Skip to main content

A föld nemzeti vagyon

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Mi legyen a földdel? (I.)


A földeket és telkeket azonban most is birtokolják valakik, és nem kívánnak lemondani birtokukról. Ezeken a földeken és telkeken most is dolgoznak emberek, akik nem birtokosok. A földeken mezőgazdasági termékeket állítanak elő, a telkeken építkeznek vagy ipari termékeket hoznak létre, szolgáltatásokat nyújtanak vagy gyógyítanak és tanítanak, mert ne felejtsük, hogy a kórházak és az iskolák is telkeken vannak. Ahhoz, hogy csinálhasson valamit, mindenkinek helyre van szüksége, és ahhoz is, hogy élhessen. A birtokban lévők száma véges, a tulajdonukat visszakövetelők számát egyelőre nem ismerjük, és azokét sem, akik majd ezután jelentkeznek tulajdonukért.

Érvényes jogszabályra nem hivatkozhatnak azok, akiknek azelőtt sem volt ingatlanuk, és még azt sem mondhatják, hogy őseiknek legalább volt. Arra azonban hivatkozhatnak, hogy hely nekik is kell, hely, ahol lakhatnak, és hely, ahol dolgozhatnak. Hogyan lehet itt igazságot tenni? A már folyó vitában sokan hangoztatják, hogy konszenzusra, megegyezésre, kiegyezésre, kompromisszumra van szükség. Az a kérdés azonban, hogy milyen alapon szülessék meg az egyetértés.

A vitázó feleknek figyelembe kellene venniük egy régi és máig érvényes felismerést. Úgy szól, hogy az embereknek egyenlő joguk van a Földön való tartózkodásra és ott megélhetésük biztosítására. A Biblia ezt így fogalmazza: „Isten mondja népének: ne adjátok el a földet örökáron, mert a föld az enyém, és ti csak zsellérek és jövevények vagytok a földön.” Mai nyelvre úgy fogalmazom át ezt a mondatot, hogy az ország földjeinek és telkeinek összességét nemzeti vagyonnak kell tekintenünk. Ezt a nemzeti vagyont kell a lehető legjobban hasznosítanunk, mert a hasznosítás minőségétől függ egész jövőnk.

Tudjuk jól, hogy erre csak akkor van remény, ha egyének, csoportok, társaságok, szövetkezések használják a telkeket és a földeket. De arra kell törekednünk, hogy a lehető legjobban hasznosítsák. Hogy a nemzeti vagyon eltékozlásának útjáról a nemzeti vagyon gyarapításának útjára térjünk át. Ennek eszköze a földek és telkek értékére kivetett félszázalékos adó lenne, ami annyi jelent, hogy ha valakinek a tulajdonában olyan földdarab van, amelyet 1 millió forintért lehetne eladni, akkor ezért évi 5 ezer forint értékadót fizessen, de úgy, hogy ezzel párhuzamosan ugyanolyan mértékben csökkentsék a földet terhelő többi adót, a földadót vagy a vállalati nyereségadót. A tulajdonosok adóterhei ezzel nem változnának, de változnék az adók megoszlása. Azért javaslom ezt, mert ezzel megszűnnék a föld- és telekspekuláció, csökkennének olyan adók, amelyek akadályozzák a jobb művelést, és helyükbe olyan adó lépne, amely ösztönzi a föld jobb hasznosítását, és megnyitja az utat azok előtt, akik a földet a legjobban tudják megművelni.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon