Skip to main content

Kudarcom, naivitásom

Vissza a főcikkhez →


Lemondása bizonyára nem volt derült égből villámcsapás. Az a benyomásom, hogy a miniszterelnök ebbe az irányba sakkozott.

Ez teljesen természetes.

Ön szabadságon volt, amikor a miniszterelnök menesztette a privatizációügyi kormánybiztost, majd bejelentette igényét a privatizációs miniszteri poszt létrehozására. Nem gondolt arra, hogy ilyen helyzet alakul ki, vagy azt gondolta: áll elébe?

Ha a kérdés arra vonatkozik, hogy feltételeztem-e, hogy távollétem alatt néhány, a területemet érintő alapvető kérdésben döntés születik, a válaszom az: természetesen nem. Én mindig abból indulok ki, hogy vannak játékszabályok. Ez az én kudarcom, naivitásom, mondhatja, aminek akarja.

Most, hogy Surányi György van külföldön (Davosban), a miniszterelnök őt bírálja amiatt, mert csak feltételekkel vállalja el a Magyar Nemzeti Bank elnökségét…

Surányinak nem feltételei vannak, hanem ajánlásai. Ezek egy kivétellel a követendő gazdaságpolitkára vonatkoznak. A kivétel: hogy ne csak a kormánypártok, hanem egy-két ellenzéki párt is támogassa a jelölését. Az eladósodás megfékezése, a folyó fizetési mérleg hiányának csökkentése, az államháztartási reform, a túlköltekezéssel szemben beépítendő garanciák, az MNB függetlensége, a bankelnök beleszólása abba, kik legyenek az alelnökei: ezek megalapozott, végiggondolt ajánlások. Nem igazán értem – pontosabban nagyon is értem –, miért berzenkedik mindettől a miniszterelnök.

A múlt héten arról volt szó, hogy Surányit a bizottságok ezen a héten hallgatják meg.

Ez egy megalapozatlan kiszivárogtatás volt. A miniszterelnök még nem döntött arról, hogy őt jelöli.

Lemondásának egyik oka a „modernizációs program”, amelyet, mint A Hétben említette, összhangba kellene hozni a kormányprogrammal. Mi van abban „modernizációs programban”?

Fogalmam sincs, szerintem senki nem tudja. A modernizációs program kidolgozását maga a miniszterelnök irányítja egy programiroda segítségével. Közben nálunk, a PM-ben készül a hároméves gazdaságstratégiai program. Többször javasoltam – hiába –, hogy hangoljuk össze a munkát.

Kísérteties a hasonlóság 1990-hez: akkor is egyszerre készült egy Matolcsy- és egy Rabár-féle program.

Ezt a párhuzamot magam is elmondtam Siófokon, a frakcióban. Többek között e miatt a párhuzamosság miatt látom úgy, hogy megjelent a gazdaságpolitikában egy olyan változtatási szándék, amely meg akarja spórolni a stabilizációval, az átalakítással járó kényelmetlenségeket, keserveket.

Lát-e olyan veszélyt, hogy leállítják az öt nagy szolgáltatóvállalat tervezett privatizációját?

Látok. E szektorban a privatizáció feltétele a szolgáltatások szabályozása (árszabályozás, hatósági ügyek), ami a szaktárcák dolga, és nagyon lassan készül. Közben lobbyk fúrják a jóváhagyott privatizációs stratégiát, és kérdés, hogy a kormány tud-e, akar-e ennek ellenállni.

Lát esélyt a megállapodásra a Nemzetközi Valutaalappal (IMF)?

Ha nem lesz konzisztens hároméves gazdasági stratégiánk, akkor nem tudunk miről tárgyalni. Márciusra várjuk az IMF-küldöttséget, a Pénzügyminisztériumban készülő hároméves stratégiát januárban a kormány elé kellett volna vinni, de a miniszterelnök nem engedte oda. Az Érdekegyeztető Tanács gazdasági bizottságában a szakszervezetek úgy nyilatkoztak a tervezetünkről, hogy az még tárgyalási alapnak sem elfogadható. Az IMF-fel három évre szóló szerkezetátalakítási hitelmegállapodást kellene kötni, azt azonban tudomásul kell venni, hogy Magyarország eddig még egyszer sem teljesítette a vállalt kötelezettségeket, így valószínűleg csak egyéves készenléti hitellel indulhatunk, és ha teljesítjük a megállapodást, akkor alakítható át hároméves egyezséggé. Ehhez viszont már most kellene egy hiteles hároméves terv.

Milyen lehetséges változatokat tud elképzelni az elkövetkezendő három évre?

Úgy gondolom – a döntésem kicsit demonstratív ereje is erre irányul –, hogy két pozitív változat is elképzelhető. Az egyik: a kormányfő és az MSZP fölismeri, hogy olyan irányba kell lépni, amit én képviselek, ez felel meg az ország távlati érdekeinek, és a kormányfő presztízsveszteség nélkül emögé áll, mert nem arról lesz szó, hogy a Békesinek van-e igaza. A másik: amennyiben tényleg nincs igazam, és valóban létezik egy alternatív gazdaságpolitika, akkor én nem gátolom kormánytagságommal egy ilyen váltás végrehajtását. Ehhez azonban kell egy másik program, ami egyelőre nincs. Van azonban e pozitív esélyekkel szemben egy harmadik változat is: ha egyik elvi megfontolás sem érvényesül, jön a napi taktikázás, egy kicsit lépünk jobbra, egy kicsit balra – ez esetben gazdaságilag és politikailag a legrosszabb kifejlet következhet.

A világos vonalvezetés szempontjából mi célszerű: ha az SZDSZ kiszáll a koalícióból, vagy ha bent marad?

Nagyon tragikusnak érezném, ha kiszállna. Az SZDSZ még mindig nagyon sokat tehet azért, hogy megfékezze a torz kormányzati átalakulást. Az SZDSZ számára még nem elkerülhetetlen a kilépés. A koalíciót szerintem nem személyi, hatásköri kérdések miatt kellene kétségessé tenni, hanem a stratégiai, politikai kérdések miatt.








































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon