Skip to main content

Megjelent egy rendelet – fele

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A népjóléti miniszter rendelete a hajléktalangondozó intézményekről.

1989 elején, amikor hat vállalkozni kész barátommal létrehoztuk a Hajléktalanokért Társadalmi Bizottságot, egyik legfőbb célunk volt, hogy a magyar szociális rendszer nézzen szembe az – akkor felgyorsuló – szociális válságjelenségekkel, köztük a hajléktalansággal, s elhallgatás helyett nevezze nevén a problémát, építse be segítő-ellátó rendszerébe.

Ez a rendelet áttörésnek is tekinthető, mert – ha lassan is született – végre beemeli a jogalkotásba a hajléktalankérdést. Leegyszerűsítve, nem tesz mást, mint 16 paragrafusban leírja, hogy mi az az éjjeli menedékhely, nappali melegedő, utcai gondozószolgálat vagy népkonyha. Hogy ez miért fontos, miért van értelme? Mert ahol a pénzt, a támogatásokat osztják, ott legalább azt tudni akarják, hogy mi is az az intézmény, amelyik a pénzt kapja. Szakmailag is indokolt annak kimondása, hogy még egy éjjeli menedékhely is legyen fűthető, lehessen tisztálkodni, mosni, s legyen ingyenes. A rendeletalkotók mértéktartását dicséri, hogy nem törekedtek túlszabályozásra, éppen csak a legszükségesebb, a szakma által is támogatott feltételeket fogalmazták meg. Az elmúlt években létrejött hajléktalansegítő bázisok sokféleségéből is adódik, hogy szerencsére itt semmi különbséget nem tesznek egyházi, önkormányzati, alapítványi és egyéb szervezetek között. Amikor két éve létrehoztuk a Menhely Alapítvány Vajdahunyad utcai menhelyét, majd megnyitottuk a Hajléktalan Irodát, létrehoztuk a Hajléktalanok Gondozási Központját, és a Szetával megnyílt a Kivert Asszonyok Háza, még nem tudtuk (más segítő szervezetek sem), hogy amit csinálunk, azt majd rendeletbe foglalják. Annál meglepőbb volt, hogy ugyanezekre a tevékenységekre milyen kurtán-furcsán utasították el pályázatainkat tavaly ott, ahol a rendeletszerkesztők működésiszabály-mintáinkat böngészgették (lásd erről Beszélő, 1991. július 6.).

Csupán két – s nem is lényegtelen – szépséghibája van e rendeletnek. Az egyik, hogy bizony a hajléktalanokról nem, csak az intézményekről szól. Még azt is elfelejtették leírni, kiket kell a szöveg szerint hajléktalannak tekinteni. Márpedig így bármikor megkérdőjelezhető az ilyen intézmények tevékenysége. Nem egészen világos, hogy valójában kikkel is foglalkoznak. A meghatározás az lehetne például, hogy „hajléktalan az a magyar állampolgár, aki állandó lakcímmel (illetőséggel) nem rendelkezik, vagy nincs rendszeres, biztonságos, életvitelszerű tartózkodásra alkalmas lakhatási lehetősége, vagy lakása elemi csapás, avultság stb. következtében megszűnt, illetve lakóhelyére fizikai vagy mentális veszélyeztetettsége miatt időlegesen nem térhet vissza”.

Ezzel a rendelettel az intézmények talán igen, a hajléktalanok azonban biztosan nem kaptak még helyet a hazai szociális ellátó rendszerben. Bármilyen jogszerű segélyezésük, egészségügyi és társadalombiztosítási ellátásuk, választójoguk stb. valójában ez mind-mind megoldatlan, s a segítő szervezetek folyamatos bűvészmutatványai ezt a hiányt nem képesek pótolni. A másik szépséghibája a rendeletnek, hogy még egy egészen minimális ellátási szintet sem sorol a kötelező alapellátás körébe, s nem biztosít ezekhez normatív támogatást, bár a tervezet ezt még tartalmazta. Sőt éppen ez lett volna az értelme az egész rendeletalkotásnak. Ezt most a minisztérium nem tudta (akarta?) elérni. Talán majd jövőre. Addig „a fenntartó… állami támogatást igényelhet”. Hogy kap-e, azt majd valahol eldöntik.










Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon