Skip to main content

A Hold kegyeltjei?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Moziegér


A világ két Joszelianiról tud. A sakkozónővel épp e napokban mérkőzik a világbajnokságért Polgár Zsuzsa, névrokonának, Otar Joszelianinak e héten játssza a magyar televízió És lőn fény (értelmesebb magyar címen természetesen: És lőn világosság) című francia filmjét. Otar Joszeliani, a legismertebb grúz rendező ugyanis másfél évtizede Franciaországban él.

Számos jelentős grúz származású rendező tevékenykedett a szovjet–orosz filmben. Egyikük, Csiaureli a sztálinizmus első számú hivatalos rendeltfilm-készítője lett. Az Eskü és a Berlin eleste díszlapokon szerepel a propagandafilmek világtörténetében. Csinált szörnyű s Sztálin-díjas filmdolgozatot a nála sokkal jelentősebb (Kalatazosvili néven született) Mihail Kalatozov is, akire persze nem ezért, hanem a Luxustutajon és főleg a Szállnak a darvak miatt jó emlékezni.

Filmtörténész legyen a megmondhatója (például az orosz és grúz film avatott értője, Csala Károly), hogy mióta és mennyire élvezett bizonyos, az oroszországinál nagyobb függetlenséget és szabadságot a tbiliszi filmgyártás. Az ötvenes évek legvégén indult új grúz filmalkotók mindenesetre kritikus szellemükkel, „más” hangjukkal váltak ismertté. Tengiz Abuladzét vagy a két Sengelaját világszerte megismerték az igényes mozinézők. A grúz filmiskola a hatvanas évektől kezdve mindenütt nagy becsben állt; a grúz filmeknek saját és összetéveszthetetlen világuk volt, leginkább az olasz neorealizmus hangulata érződött bennük Abuladze egyik korai (talán kicsit azóta is túlértékelt) filmjét, az Idegen gyerekeket szokták a „grúz neorealizmus” szép példájaként emlegetni. (Kamaszként láttam, s bizony leginkább a magyar fülnek és szemnek mókás Cicino Cicisvili nevére emlékszem: ő játszotta a női főszerepet, s egy iskolai vetítést a Május 1. moziban e név nagybetűs megjelenése utáni „„derültség” miatt félbe kellett szakítani – bocsássák meg e pironkodásra késztető emlékemet a grúziai kultúra és film barátai.)

A Tbilisziben készült filmek sokáig orosz szinkronhanggal kerültek a magyar néző elé, először talán Abuladze mesés-mitikus filmje, A kívánság fája szólalt meg nálunk grúz nyelven. (Ha jól emlékszem, későbbi, leghíresebb, Cannes-ban díjazott sztálinizmus elleni legendáját, a Vezeklést ismét orosz nyelven láttuk: eredetileg is így készült-e, nem tudom.)

A függetlenség és az alkotói szabadság azonban mégsem lehetett olyan nyilvánvaló, mint Moszkvából látszott. Abuladze arra a kérdésre, volt-e, van-e „cenzurális okokból” meg nem valósult filmje, röviden úgy válaszolt: „Ajaj!” (Filmvilág, 1987/5. szám) Azt is tudjuk, a Vezeklés elkészülte is csak az egykori grúz pártfőtitkár, Sevardnadze támogatásának köszönhető.

Otar Joszelianinak, a tbiliszi filmművészet legígéretesebb tehetségének a Lombhullás és az Élt egyszer egy énekes rigó után elege lett kérelmezésből, elutasításokból és politikus pártfogókból. Ezekkel a filmjeivel is „baj volt”, hiába arattak nagy nemzetközi sikert. 1976-os Pasztoral című lírai munkáját aztán már be sem akarták mutatni, külföldi terjesztését nem engedélyezték (Magyarországra is csak hosszú évek múlva jutott el: Gazdag Gyula, majd Böszörményi Géza írt róla szép méltatást). Ekkortájt a grúz–örmény zseni, Paradzsanov épp börtönből szabadult. Joszeliani nem volt Paradzsanov-formátumú fenegyerek, ilyen élményekhez nem támadt kedve. Megengedték, hogy utazhasson, hogy francia fesztiválokon zsűritag lehessen. Párizsban maradt.

Párizsban maradt, és 1985-ben megrendezte az évtized egyik legjobb francia filmjét, A Hold kegyeltjeit. A René Clair klasszikus komédiáinak hangulatát fanyarabb, olykor Bunuel szürreális humorával ötvöző film a magyar mozikban és tévéelőadásban is meglehetős sikert aratott. Lírai tolvajkomédia, kitalálhatatlanul szellemes, egyszerre harsány és finom fordulatokkal. Kiderült, hogy a híres „grúz humor” a párizsi flaszteron is megállja a helyét. Kiderült, hogy párizsi hangulatokat egy tehetséges grúz rendező is meg tud éreztetni. „Plebejus bajtársiasság fűzi az olcsó, utcai pillangókhoz, szakadt, bölcs clochard-okhoz, bolondos, vén anarchistákhoz, tolvaj trubadúrokhoz, és szinte gyermeki kárörömmel figyeli, hogyan járnak pórul a pénzéhes bajkeverők, felfuvalkodott rendőrfőnökök, a tárgyak és javak gyűjtésének erkölcsi koldusai” – jellemezte a filmet s rendezőjét Létay Vera a Filmvilág 1986/10-es gazdag „Joszeliani-számában”.

A francia grúz megint hallgatott jó néhány évig. Az 1991-es Velencei Fesztiválon meglehetősen nagy várakozással fogadták új, Afrikában forgatott filmjét. Az És lőn világosság talán nehezebben megközelíthető, lassúbb tempójú film, mint Joszeliani előző lírai komédiái. Nagyobb figyelem kell hozzá. Persze a világ is zavarbaejtő, melyet ábrázol. Az isten háta mögötti afrikai falu mindennapjaiban nehezen igazodunk el, kicsit bizonytalanul állunk a zűrzavaros cselekmény középpontjában. Vagy épp az lenne Joszeliani trükkje, hogy nem igazítja el nézőjét, mire is kell figyelnie, hol is a dolgok és az események „középpontja”? Egy afrikai falu vándorútra kényszerül, mert a civilizáció betört életükbe. Egy afrikai falu megszűnik létezni… Ezt a tragédiát a Tbilisziből Párizson át ideérkezett grúz rendező kesernyés komédiával láttatja. Talán ő is a vándorlók között érzi magát.

Hogy Joszeliani a „Hold kegyeltje” volna, abban nem vagyok egészen biztos. Az igazi tehetségeknek nem mindig alakul szerencsésen az életük. Most múlt ötvenkilenc éves, február elején. Most láthatjuk az És lőn világosságot a televízióban.

Jó, hogy élnek s dolgoznak még ilyen furcsa filmrendezők.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon