Skip to main content

Jön a tél

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A távfűtési díjakról


Lényegében már az 1991-es költségvetés parlamenti elfogadásakor eldőlt, hogy – többek között – a távfűtési díjakat is jelentősen fel kell emelni ebben az évben a központi árkiegészítés megszüntetése miatt. Ennek részleges végrehajtásaként az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium június 1-jétől 70 százalékkal megemelte a távfűtési díjakat. Mivel október 1-jétől teljesen megszüntették az árkiegészítést, ezért például a fővárosban további, legalább 30 százalékos díjemelést kellett volna bevezetni éppen akkor, amikor az évközi díjemelés súlyos hatásai is jelentkeznek a háztartásokban.

Ezt a további díjemelést – pillanatnyilag! – azért lehetett kivédeni, mert (1) a főváros nyomására mintegy 400 millió Ft-os önköltségcsökkentést sikerült elérni az önkormányzati tulajdonba került Fővárosi Távfűtő Műveknél, (2) a vállalat hajlandó a támogatásmegszűnés egy részét idén „lenyelni” nyeresége terhére, (3) a minisztériummal sikerült megegyezni, hogy végre az olcsóbb, lakossági áron adja a hőtermeléshez szükséges földgázt, (4) s nem utolsósorban azért, mert idén még a kormányzat feladata az ármegállapítás, január 1-jétől viszont az önkormányzatok határozhatják meg, vagyis emelhetik a választópolgárok által megfizetendő árakat.

Az önkormányzatok örömét csak fokozhatja, hogy a díjakat meghatározó energiaárakra semmilyen befolyásuk nincs, azokat a kormány kezében lévő, jelentős költségvetési bevételt biztosító monopóliumok (Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt, mai nevén MOL Rt. Magyar Villamos Művek Tröszt) befolyásolják. Az áfakulcsok változása, a lakossági gáz árának emelése vagy a mostani elhalasztott díjemelés már nem „nyelhető le” vállalati, önkormányzati szinten.

De lenyelhető-e a háztartásoknál? A mostani fűtési szezonban egy 52 négyzetméteres átlaglakás havi távfűtési és melegvíz-díja Budapesten 1660 Ft-ról 2860 Ft-ra emelkedik. (Ha ehhez hozzászámítjuk pl. egy most megvett bérlakásnál a törlesztés és a közös költségek min. 2 ezer Ft-os összegét és a tervezett új BKV-díjak alapján két felnőtt és egy gyerek bérletét, akkor ezek együtt már kb. 7500 Ft-ra rúgnak…) A reálbérek tíz év óta tartó csökkenése maximálisan igénybe vette a polgárok, a háztartások alkalmazkodóképességét.

Hiába erőltetjük a távfűtésnél az egyéni vagy épületenkénti fogyasztásmérést – ez nagyon fontos program, és a Távfűtő Művek áldoz is e fejlesztésekre –, ha nincsenek meg az alkalmazkodás valóságos perspektívái a családoknál, „beragadnak” az alig elcserélhető, de összkomfortos, drága lakásokba, melyeket ilyen fenntartási terhek mellett még kisebb eséllyel lehet majd mobilizálni. Ezen az úton haladva a városszéli fizetésképtelen segélyből élő betongettók kialakulásához jutunk el.

Ma a fővárosi lakások 28 százaléka, mintegy 240 ezer lakás van a távfűtésbe bekapcsolva. Meglepően nagy szám és arány különösen, ha figyelembe vesszük a lakosság fizetőképességének alakulását, illetve azt az – elsősorban a 70-es évek végétől felerősödött – elosztási folyamatot, amely éppen a szociálisan rászorultak egy részét, a sokgyerekeseket juttatta (ha nem is a propagandának megfelelő arányban) ezeken a területeken összkomfortos lakáshoz. Felmérések is bizonyítják, hogy messze nem a legelesettebbek jutottak e lakásokhoz, hanem olyan családok tízezrei, amelyek „kispolgárosodásához”, berendezkedéséhez szervesen kapcsolódik e jóléti lakásjuttatási forma. A városi társadalom e jelentős csoportjának ellehetetlenülése távolról sem csupán „lakásügyi kérdés”. Ráadásul, ha a helyzet vagy bármi szándék a „visszaléptetést” indokolná, a családok többsége ma egyszerűen nem tudna hova „visszaköltözni”, a többség nem tud a magas költségek elől elmenekülni.

Ebben a lakókat is és nyilván a választott testületeket is nyomasztó kényszerhelyzetben mit lehet csinálni? Kézenfekvő, hogy különböző intézkedésekkel (jelentős átszervezéssel, racionalizálással, gazdálkodási formaváltással) még lehet javítani a Távfűtő Művek hatékonyságán a kedvezményes hitelkonstrukció fenntartásával, bővítésével serkenteni lehet az egyéni fogyasztásmérés elterjedését. Ennek során felmerülhet egyes tömbök kiválása a rendszerből (ha ez az ott lakóknak jobban megéri), illetve a 6 db, jelenleg igen drágán üzemelő ún. tömbkazános alegység (kb. ezer lakás) leválasztása a közös elszámolásból.

Annak sincs elvileg akadálya, hogy a főváros különböző régióiban eltérőek legyenek a távfűtési díjak. Egy ilyen megoldással – fenntartva a vállalaton belüli keresztfinanszírozást – mérsékelni lehet az említett értékcsökkenési folyamatot. A társadalmi összetételt, ingatlanpiaci árakat figyelembe véve ilyen „veszélyeztetett” lakótelep pl. Békásmegyer, Káposztásmegyer, Újpest városközpont, Kőbánya-Újhegy, Rákoskeresztúr, Józsefváros, Csepel, szemben azokkal a lakótelepekkel, ahol még tartható lenne a lakások forgalomképessége.

Természetesen nemcsak lakótelepenként, hanem kerületenként is igen differenciált a kép. A legérintettebb kerületek (ahol a lakások több mint 45 százaléka távfűtéses: III., IV., X., XI., XIII.) közül a IV. és X. kerület tartozik egyben az ún. „szegény kerületek” közé (az egy főre jutó szja alapján). De a „szegény kerületek” sorában ott találjuk azokat a belső pesti kerületeket is (VI-IX. ker.), ahol a lakások zöme hagyományosan bérlakás, s ahol megint más típusú lakásfenntartási problémák sűrűsödnek. Emiatt igen vitatható, de felmerülő lehetőség egy olyan fővárosi intervenciós alap létrehozása, amely kifejezetten a távfűtéses lakásokban lakók (azon belül egyes csoportok: meghatározott lakótelepek, nyugdíjasok, sokgyerekesek, alacsony jövedelműek) lakásfenntartási támogatására irányulna. Nem átvállalva, de kiegészítve-ösztönözve az ilyen irányú kerületi támogatási rendszereket.

Az egyéb rezsidíjak emelkedését, a lakbérek akár csak mérsékelt, differenciált emelkedését is számításba véve végül is minden fővárosi önkormányzatnak szembe kell néznie az elkövetkező hónapokban azzal a kérdéssel, hogy akar-e, tud-e s milyen konstrukcióban lakásfenntartási támogatási rendszert működtetni, nem másból, mint a lakásokból származó bevételeiből.

Bármennyire népszerűtlen is sokak számára, a magam részéről továbbra is egy fővárosi szinten összehangolt támogatási rendszert tartok ésszerűnek, melyhez kétségtelenül bizonyos bevételeket is össze kell adni.

Egy ilyen – a közüzemi bevételek és a magasabb bérbevételek egy részére támaszkodó – lakásfenntartási támogatási rendszer például a normánál nem nagyobb lakásban élőknél biztosítaná, hogy a lakásfenntartásra fordítandó kiadások ne haladják meg a jövedelem 15-20 százalékát. Ha szükséges, akkor indításkor meghatározott csoportokra irányulna e rendszer. Számos ehhez hasonló megoldás működik jelenleg is a különböző fejlettségi fokon lévő piacgazdaságokban.

Legalább ilyen fontos, hogy az önkormányzatokban kialakuljanak azok az áttekinthető, jogszerű, a polgárokat nem segélykérő kliensekké degradáló eljárások, támogatásfolyósító módszerek, amelyek számításba veszik, hogy itt egy hosszabb távú, széles társadalmi csoportokat érintő – csak részben lakásügyi – kérdés vár önkormányzati (és persze kormányzati) rendezésre.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon