Skip to main content

A szociális törvény

Vissza a főcikkhez →


A szociális törvényről már a Csehák-féle szociális és egészségügyi minisztériumban élők kezdtek beszélni, hiszen az a minisztérium hozzákezdett a szociális ellátási rendszer felvilágosult reformjához, melynek elengedhetetlen kelléke az európai kultúrországokban nélkülözhetetlen szociális törvény. A kereszténydemokrata irányítású Népjóléti Minisztérium aztán szinte haladéktalanul hozzákezdett e törvény kidolgozásához, hisz a KDNP programjában a szociálpolitika (és a családvédelem) igazán előkelő helyet foglalt el. Állampolgári nyugdíj minden idősnek, a gyermeknevelés terheinek össztársadalmi megosztása, fizetett, majd nyugdíjra jogosító anyaság – szép, szeretetteljes és nagylelkű ígéretek, csak hát a miniszter bevonása a szűkebb gazdasági kabinetbe már sejtette, hogy meg kell ezt beszélni a pénzügyminiszterrel is. Mindazonáltal felvilágosult (és jól felkészült) reformszakemberek jó másfél évvel ezelőtt kidolgozták a szociális törvény koncepcióját. Felvilágosult koncepció volt, körültekintő, nagyvonalú. Ellátási rendszereket vázolt fel a szociális védelemre igényt tartható különféle népességcsoportok (idősek, gyerekek, csökkent munkaképességűek vagy munkaképtelenek) számára, s a végrehajtáshoz kormány-alárendeltségű szociális szakigazgatási szervezetet kívánt felállítani. Azután következett némi átszervezés a minisztériumban, új – ám még mindig iskolázott – kezekbe került a szociális törvény, és készült a normaszöveg. Tavaly decemberben a miniszter azzal hárított el bizonyos költségvetési módosítási javaslatokat, hogy heteken belül elkészül a szociális törvényjavaslat, ne vágjunk ennek elébe. (A módosítások egyébként a tervezet ismeretében készültek, ám világos lett, hogy az 1992-es évben a szociális ellátás rendszeréhez a kormány nem akar hozzányúlni. Ha heteken belül nem is, de a nyár végére a kormány az ÉT elé állt egy törvénytervezettel, amit azonban szóban a helyszínen módosított, s így a szakszervezetek nem voltak hajlandóak tárgyalni róla. A kormány újra meg újra egyeztetett, ti. egymás között. Vagyis az 1993-ra tervezett költségvetési hiány csökkentésén fáradozó Pénzügyminisztérium faricskálta a szociális törvényt. Jól ismert alkukoreográfia ez, amit – úgy tűnik – a szabadon választott kormány döbbenetes gyorsasággal tanult meg nem választott elődeitől. Most előttünk a maradék, az alkufolyamat kissé rosszul illeszkedő elemeiből. A szociális törvényjavaslat legfeltűnőbb sajátossága az, ami nincs benne. Ehhez figyelembe kell venni, hogy az eddig csak toldott-foldott szociális biztonsági rendszer legfontosabb intézménye a társadalombiztosítás, amely csak nevében biztosítás, hisz a kádárizmus évtizedei – legkivált az utolsó kettő – során számos befizetéssel (járulékkal) még elvben sem fedezett ellátást finanszíroz. Ilyen a gyes, a gyed, ami csak morális, de nem fedezeti okból teszi feltétellé az anya előzetes kevéske munkaviszonyát, de ilyenek a méltányossági nyugdíjak is. A beterjesztett szociális törvény nem szól ezekről a jövedelmekről, nem célozza meg tehát a társadalombiztosítás önálló alappá válása óta hajtogatott ún. „profiltisztítást”. De nem szól a családi pótlékról, az egyetlen születés jogán élvezett szociális jövedelemről sem, melyet a költségvetés fedez. A családi pótlék tehát nem lesz része az állami szociális biztonsági garanciáknak. Úgy lehet adni-elvenni-elsorvasztani, hogy a törvényben ennek nincs nyoma. Sarkig nyitja viszont a cikkünkben jellemzett szegénységi csapda ajtaját, mert minden ellátást alacsony (méghozzá igen alacsony!) családi jövedelem igazolásához köt, és kevés kivétellel egy nem szakszerű grémium – a helyi önkormányzati testületek – elbírálására bíz. A nyomorszintet tartósítja tehát, biztonságot csak annak nyújt, aki megfelelő stratégiával el tudja érni, hogy e nyomorszinten (kimutatható módon) ne lépjen túl, s ráadásul el tudja magát fogadtatni a laikus döntnökökkel. Az elbírált rászorultság elvét egy juttatásnál tagadja meg a törvény: gyermeknevelési támogatást az a három- vagy többgyerekes család kap, amelyben az anya – csakúgy, mint a gyesnél – 270 napig (másfél éven belül) munkavállaló volt. (És a legkisebb gyerek nincs 10 éves.) Vagyis munkavállalásával érdemessé vált a támogatásra. Feltehetőleg ez az az „ár”, amiben a kereszténydemokrata miniszter megalkudott a pénzügyesekkel – kerül, amibe kerül. A gyes tehát nincs a szociális törvényben, csak a gyes kiterjesztése. Ez leit tehát az elegáns, szisztematikus koncepcióból. Arról már ne is beszéljünk, hogy a fogyatékosok, rokkantak összevissza, szétszórt, más-más kasszából fizetett járandóságai maradtak ahogy voltak. Valamelyest is pénzügyi fedezetről elmélkedő szociálpolitikus nagy reményeket nem fűzhetett a magyar lakosságnak garantált szociális biztonság színvonalához. Ám ez a törvényjavaslat még azt a várakozást is romba dönti, hogy olyan keret születik, amely áttekinthető, logikus, méltányos rendszer felépítését segíti. A szociális ellátás rendszere kuszább, esetlegesebb, lukacsosabb lesz, mint valaha.


Megjelent: Beszélő hetilap, 41. szám, Évfolyam 4, Szám 40


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon