Skip to main content

Új seregszemle

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Alábecsültem a Népjóléti Minisztériumot


Ugyanazt, amit Kádár János és Aczél György: nem akarja, hogy tőlük függetlenül, ráadásul netán velük szemben kritikusan, mások csináljanak valamit. Azt, hogy ki fog itt öntevékenykedni, Tisztelt Hölgyeim, Tisztelt Uraim, azt mi mondjuk meg – üzenték a Népjóléti Minisztérium tiszteletre méltó vezetői. Most bírálták ugyanis felül a minisztérium 200 millió forintjára beérkezett szociális pályázatokat, s rendre elutasították a Szegényeket Támogató Alapot (Szeta), a Menhely Alapítványt meg az Újpesti Családsegítőt. A Menhely Alapítvány maga két pályázatot nyújtott be, összesen 12 millió forintra, ám nem járt túl a minisztérium eszén. Őket an gross kizárták a pályázatból.

A Beszélő olvasói – és persze a Népjóléti Minisztérium – többé-kevésbé ismerik ezeket a szervezeteket. A Szetáról tudják, hogy tizenkét éve működik, hogy munkatársait annak idején jutalmul nemcsak állásaikból rúgták ki, hanem tételes listán tiltották ki a szociológiai kutatómunkából, mindenekelőtt a szociálpolitikai „főirányból”. Akiről kiderült, hogy segít a Szetának, az nem kapott ösztöndíjat, nem fejezhette be készülő filmjét, azt beidézték a pártközpontba, a minisztériumba, a rendőrségre, és egyáltalán, igyekeztek lebeszélni áldásos tevékenységéről. A Szeta 1989 óta bejegyzett szervezet, mely alapítványból folytatja korábbi munkáját, változatlanul roppant puritán keretek között. Munkatársai jórészt ingyen dolgoznak, szállítanak, utaznak – vagyis a saját zsebükből, s ügyfélforgalmukat mintegy 10 négyzetméteren bonyolítják. A szerény infrastruktúrára, az összes 2 és fél főfoglalkozású munkatársra a Soros-alapítvány jóvoltából telik, mert a szegények támogatására kapott pénzt az alapítvány szabályozása szerint nem fordíthatja magának a szervezetnek a finanszírozására.

Az Újpesti Családsegítő Központ hivatalos intézményként jött létre, s ma is az. Szélesebb körben azzal vált ismertté, hogy konkurálva a fölöttébb óvatos körültekintéssel és titokban folyó létminimum-számításokkal, saját szellemi kapacitását külső szakértőkkel kiegészítve, maga is hozzálátott az újpesti létminimum kiszámításához. Rendre korrigálja és nyilvánosságra hozza saját számításait, s mit tesz isten, a kontroll megtette a magáét. A „hivatalos” létminimum egyre inkább közeledik az Újcsaköéhez, s 1989 óta nyilvános. A Családsegítő Központok kísérleti intézményként jöttek létre, s működésük szabályai mindmáig lazák. Laza kereteit az Újcsakö úgy töltötte ki, hogy körzete és a kerület alaposabb szociológiai feltérképezésére törekedett, s kísérletet tett a feltárt problémák megoldására. Igyekeztek nem pusztán a kapott költségvetési pénzből élni, hanem non-profit gazdálkodó szervezetként működni: ők rendezték az első Szegénységellenes Hétvégét is. Nyilvánvaló és elismert szociálpolitikai műhely az Újcsakö.

A Menhely Alapítványban benne van a Szeta és az Újcsakö is, két egyházi egyesülettel, valamint a Hajléktalanokért Bizottsággal együtt. 1989/90 viharos telén született, amikor a hajléktalanok látványosan megjelentek a budapesti utcákon. A hatóságok tehetetlenkedtek, a fent említett szervezetek pedig a sajtóban közzétett nyílt levélben vállalkoztak hajléktalanmenhely alapítására, ha a kormány (akkor még a Németh-kormány) rendelkezésére bocsát egy frissen felszabadult munkásőrbázist vagy laktanyát. Erre gyorsan jelentkezett az MSZMP is, észbe kapott a Fővárosi Tanács, de akkoriban úgy fúttak a szelek, hogy a kormány – a Szociális és Egészségügyi Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, mely a zárolt munkásőrvagyont kezelte – szeretni kezdte a Szetát. Nem kevés huzavonával, miközben a pesti csövesek szinte folyamatosan demonstráltak, lett munkásőrbázis, lett SZÖSZ (Szegények Önsegítő Szövetsége, Nagy Bandóval) és lett a Fővárosi Tanáccsal közös Menhely Alapítvány. (A pénzt főleg a főváros adta.) Megkísérelt nem rendőri módszerekkel és nem rendőri segédlettel menedékhelyet nyújtani annak, aki fedelet kér a feje fölé, kidolgozni és kiépíteni a sajátos szociális csoport gondozásának módját, együttműködve minden szervezettel, amelyik hasonlóra vállalkozott. Ma nemcsak menhelyet tart fenn, hanem Hajléktalan Gondozási Központot is.

1990 elején a lelépő Szociális és Egészségügyi Minisztérium még kiírt egy pályázatot, s szétosztotta a maradék pénzét. A Szeta pályázott, és életében először állami pénzt kapott a sehol sem lakó gyerekes anyák számára létesítendő otthon céljaira. A pénz nem volt elég, nyomorultul összegyűjtögetett alapítványi tőkéjéből egészítette ki, megvásárolt egy Pest környéki házat, s az otthon működik. (A Szeta ugyanis az elmúlt 30 év szociális fejleményei nyomán született, nem tarthat igényt tehát holmi kárpótlásra.)

Jött az új kormány. Az új tél. Jött az új hajléktalandemonstráció a Keleti pályaudvaron. Az új Népjóléti Minisztérium új hajléktalanügyi miniszteri biztosa, Lakner Zoltán (korábban általános iskolai igazgatóhelyettes), a Máltai Szeretetszolgálatot és a Vöröskeresztet bízta meg az új hajléktalanok ellátásával. A máltaiak rövidesen megállapodtak a Menhely Gondozási Központjával, hogy a gondozást rájuk hagyják. (A Vöröskereszt Információs Irodáját a Keleti pályaudvaron e sorok írója nyitva még soha nem látta, bár átlag hetente megszemléli.)

A parlament a Szetának megszavazott ugyan 800 ezer forint költségvetési támogatást 1990 végén, az új Pénzügyminisztérium azonban egyszerűen nem folyósította. A Szeta várt sorára, a pénz csak nem jött. Egy idő múlva végül is telefonált. A PM illetékese közölte, hogy a pénz elveszett, mert nem jelentkeztek időben.

A Népjóléti Minisztériumban Surján László miniszter bizonyos személycseréket eszközölt: átalakította a szociális apparátusát. Egyik új munkatársának, Bene Bélának (korábban középiskolai igazgató) az volt a legfontosabb tennivalója, hogy áttanulmányozta az előző pályázatok anyagát s a SZEM pénzköltéseit. Megállapította, hogy meglehetős lazán nyomtak némi készpénzt a hajléktalanmenhelynek 1989 végén, túl engedékenyen bírálták el a Szeta, a Menhely és az Újcsakö pályázatait. Mintha Bene Béla nem tudta volna (talán nem tudta), hogy nehezen talált volna sok más társaságot a SZEM bírálóbizottsága, aki némiképp hitelesíteni tudta volna elképzeléseit korábbi munkájával. Feltehetőleg ennek nyomán hét nyertes pályázóra ráküldték az adóhatóságot és a Számvevőszéket is, a hét közül három a Szeta, a Menhely és az Újcsakö volt. Legjobb tudomásunk szerint e pénzügyi hatóságok semmiféle kivetnivalót nem találtak. (Legfeljebb a pályázat kiírásában, ám ebben a nyertes pályázók nehezen hibáztathatók.)

Ezek után a Menhely Alapítványt kizárták a népjóléti pályázatából. A szakmai bírálók ugyan elfogadásra javasolták pályázatait, a minisztérium főtisztviselőiből álló szuperzsűri viszont megerősítette kizárását, hajánál fogva előrángatott, mondvacsinált indokkal.

Felhívtam a Népjóléti Minisztériumot. Lakner úr szabadságát tölti, egyik munkatársával beszéltem. Kértem volna a nyertes pályázók listáját: vajon mely szervezetek azok, akik szakmailag annyival jobbak a Szetánál? A lista még nincs kész – közölte az illető –, de különben is, most mit akadékoskodok? Két-három elutasító formalevelet gyártott a hivatal, az egyiket elküldték. Ne vegyem már a szívemre! Hát a szívemre éppen nem veszem, nem vettem Kádártól, Aczéltól s a III/III-astól sem.

De azért Szabó Istvánné, Ibolya szakmai tanácsaira őszintén kíváncsiak vagyunk. Meg arra is, hogyan kell Lakner Zoltán miniszteri biztos úr szerint a hajléktalanokkal foglalkozni. Ugyanis a július 21-i Népszabadságban ezt dörgöli a Fővárosi Önkormányzat orra alá. Csalódást keltett bennük (a minisztériumban) az eddigi együttműködés – nyilatkozza Lakner Zoltán. – Nem elég szállást adni, az idekerülőkkel bizony foglalkozni is kellene! – teszi hozzá abból az alkalomból, hogy a főváros a kért 60 millió helyett 20 milliót kap a kormánytól.

Őszintén kíváncsiak vagyunk: nem ezt hívják hatalmi arroganciának?
























Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon