Skip to main content

Avantgarde ’72

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


„Az üresség nem ellenség csak érdektelen” – írja, Rózsa Gyula „A valóság nem válaszol” c. cikkében az avantgarde magyar művészeinek tevékenységét minősítve: utalva a hiperrealistákra általában, és az ehhez az irányzathoz nem köthető Erdély Miklósra. A teoretikus Beke Lászlót név szerint említve kifejti. „… az ürességet filozofikus művészetnek tartó műkritika… sem ellenség, csak komolytalan”.

Nos, a komoly kritika nem is igen foglalkozik az avantgarde törekvésekkel, pedig a magyar képzőművészetben ez volt szinte az egyetlen olyan vonulat, mely ekkor világszínvonalú, napra kész volt. Némileg egyszerűsítve elmondható, hogy ugyanazok a problémák foglalkoztatták az ide tartozó alkotókat Budapesten, mint Párizsban vagy New Yorkban.

Galántai György boglári kápolna műtermében már a korábbi években is rendeztek kiállításokat, performance előadásokat, akciókat, az eseménysorozatot ettől az évtől nevezik: műteremtárlatoknak. Ekkor már azok, akik kézzelfogható műtárgyakat hoztak létre, az eredeti felfogással szemben hajlandóak voltak munkáikat zsűriztetni. Az akcionalista művészek viszont természetszerűleg ezt nem vállalhatták. Mint kiderült, a hatósággal a békesség kedvért sem lehetett együtt működni. A kiállítást ellenőrzők elveszítettek egy lapot a lektorátus zsűri jegyzőkönyvéből, és azokat a műveket, melyek leírása ezen a lapon szerepelt, leszedették a falról. A hatóságok KÖJÁL ellenőrzésekkel, mondvacsinált kifogásokkal zaklatták a művészeket és a közönséget.

A 72-es boglári események közül kiemelendő a július első hetében rendezett „Direkt hét”. Kiállították, ill. vetítették Hencze Tamás, Lajtai Péter, Molnár V József, Pauer Gyula, Szentjóby Tamás, Szemadám György, Erdély Miklós, Bódy Gábor, Háy Ágnes műveit. A kiállítás mellett akciók is folytak: Szentjóby „Büntetésmegelőző autoterápia” c. táblával a nyakában, vödörrel a fején a látogatók kérdéseire válaszolt. Gulyás Gyula félmeztelen testén színes csipeszekkel, fotóztatta, ill. filmeztette magát. „Halász Péter az ajtó előtt ült, a látogatók cipőit pucolta, közben improvizált szövegű és zenéjű dalokat énekelt. Méhes kopaszon, nagy szakállal elfogyasztott a Kápolna környezetében egy sült csirkét, kenyér nélkül”.

Júl. 28-án fotó akció zajlott. Idézet a 72-es Naplóból: „… csak szalag alatt lehetett bejönni a kápolnába. Ezután ezt a módszert alkalmazzuk az ellenség megtévesztésére. Felállítottam fényképezőgépemet az ajtóval szemben, minden „érdekes látogatót” azonos helyről lefotózok, (dia) és ezt levetítem egymás után gyorsan.”

A TIT Bocskay úti házában jan. 7-én megnyílt az „Anyag és forma a képzőművészetben” című kiállítás, melynek jelentősége az „Iparterv” és a „Szürrenon” kiállításokéval vetekedett. A kiállítási teremben vitafórumok is voltak. Az egyik alkalommal egy „munkás műélvező” embertelen művészetnek nevezte a nonfiguratív műveket, mivel azok nem ábrázolnak embert. A magát szintén munkásnak valló Szemadám György (aki állatkerti ápoló volt akkoriban) fej tette ki ellenvéleményét a provokációra. A művészeket felszólalásában Vitányi Iván is megvédte.

Június 5-től 30-ig az Eötvös klubban állított ki Göröcs Tibor, Német Géza, Orvos András, Prutkay Péter és Szemadám György. A kiállítás anyagának zsűrizését Bartha Éva a lektorátus részéről látatlanban megtagadta. Arra hivatkozott, hogy a csoport tagjai oly sokszor állítanak ki, hogy igazságtalan módon másoktól veszik el a helyet. A valóság természetesen ennek az ellenkezője volt. A hivatkozásnak annyi alapja volt, hogy csoportkiállításokon egy-egy művel, eldugott klubokban valóban többször szerepeltek ezek a művészek. A kiállítás betiltása mégsem sikerült, hiszen a kiállítók, amatőrré minősítve magukat, minden további nélkül le tudták zsűriztetni anyagukat a Népművelési Intézettel. Szerencséjükre a hatóságok nem kommunikáltak egymással.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon