Skip to main content

Művészet, a mi környékünkön

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
(Onnan nézve)


„ELŐSZÖR IS EGY KIS TESZT:

1. Hol van Bulgária?


a) Valahol a Közel-Keleten.
b) Valahol Törökország környékén.
c) Nincs is ilyen ország.

2. Nevezz meg egy kortárs bolgár művészt, kivéve Christót (Javasevet), aki természetesen amerikai.

3. Akarsz-e tudni valamit olyan bolgárokról, akik jelenleg a képzőművészetek nyavalyás területén munkálkodnak?




a) Nem, nem érdekel.
b) Talán.
c) Igen, nagyon szívesen.

HA A VÁLASZAID A KÖVETKEZŐK: 1.: B); 2.: NEDKO SZOLAKOV; 3.: C), AKKOR NAGYON INTELLIGENS VAGY, ÉS FELTÉTELEZEM, HOGY TETSZENI FOG MINDAZ, AMI ITT KÖVETKEZIK.”

Ezzel a teszttel indítja Éjszakai hátfájós feljegyzések című írását – na ki? hát persze, hogy – Nedko Szolakov. Érdemes végigfutni gondolatban a kérdéseken: a második biztosan sokunknak gondokat okozna, pedig – mondjuk Amerikából nézve – itt vagyunk a szomszédban. Szolakov cikke a New Observations című New York-i folyóirat ’91., idei szeptember–októberi számában látott napvilágot, a közép-európai képzőművészetről szóló tematikus összeállításban. A művészeti lap szemérmesen titkolja életkorát; annyit azért ki lehet deríteni, hogy mostanában úgy a tizennegyedik éve felé járhat. A kiadó-főszerkesztő Diane R. Karp „nonprofit, alternatív, kortársi művészeti folyóiratként” jellemzi az évi hat számmal jelentkező kiadványt, amelynek egy-egy számát más és más vendégszerkesztő jegyzi. Ezek a tematikus számok a legkülönbözőbb képzőművészeti jelenségek, mozgalmak, folyamatok, problémák köré épülnek. Volt szó már ezeken a lapokon Leningrádról, a szex és a halál kapcsolatáról, Dél-Afrikáról, az alkímiáról, Detroitról és Los Angelesről, hogy csak a legutóbbi számok tartalmát idézzük.

Most tehát Közép-Európáról – „Mittel Európa”, ahogyan a címlapon olvashatjuk (hiába, ezek az amerikaiak egyre jobban eleuropaizálódnak) – Czeglédy Nina szerkesztésében. Czeglédy hol itthon, hol Kanadában dolgozik; rajta kívül négy magyar szerepel még (hízelgő és érthető elfogultság). Sugár János, Révész László László és Beke László írtak rövid reflexiókat a lap számára, Böröcz András rendkívül szellemes akasztófa-grafikái pedig illusztrációul szolgálnak Czeglédy és Beke írásaihoz. Minthogy az alcím szerint „Művészek beszélnek a művészetről Közép-Európában”, Sugár és Révész illusztrációval kísért szöveget közöl; témájuk természetesen a kelet- és közép-európai változások, a közép-európaiság.

Révész László László rezignáltan jegyzi meg, hogy nem képes beavatni az olvasót a közép-európaiság titkaiba, felnyitni az ehhez vezető gátakat: „Nem láthatod – írja –, hogy milyen szép is vagyok én (és nemcsak a fülemre és a lábamra gondolok).” S ha még csak ez lenne az egyetlen, ami elválaszt; de nagyon valószínű, hogy sok tengerentúli olvasó számára nem érthető Szolakov mélységes, iróniával átszőtt pesszimizmusa – hogy városában és hazájában „nincs helye” műveinek. S kérdés, hogy célt ér-e Beke László erőfeszítése (bármilyen hősies is), hogy két lapon elmagyarázza, hogyan is áll a művészeti élet, a művészet és a közönség kapcsolata, a művészeti piac Magyarországon. Végül is, gondolhatja az amerikai olvasó, megtörtént az, amire a művészek oly régóta várnak ebben a furcsa krecliben (Mittelajrópa), akkor meg mi a baj?

Nehezen hihető, hogy ez az összeállítás hirtelen megvilágosítja majd az amerikai művészetkedvelőket, amikor a továbbiakban a „kulturális identitás” nehézségeiről, művészet és politika megváltozott viszonyáról, a változások feldolgozásának gondjairól olvashat német, lengyel, horvátországi, bolgár avagy bukaresti beszámolókat. És még azt se mondhatjuk, hogy mindezek megértéséhez itt kell élni. Mert magyarázni magyarázhatjuk, hogy mi folyik errefelé, de hogy értenénk is?






















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon