Skip to main content

„Utolsó este a lebontásra ítélt Ilkovits-büffében”

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Magyar Távirati Iroda 1956-os forradalomra (ellenforradalomra?) vonatkozó fotógyűjteményében furcsa borítékra lelhetünk. A borítékra az van írva: „Utolsó este a lebontásra ítélt Ilkovits-büffében, az alvilág találkozóhelyén.” A boríték több tucat felvételt tartalmaz, a felvételek a jelzet tanúsága szerint 1961-ben készültek. A képeken gyanús képű figurák, férfiak és nők, batyuval, nagykabátban, jampisan hátratolt Al Capone-kalapban támaszkodnak a pultnak, és hörpölgetik a napi betevő kevertjüket.

A fotósorozat elkészülte és „képbe helyezése” nem a véletlen műve. Az Ilkovits-büfé Ilko Vili és partnernője, Ilkov Ica alakjában felbukkan Pogány Sándor 1958-ban kiadásra szánt, végül mégis – valószínűleg penetráns Nagy Imre-ábrázolásai okán – bezúzott karikatúragyűjteményében is.[1]

Az Ilkovits, pontosabban a Marx téri Nagy–Ilkovits, ahol a felvételek készültek, Budapest egyik hírhedett vendéglátó-ipari intézménye volt az 50-es években. Ez volt a város belső kerületeiben az egyetlen éjszaka is nyitva tartó italmérés, amit a rendőrség a budapesti alvilág „kedvelt” találkahelyeként tartott számon. Nyugdíjas rendőrök némi nosztalgiával emlékeznek vissza azokra a kalandos razziákra, amelyek során a „szervezett” alvilágra még egy helyen lehetett lecsapni. Igaz, ez olyan hely volt, ahová még a népi demokrácia keménykezű közege sem mert egyedül bemenni. De az talán még az ő éber figyelmüket is elkerülte, hogy az Ilkovits nem egyszerűen a bűn, hanem az ellenforradalom fészke is volt. Erre csak a gyászos októberi napok során derült fény. Holott tudni lehetett volna.

1956 után a letartóztatásokról és ítéletekről szóló tudósítások, az „ellenforradalmat” taglaló művek soha nem mulasztották el fölemlegetni az „ellenforradalmárok” büntetett előéletét. Az „ellenforradalom” szigorú koreográfiát követett. Megnyíltak a börtönök kapui, az utcára özönlő söpredék pedig azonnal hozzá is látott a haladó emberek üldözéséhez.

Az ’56-os események „alvilági” jellegének domborítása több célt is szolgált. A felkelésben részt vevő „fasiszta csőcselék” értelemszerűen nem verbuválódhatott sem a munkásosztály, sem a parasztság, sem a haladó értelmiség soraiból. Ők legfeljebb megtévesztettek lehettek. A koncepció arra is alkalmasnak látszott, hogy az eseményt elidegenítse az emberektől, marginalizálja azt a közvélemény tudatában. 1956-nak nem lehetett valóságos helye a háború utáni magyar történelem menetében, értelmetlen, az örökre letűnt múltba vezető kitérő, mellékvágány, zsákutca volt. Résztvevőinek sem lehetett helye a normális társadalom közösségében. Ahogy az esemény történelmen kívüli volt, a szereplői társadalmon kívüliek voltak. A társadalom alján-peremén, a sötét zugokban, a történelem pókháló lepte kihalt kriptáiban bújtak meg, hogy egy röpke időre ismét a felszínre bukkanjanak, és pusztítsanak. 1956 az „ellenforradalmi” ábrázolásban „fordított világ” volt, amelyben egy időre a sötétség erői vették át a hatalmat.

A bűnlajstromok ismertetésénél a gyilkosság és a rablás mellett gyakran visszatérő motívumok voltak a szabotázs, a feketézés, a sikkasztás, a lopás, a valutázás. A Rákosi-rezsim nagy leleménnyel faragott „köztörvényes bűnözőket” a társadalom széles rétegeiből. Elég volt egy leégett szénapadlás, egy párnába dugott ötdolláros, egy sutyiban levágott csirke, hogy az emberfia a büntető törvényszéken találja magát. A politikai éberség, az osztályellenség elleni harc gyakorta öltötte a bűnözés elleni harc álruháját, ami természetesen fordítva is igaz volt. A szocialista társadalomban, a kizsákmányolás megszűntével a bűnözés elvesztette a lázadás romantikus báját, és elvesztette létjogosultságát is: a rendszerellenes magatartás, a politikai szembenállás egyik formájává vált A köztörvényes és a politikai bűn közötti határvonal elmosódott. A bűnöző ellenforradalmár volt, az ellenforradalmárnak viszont egyben bűnözőnek is kellett lennie.

Már csak az volt hátra, hogy a bűnös „alvilág” és a hajdani „felvilág”, a letűnt kor elitje – a volt arisztokraták, gyárosok, csendőr- és katonatisztek – között létrejöjjön a kapcsolat, megteremtve ezzel az „ellenforradalom” gyúelegyét. Az összefüggés egyik eleméről már volt szó: az osztályhelyzet, a politikai hovatartozás egyértelműen utalt az erkölcsi hovatartozásra. A letűnt rendszerben élvezett kizsákmányolói státus bűnözőhajlamra, bűnös magatartásra predesztinált. A 40-es évek végén a koncepciós perek (Standard-per) arisztokrata szereplőiről a vallatóhelységekben rendre kiderült: feslett, parázna, bűnöző életmódot folytattak.[2] Ez azonban még csak elvi lehetőség. Az igazi marxistának az elméletből kiindulva meg kell találnia a kapcsolatot a reál-szférában is. Ez a kapcsolat pedig nem máshol jön létre, mint a népi demokrácia börtönében.

„A történelem során a lumpenproletárok gyakran véletlen elemei a harcnak… De 1956-ban nem erről volt szó csupán… Már az előző években összefonódtak a volt uralkodó osztály és a hozzájuk tartozó politikusok lezüllött elemeivel – írja Hollós Ervin, a kérdés korabeli szakértője. „A volt uralkodó osztály… talajukat vesztett csoportjai maguk is deklasszálódtak, egyes csoportjai lesüllyedtek az alvilágba… Egy részüket az 1945-ös felelősségre vonás alkalmával megbüntették. A börtönökben nemcsak betörők között éltek, hanem megismerkedtek »politikusokkal« is… Amikor kiszabadultak… már ismerték a politikai alvilágot is, s a börtönökben létrejött kapcsolatot továbbra is fenntartották.”[3]


Ha hihetünk Hollósnak, akkor szomorúan kell konstatálnunk, hogy a néphatalom maga hozta saját fejére a vészt. A baj forrása az volt, hogy a rendszer túl sikeres volt. Kemény osztályharcban sikeresen számolt le a volt uralkodó osztályokkal, egy részüket börtönbe, más részüket az alvilágba kényszerítve. Az 50-es években a társadalom széles rétegeinek kriminalizálásával azután sikerült melléjük csukni a tömegbázist is. A börtön, ahová a népi demokrácia egymás mellé zárta a volt grófot, minisztert, csendőrt a stricivel, gyilkossal, tolvajjal, szabotőrrel, sikkasztóval, feketézővel, az „ellenforradalom” társadalmi bázisának olvasztótégelyévé vált. A kör bezárult.

Most már csak az nem világos, miért vártak az Ilkovits lebontásával 1961-ig.

Jegyzetek

[1] Pogány Sándor: Október 23. Karikatúrasorozat. Kossuth Kiadó, 1958, 16. l. Kgy példánya tanulmányozható a budapesti Open Society Archives-ban. Ld. még: Murányi Gábor cikkét, HVG, 1996. október 29.

[2] Rév István: In mendado veritas. 2000, 1992. június.

[3] Hollós Ervin: Kik voltak, mit akartak? Kossuth Kiadó, Budapest, 1967, 170–171. 1.



























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon