányt külügyminisztere, legfőbb ügyésze, valamint a CIA és az FBI igazgatójának tanácsára, és utasítást adott a vízum kiadására.

Bizonyára álmában sem gondolt arra, hogy egy csak New Yorkra és csak két napig érvényes vízum ekkora vihart fog kavarni Nagy-Britanniában, és ez aligha vet jó fényt külpolitikai előrelátására. Arra ugyan számított, hogy az Adams-látogatás bosszantani fogja Majort és a briteket, de úgy vélte, hogy ennyit megér a látogatás belpolitikai hozadéka. (Major bosszantása egyébként sem eshetett nehezére, hiszen hivatalba lépése óta ferde szemmel néz a brit miniszterelnökre, aki az amerikai elnökválasztási kampány idején Busht segítendő, átnézette a brit belügyminisztérium dossziéit, hátha található bennük valami terhelő adat az ifjú, oxfordi diákra, Clintonra nézvést.) Most kiderült, hogy a fizetett ár sokkal magasabb annál, mint gondolta. A britek nem bosszankodnak, hanem vérig sértődtek. Ráadásul a brit és CIA-jóslatoknak megfelelően Adams is becsapta protezsálóit (és a protezsálókon keresztül Clintont), s nem hirdetett meg békeoffenzívát amerikai földön. Lehet, hogy mindez nem fog közvetlen belpolitikai kárt okozni az elnöknek. Végtére is az amerikaiak túlnyomó többségét hidegen hagyja az a kérdés, hogy Adams terrorista-e vagy szabadságharcos. De Clinton nemzetközi megbízhatóságának megint rossz híre kelt, és ez aligha fogja jótékonyan befolyásolni külpolitikai cselekvőképességét.

Bosznia és a világ

Hatvannyolc ember halálát okozta egyetlen akna a hét végén Szarajevóban. Ez volt a legszörnyűbb atrocitás a város blokádjának csaknem kétéves története során, olyan atrocitás, amely színvallásra kényszerítheti a világ hatalmasait: lehet, hogy a nagyhatalmak vezetői a mészárláson merengve, felháborodásuk hangoztatásán túl, nézeteltéréseiket félretéve, tettekre is elszánják magukat. Vagyis az intervencióra. Erősödik a nyomás, hogy így történjék. Mégis valószínűbb, hogy a közös nevező továbbra is a tétlenség marad.

Amikor Washingtonban, Londonban és Párizsban katonai intervencióról beszélnek, többnyire a NATO légierejének bevetésére gondolnak: Butrosz Gali is ezt kérte vasárnap Manfred Wörnerhez, a NATO főtitkárához írt levelében. A nézeteltérések ott kezdődnek – és nemcsak az egyes országok között, hanem az egyes országokon belül is –, hogy milyen célt szolgálhat egy esetleges bombázás. Abban állítólag konszenzus uralkodik a fontos fővárosok között, hogy a légierő bevetésére védelmi célokból sor kerülhet. A tekintetben viszont már nincs egyetértés, hogy hasznos-e, helyénvaló-e a szerb erőket megtorlásképp bombázni. A britek hajthatatlanul ellenzik ezt a javaslatot, az amerikaiak most nem lelkesednek az ötletért (noha ősszel ők álltak elő vele), ám a franciák most hajlandóságot mutatnak a határozott lépések megtételére (noha ősszel rajtuk bukott meg az amerikai kezdeményezés).

Vita folyik arról is, miként értelmezzék a védelmi célokat. Az ENSZ főtitkára azoknak a Szarajevóban vagy Szarajevó környékén lévő tüzérségi állásoknak a bombázását kérte a NATO-tól, amelyek a polgári lakosság elleni támadásokat végrehajtották. Szerinte a kijelölt biztonságos övezetekben élő civil lakosság védelmét épp az eddigi, Boszniával kapcsolatos ENSZ-határozatok teszik lehetővé. Az oroszok szerint ezzel szemben a tüzérségi állások bombázásáról a Biztonsági Tanácsnak kellene döntenie, ahol persze nyilván megvétóznának egy ilyen határozatot. Malcolm Rifkind brit védelmi miniszter legutóbb olyan nyilatkozatot adott, amelyben hallgatólagosan egyetértett az orosz értelmezéssel. De a nyugati fővárosokban egyébként is befolyásosnak számít az a vélemény, hogy – bármit is tesznek lehetővé az ENSZ-határozatok – védelmi célok alatt csak a saját békefenntartó erők védelmét kell érteni.

De mit lehetne egyáltalán elérni a szerb tüzérségi állások bombázásával? Az intervenció hívei szerint minimum azt, hogy a világ megmutatná a szerbeknek: nem hagyja hidegen Bosznia sorsa, a légierő bevetésével való puszta fenyegetőzés különben is rövidesen minden hatását elveszítheti. Amikor a NATO eredetileg kilátásba helyezte az erő alkalmazását Szarajevó védelmében, csökkent az aknatűz hevessége, a segélyszállítmányok rendszeresebben érték el a várost, valamelyest helyreállt az áram- és vízszolgáltatás. Ezzel szemben a január 11-i NATO-csúcson kibocsátott hasonló fenyegetés hatástalan maradt. Márpedig veszélyes következményekkel járhat, ha a NATO papírtigrisnek mutatkozik. Az intervencionisták egyébként úgy vélik, hogy a levegőből fel lehet számolni a blokádot, a feladat tehát katonailag kivitelezhető.

A standard antiintervencionista érv úgy hangzik, hogy senkit nem lehet bombával a tárgyalóasztal mellé kényszeríteni: azaz a boszniai helyzet túlságosan bonyolult ahhoz, semhogy fegyveres megoldása legyen. Egy másik gyakran hangoztatott érv szerint az erő alkalmazása veszélybe sodorná a békefenntartó és humanitárius segítséget nyújtó erőket. A légierő bevetésének egyes ellenfelei attól is tartanak, hogy a bombázás önmagában nem lesz elegendő, és esetleg első lépésévé válik olyasvalaminek, amit senki sem akar. „Ha a légicsapások egy új melodráma első felvonását jelentik, akkor mi lesz a második felvonásban? Mi a harmadikban? És mi lesz a befejezés?” – kérdezte az új amerikai védelmi miniszter a szarajevói mészárlás utáni, bombázást követelő hangulatban.

Sokan azért is szeretnék elkerülni a légicsapást, mert ez annak jele lenne, hogy a NATO a boszniai kormány pártjára áll. Mondhatjuk persze, hogy ez nem is lenne olyan szörnyű, hiszen a boszniai kormány végső soron az áldozatokat képviseli. Csakhogy már nem mindenki számára egyértelmű, hogy a muszlimok csak áldozatok. Senki sem hiszi el ugyan a szerb vádat, miszerint a muszlimok a nyugati szimpátia elnyerése érdekében önmagukat mészárolják le. De a muszlim stratégia kétségkívül a nyugati beavatkozás kikönyörgésén alapul, s egyes katonai megfigyelők úgy vélik, hogy a muszlimok e cél érdekében provokálják a szerbeket. Ráadásul sok befolyásos politikus szerint éppen a muszlimok gördítenek akadályt a boszniai rendezés elé, mivel elutasítják a felajánlott felosztási tervet. Az amerikaiak kivételével tulajdonképpen mindenki ezen a véleményen van, függetlenül attól, milyen álláspontot foglal el a bombázás kérdésében.

A konszenzuson alapuló, koherens és következetes balkáni stratégia kidolgozásától a Nyugat ma ugyanolyan távol van, mint két évvel ezelőtt. Ezen az sem változtatna, ha a hét meglepetést hozna, és a NATO-országok egyezségre jutnának néhány szerb tüzérségi állás lebombázása ügyében.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon