Skip to main content

A képzelet igazsága

Vissza a főcikkhez →


1980 márciusában a Lille-i Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon az ismeretlen orosz rendező rajzfilmjét semmiféle különleges várakozás nem fogadta. A vetítés alatt azonban különös dolgok történtek. Egyre nagyobb, feszült csend honolt, majd a főleg egyetemista közönség önkívületben ünnepelte a huszonöt perces filmet. A dübörgő taps egy nagy kultúrának, nagy művészeti hagyománynak szólt, amit Oroszországban évtizedek óta hatalmas erővel nyomtak a mélybe, s próbáltak megsemmisíteni.

A Mesék meséjének bemutatása valószínűleg nemcsak az animációs film történetében jelentős dátum, hanem az egyetemes filmművészet sem feledkezhet meg róla; sohasem látott gondolati és képi mélységek-magasságokba röpíti a nézőt. Végtelen, önmagába záródó térbe és időbe lépünk be. De ez a végtelenség egy pontosan megrajzolt kor és táj birodalma. Mint másutt, itt is boldogságra születnek az emberek, de életükbe mindig belesüvít valami, az életüket sohasem élhetik meg. Itt havas kertekben vércseppenként óriási almák hullnak egyre nagyobb csendben a földre, itt egyre lassul a mozgás, egyre fogynak az élők. Vonatfütty, katonazene, hangszórók, plakátok, pislákoló fények, kihunyó parázs. Lassan mindenki ködbe vész: itt recseg a sötét, harap a félelem, és csak egy szürke, ijedt farkaskölyök bolyong az üres faházban. Elhagyott csecsemőt dajkál emberi dallal, mert ha már a ház lakóit megsemmisítette a hatalom és a történelem, akkor az emberiség talán egy csecsemőt ringató farkaskölyökben bízhat igazán.

Akkor és ott mindenki a rendezőt kereste. Fürge bőrkabátos figura pattant a színpadra, s emelte magasba a nagydíjat. A jóérzésű fesztiváligazgató sokatmondóan elfordult, amikor megkérdeztük tőle, ki ez a bőrkabátos, és hol a rendező.

Norstein azóta sem sokszor jutott el fesztiválokra. Nemrég a Magyar Filmintézet és az Örökmozgó vendégeként Budapesten járt.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon