Skip to main content

[Horváth Sándor pályája]

Vissza a főcikkhez →


Horváth Sándor Somogy megyében, Nagyatádon született, földműves szülők gyermekeként, 1884. augusztus 6-án. A keresztségben az Imre nevet kapta. Fiatalon belépett a cisztercita rendbe, onnan azonban gyenge egészsége miatt el kellett jönnie (a századfordulón a renden belül megindult reformmozgalom rendkívül megszigorította a szerzetesi aszkézis követelményeit). 1903-ban Szabó Szádok tartományi főnök felveszi őt a domonkos rendbe. Itt kapja rendi névként a Sándort. Az osztrák-magyar rendtartomány novíciusi és tanulmányi háza ekkor Grazban van. Ide kerül Horváth Sándor is. Közben tüdőbetegsége kiújul, ezért a rend a dél-tiroli Meránba küldi gyógykezelésre. Onnan visszatérve folytatja tanulmányait Grazban. 1909-ben szentelik pappá. Ezután a svájci Freiburgba kerül, ahol a kanton egyetemén domonkosok tanítják a filozófiát és a teológiát. Itt doktorál. Élete végéig a neotomisták Manser vezette „freiburgi iskolájához” tartozik, sűrűn publikál a freiburgi kör tudományos folyóiratában, a Divus Thomasban. Tanulmányainak befejezése után lektorként (így hívják a domonkos rendben a tanárokat) kerül vissza Grazba, és a szokásnak megfelelően a filozófia tanításával kezdi meg tanári pályáját.

Az első világháború után, 1918-tól 1922-ig az osztrák-magyar rendtartomány provinciálisa. 4 éves megbízatásának lejártával az olaszországi Chieriben, az ottani domonkos tanulmányi házban tanít. 1928-ban Rómába kerül, ahol a domonkos rend egyetemén, az Angelicumon oktat. Itt adja ki Eigentumsrecht c. nagy viharokat kavaró könyvét. 1930-ban hívják meg a freiburgi egyetemre, ahol 1938-ig dogmatikát ad elő. 1938-ban, az újonnan megalakuló önálló magyar domonkos rendtartomány életre hívja a budapesti domonkos hittudományi főiskolát, amelynek 1939-től igazgatója. Közben megüresedett a Pázmány Péter Egyetem teológia karán a fundamentális teológia tanszék, amelyet Horváth elnyer, és 1942-től itt tanít egészen a teológiai kar megszűntéig, 1949-ig. A háború végén a domonkos kispapok Sopronba mennek, Horváth Sándor a fővárosban marad, Budán lakik egy idős özvegyasszonynál, szállásadójának halála után pedig Székesfehérváron a Papi Otthonban fogadják be: itt él 1956. március 4-én bekövetkezett haláláig. Kollégái és tanítványai emlékezetében olyan szerzetes- és tanáregyéniségként maradt meg, aki nem csak szóban és írásban hirdette, hanem teljes egyéniségével élte is a katolicizmust és a skolasztikát. A szerzetesi kötelmeken túlmenően is megvetette az anyagi javakat, életvezetése a végletekig egyszerű volt. A gyakorlati életben esetlenül mozgott, legendák keringtek szórakozottságáról. Előadásmódja, stílusa nehéz – tanítványai tréfásan mondogatták róla, hogy aki Horváth Sándort érteni akarja, annak előbb el kell olvasnia Szent Tamást.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon