Skip to main content

A kritika kritikájának kritikája

1 hozzászólás

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Kozák Gyula, lapunk kitűnő szerzője sajátos írást tett közzé a minap „Sándor Erzsinek, szeretettel” címmel ezen az oldalon. A cikk egy kritika kritikája: Horeczky Krisztinának, a Népszabadság kritikusának Csáki Judit „Alföldi színháza – Öt nemzeti év” című kötetéről írott, nem különösebben hízelgő értékelésének értékelése.

Ez önmagában rendben is van: ha egy bírálattal nem értek egyet, közzéteszem a bírálat bírálatát, megmutatva, hol téved a bíráló, és miért méltánytalanok, helytelenek, célt tévesztők az általa leírtak. Kozák írása attól sajátos, hogy nem ezt teszi. Csáki kötetéről érdemben nem mond semmit, mivel szerinte „Horeczky cikke lehetetlenné teszi a normális könyvkritikát”. Ehelyett közli, hogy sokakkal együtt szerette Alföldit és az ő Nemzeti Színházát, és a Wikipediából sorolja Alföldi érdemeit, mondván, hogy egy ilyen életmű birtokosát képtelenség „álértelmiségi celebnek” nevezni, miként azt Horeczky teszi.

Kozák írása nagyjából ebben a regiszterben mozog: tartalma a felháborodás, amit Alföldi és a róla szóló kötet súlyosan méltánytalannak és rosszindulatúnak érzett bírálata vált ki belőle. Érvelése olyan kicsit közhelyesnek tűnő megállapításokon alapszik, mint hogy Alföldi az irodalmi hős Tom Ripley-vel ellentétben nem ölt embert, a Nemzeti Színház pedig a Dunának nem a budai, hanem a pesti oldalán áll.

Majd amikor Révész Sándor szerkesztőtársam ehhez a kritikus-kritikához azt a kommentárt fűzi, hogy a Népszabadság kritikusa szuverén, azt ír amit akar, függetlenül attól, hogy a lap mit gondol Alföldi Nemzeti Színházáról és a körülötte kavargó politikai indulatoktól, Kozák azt válaszolja, hogy Révész ezt maga sem gondolhatja komolyan.

„Ha egy munkatárs a lap szellemiségével, különösen korábbi, kvázi testületi véleményével ellentétes álláspontot képvisel, akkor az jelenti a véleményszabadság gyakorlását, hogy elviheti cikkét más orgánumhoz, s ott megjelentetheti, de nem mehet szembe egy műhely már kialakított és többször rögzített álláspontjával. Ezt a szemléletet doktriner liberalizmusnak tartom” – mondja Kozák. Ez az azonban kétszeresen is abszurd álláspont. Egyrészt miért ne lehetne egy szerzőnek más a véleménye, mint a lapnak, amiben publikál? Miféle újság az, ami csak a maga „kvázi testületi véleményével” egyező irányultságú írásokat közöl? (Válasz: unalmas.) Másrészt hogyan lehetne egy lapnak „kvázi testületi véleménye” olyan esztétikai kérdésekben, mint egy színházi riportkötet megítélése.

Természetesen lehet rajta vitatkozni, hogy Horeczky Krisztinának igaza van-e abban, amit Alföldiről és Csáki könyvéről ír. Lehet bírálni a cikk tartalmát és stílusát is, valamint az Alföldivel és Csákival szemben használt durva, helyenként valóban sértő hangnemet. Amellett is lehet érvelni, hogy ezt a szöveget ezzel a szóhasználattal a Népszabadságnak kritikai relevanciájától függetlenül nem kellett volna lehoznia. Azt azonban nem lehet állítani, hogy Horeczky nem fejt ki érdemi kritikát a könyvről és tárgyáról, és kritikusként nem esztétikai kategóriákban gondolkodik.

Érdemes tehát Horeczkyvel és az őt közlő Népszabadsággal (is) méltányosan eljárni. Ezzel kapcsolatban egyetlen, Kozák kritika-kritikájának élét tompító körülményre szeretném csak felhívni figyelmet. Arra, hogy Alföldi Róbert – akiről Horeczkynek benyomásom szerint egyébként egyáltalán nem egyértelműen negatív a véleménye – valóban sajátos szerepet játszik a magyar kulturális életben; olyat, amelytől nem áll távol a Kozák fogalmai szerint súlyos negatív konnotációkat hordozó „celebség”. Erre pedig nem más, mint maga a könyv kiadója hívja fel a figyelmet, amikor a kötet ismertetőjében többek közt ezt írja: „Milyen igazgató Alföldi? Hogyan változott az extravagáns celeb megfontolt, érett vezetővé? Botrányok? Dögivel. Parlamenti szereplés? Szinte repertoárdarab. Csúcsok? Szép számmal. Bukás? Akad.”

A Kozák-Révész vitát lapunk másik kitűnő szerzője, Petőcz György gondolta tovább. Mi a viszony kritikus és szerkesztőség, lap és bloggere között? – kérdezi. „Horeczkyt a mellékelt ábra szerint bizonyos szempontból úgy kezelik a Népszabadságban, mintha blogger volna. Ezek szerint a lap bloggerizálódik” – írja.

Nos, úgy gondolom, egy kritikus viszonya a saját szerkesztőségéhez valóban hasonlít a blogger (mondjuk úgy: önjáró internetes kolumnista) és a szerkesztőség közti viszonyhoz. Mind a kritikus, mind a blogger akkor működik ugyanis jól, ha szuverén. A szerkesztőség, ahová ír, csak nagyon korlátozottan szólhat bele a munkájába, ellenkező esetben pont a lényeg: a szellemi pozíció egyedisége és izgalma vész el.

Van persze egy határ, amikor a szerkesztőnek muszáj interveniálnia. Vitatkozhatunk rajta, hogy Horeczky átlépte-e ezt a határt, és lapja szerkesztőinek be kellett-e volna avatkozniuk. Mi itt a Beszélőben ebben a formában szerintem nem hoztuk volna le a Horeczky-cikket. Ez azonban nem változtat azon, hogy a kritikus és a blogger munkájának is a szellemi autonómia az alapja, amit saját szerkesztőségükkel szemben is élvezniük kell ahhoz, hogy jó cikkeket írhassanak.

Hozzászólások

A kritika kritikájának kritikája

Véleményem szerint alapvetően tévedés Horeczky Krisztina írását kritikának tekinteni, nemkülönben Kozák Gyuláét, s így Ádám Zoltánét is. Horeczky Krisztina a véleményét írta meg. Nem elemzi a könyvet, hanem vagdalkozik, személyeskedik, elfogult és indulatos, ami nem fér össze a kritika műfaji követelményeivel. Ádám Zoltán ugyan higgadt és tárgyszerű, de ő sem elemez. Véleménye mindenkinek lehet, Horeczky Krisztinának is, Kozák Gyulának is. Szerintem Molnár Gál Péter sem kritikákat írt, hanem véleményt mondott. És sorolhatnám még. Ritkán találkozni valódi kritikával. Végül is lényegében Petőcz Györggyel értek egyet, A szóban forgó cikkeknek, véleményeknek blogban a helyük, ahogy Kozáké, Ádám Zoltáné is blogként jelent meg.

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon