Skip to main content

A büntetések enyhesége

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A keleti rém és a keleti rémisztgetés

Brutális bűntény foglalkoztatott sok-sok embert az elmúlt héten. Úton-útfélen a szegedi gyilkosságokról hallhattunk; volt, aki titkos értesüléseit adta tovább, és volt, aki egyszerűen csak félelmeit fogalmazta meg. A borzalom azonban a tömegkommunikáció ismert procedúráin átpréselve azonmód borzongássá lényegült, miközben a szenzáció sokféleképpen kihasználható szimbolikus eseménnyé változott.

Kezdjük a dolog morbid oldalával. A híradásokból nem is nagyon leplezett büszkeség hallható ki: itt van Amerika, mégpedig nem hétköznapi szürkeségében, hanem mindjárt kalandos álomvilágával. „Mintha egy tegnap este látott amerikai bűnügyi filmet elevenítenénk fel” – olvasom az egyik újságban, de szinte mindenütt felbukkannak hasonló mondatok. Nagyszerű érzés ez; az emberen elömlik a nemzeti büszkeség, mint amikor először veszi észre a CNN-en a magyar trikolórt: immár honi telefonszámon is rendelhetünk szobai gyaloglókészüléket. Chicagóba se kell mennünk, itt az echte magyar leszámolás.

Igaz, ez is csak úgy magyar, ahogyan a „mi autónk”, a Suzuki. Mert az eset legfontosabb jelképi értelme éppen az, hogy a gyilkosok: IDEGENEK. Mégpedig nem is akármilyen idegenek. Noha még semmit sem tudni az ügyről, szinte fel sem merül a közbeszédben a lehetőség, hogy honfitársaink öldöstek volna. Magyar ember nemcsak cipőket nem hagyna a Duna-parton, de a magyar így nem is vérengzik. A képzelet ugyan szívesen elidőzik a szorgos cukrászmester feltételezett titkos életének részleteinél, de nálunk a maffia csak úgy az igazi, ha idegen. (Lásd, mint fent: Suzuki.) Sokaknak jól jön ez a gyilkosság, hiszen a vak is láthatja, hogy a baj forrása nem itthon leledzik. Kávénkba mézet csepegtető kormányközelink imigyen dalol: „a szegedi néma tüntetés megállíthatja-e az orosz, ukrán, balkáni, török maffiózók előretörését? Kecskemét, Orosháza, Szeged… Ki és mi következik ezután? Összeszorított fogakkal, megfeszült izmokkal, rémült tekintettel ellenállhatunk-e a keleti szörnyetegnek?” Nyilván így kell „felhorgasztani” a magyarságot: megint nekünk kell megvédenünk Európát. A félelemkeltés (és figyelemelterelés) vágya nem ismer korlátokat: az áldozatokat „hangtompítós fegyverrel hidegvérrel fejbe lőtték. Ahogy Ukrajnában, Oroszországban, Szerbiában szokás.” Édes uram, a hangtompító a kifinomult nyugati technika terméke; és ha már mindenáron metaforikusán óhajt anyázni, akkor tessék betartani a szabályokat. Most a fejlevágás vagy a hangtompító tipikusan „keleti”? Nem baj, a lényeg az, hogy növekedjék az idegengyűlölet és ezzel párhuzamosan a rend iránti olthatatlan vágy. Cikáznak is szorgosan a miniszteri helikopterek Szeged felett. A választások előtt jól jön egy kis vérfagyasztás. A képernyőről ránk tekintő „egyszerű emberek” pedig egyre erőteljesebben követelik a rend szigorítását. A nép, így a sugallat, kerékbetörésről álmodik. Vagy villamosszékről, made in USA. Mindegy, fő, hogy a miénk legyen – mint a Suzuki.

Ebben a helyzetben aligha számíthat tömegsikerre szövegünk, de szerzője (1738–1794) erre nem is tartana igényt. A felvilágosult filozófus az, mondotta, „aki megszokta, hogy látja az igazságot, és nem fél tőle; akinek nincs szüksége a közvélemény helyeslésére…”

A büntetések enyhesége


„A bűnök egyik legerősebb fékje nem a büntetések kegyetlensége, hanem azok elmaradhatatlansága, következésképpen a bírák ébersége és a hajthatatlan ítész ama szigora, melyet, hogy hasznos erény legyen, mérsékelt törvényhozásnak kell kísérnie. Egy, bár enyhe, fenyítés biztos tudatának sokkal nagyobb a hatása, mint egy másik borzalmasabbnak, amely a büntetlenség tudatával párosul; mert a rossz, a legkisebb is, amikor bizonyos, jobban megrettenti az emberi lelket, és a reménység, ez az égi ajándék, amely gyakran mindent pótol, távol tartja a nagyobb rosszak gondolatát, kiváltképp amikor a büntetlenség, melyet a szűkmarkúság és a gyengeség gyakran eredményez, növeli erejét. Maga a büntetés kegyetlensége azt eredményezi, hogy az ember annál többet merészel elkerülése érdekében, minél nagyobb a rossz, aminek elébe megy; azt eredményezi, hogy több bűnt követnek el, csakhogy ennek az egynek a büntetését elkerüljék. A legkegyetlenebb kivégzések országaiban és századaiban történtek mindig a legvéresebb és legembertelenebb cselekedetek, mert a vadságnak ugyanaz a szelleme, amely a törvényhozó kezét vezette, irányította az apagyilkosét és a bérgyilkosét is. (…)

Ahogy a kivégzések egyre kegyetlenebbek lesznek, az emberi lelkek, melyek mint a folyadékok, azonos szintre helyezkednek az őket körülvevő tárgyakkal, megkérgesednek, ami odavezet, hogy száz év kegyetlen kivégzései után a kerékbetörés kevésbé riaszt, mint előtte a börtön. Hogy egy büntetés elérje célját, elegendő, hogy a büntetés okozta rossz nagyobb legyen, mint a bűnből születő jó, és a rossznak e túlsúlya alapján kell kiszámítani a büntetést és annak a jónak elvesztését, melyet a bűntény okozna. Minden tehát, ami e fölött van, az fölösleges, ezért zsarnoki. (…) A halálbüntetés nem jog, hanem a nemzet háborúja egy állampolgár ellen, mert szükségesnek vagy hasznosnak ítéli lényének megsemmisítését. (…)

Meg akarjátok előzni a bűntetteket? Tegyétek, hogy a törvények világosak, egyszerűek legyenek, és hogy a nemzet egész ereje védelmükre összpontosuljon. Tegyétek, hogy a törvények ne annyira az emberek osztályait, mint inkább magukat az embereket szolgálják. Tegyétek, hogy az emberek tartsanak tökük, de csakis tőlük tartsanak. A törvényektől való félelem üdvös, de végzetes melegágya a bűnöknek az embernek embertől való félelme.”

???



















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon