Skip to main content

Verne Gyula saruja

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Moziegér


Bizonyára véletlen egybeesés csupán, hogy a magyar tévé harmadszor ismétli néhány éven belül a Végső visszaszámlálást, épp a Kossuth moziban zajló fantasztikus filmfesztivál idejében (ahol persze szintén vetítik Don Taylor 1980-as darabját).

Ebben a filmben a szupermodern Nimitz repülőgép-anyahajó egy elektromos vihar folytán visszakerül az időben 1941 decemberébe, amikor a japánok épp Pearl Harbourt készülnek bombázni. Kirk Douglas, a hajó kapitánya merész döntésre kényszerül… Bevallom, szeretem ezt a derék és ízléses filmet. Nem blöfföl, nem nagyzol, nem dúl benne a butaság, s ez is nagy szó.

A fantasztikus filmmel éppoly nagy baj van, mint az egész filmművészettel. Színvonaluk a mélypont felé zuhan, s már nem is csodálkozunk, ha a rossznál még mindig van rosszabb. Pedig erre a műfajra mindig lehetett számítani. Ma talán furcsán hangzik, de létezett valaha két mindig felújítható, biztos szovjet sikerfilm: úgy ’55 és ’75 között bármikor vetíthették őket, a mozi mindig megtelt. S vetítették is, gondolom, míg az utolsó kópia is rojtossá nem foszlott. A Vadállatok a fedélzeten és a Kétéltű ember: azt hiszem, sokan emlékszünk rájuk jó érzéssel. Akárcsak azokra a negyvenes években készült szovjet Verne-adaptációkra (Rejtelmes sziget, Grant kapitány gyermekei, Tizenöt éves kapitány), melyeket nálunk tíz-tizenkét évvel később mutattak be. Többször belógtunk rájuk a moziba. Később már valóban értékes Verne-mozikat is csodálhattunk, például a cseh Karel Zeman képzeletgazdag és szellemes filmjeit.

Ma is kíváncsibb vagyok, szívesebben nézném őket, mint a fantáziahiánnyal megvert sikerrendezőnek, a Kossuth mozi minapi horror-sci-fi sztárjának, J. Cameronnak moziban már premierjükkor megundorult szuperfilmjeit, az Alien 2 (A bolygó neve Halál), Abysses (A mélység titka) meg a többieket. Döbbenten látom, hogy a moziiparosok vészes képzeletszegénységét díjazván rábízták a Terminátor 2-t. Talán épp ebben bíznak a hétpróbás megrendelők, a csontkemény fantáziátlanság diadalában? A műfajteremtő s valóban eredeti tehetségű Ridley Scottot (a Párbajozók, az első Alien meg a „posztmodernül barokk” Blade Runner alkotóját) már kevésbé alkalmazzák. „Rémálom az Elm utcában”: ez kell, öt felvizezett folytatással, holott még a legjobb, az első is John Carpenter Halloweenjéből lopta a szörnyűségeket.

Az álmot is sikerül kommercionalizálni.

Carpenter persze nagyágyú, a Hitchcock utáni, de a Mester vízióira már alig hasonlító (mondhatnánk: „poszthorror”) ügyes tehetségű mesterembere. A Halloween vagy A dolog, valóban nehezen felülmúlható, „aljasul” és gonoszul félelmet gerjesztő, gusztustalan ügyességgel élesre csiszolt mestermunka. A Filmvilág egy-két éve nagy terjedelemben foglalkozott velük. Emlékszem Békés Pál írására: riadt, undorral vegyült kalaplevétellel fogadta e szörnyrendezőt.

Pedig e rémmesterek és szörnysegédek, még a legboszorkányosabbak, még Ridley Scott és Carpenter is csak makogó krampuszai a fantázia luciferi világának. Arra sem méltók, hogy Verne Gyula saruját megoldják…

Hogyan, miért, hogy a régi horrornak van csak varázsa: a régi King-Kongnak és nem a látványosabb és nyalkább újnak? A H. G Wells regényéből készült régi Dr. Moreau szigetének, melyben Charles Laughton volt az emberállatokat létrehozó őrült doktor, és Lugosi Béla is ijesztgette a nézőt. Miért halványabb a hetvenes évekbeli színes, szélesvásznú Dr. Moreau? Miért, hogy örülhet, aki a régi Macskanőt látta, a francia származású amerikai Tourneur filmjét, s nem a feledhetően bárgyú újat… Miért, hogy a régi, fekete-fehér Frankenstein már-már a naivság bájos klasszikusa, míg a mai utánzói csak a butaság robotosai? Lavina, Pokoli torony, A mélység titka vagy a Batman, melyet egyedül Nicholson zsenialitása tesz elviselhetővé? Miért? Miért dúl itt ily förtelmesen a butaság?

Sok viszolyogtató zagyvalék, s néhány kiváló, remekműgyanús film (ezek, a Mechanikus narancs vagy a Shining, Kubrick alkotásai nem szerepeltek a Kossuth-filmhéten), s egy-egy tisztességesen elkészített kismesteri munka, mint kedvencem, a Végső visszaszámlálás… erre az arányra azt mondhatnánk, hát hiszen más műfajoknál, más mozikban, a világ minden mozijában is hasonló a helyzet. „Egy centiméter igazi költészet és háromezer méter butaság.” Halkan mondom, s némi rémülettel: fogyóban az az egy centiméter.

Zárszó. Furcsa módon, egykor magyar fantasztikus film is létezett, sőt Karády Katalin játszott benne! Hamza D. Ákos 1942-es Szinuszáról néhány éve a Filmkultúrában Király Jenő írt érdekes tanulmányt. Most a Kossuth-filmhéten is műsorra került. Úgy tudom, azóta csak tétova kísérletek születtek, melyekre szerencsére már senki sem emlékszik. Hogy nincsen „magyar sci-fi”, nem kell búsulnunk. A Szegénylegényektől az Én huszadik századomig a legjobb magyar filmek, bármiről is szólnak, zsúfolásig tele vannak a legerősebb fantasztikummal. Csak szem kell hozzá, hogy megláthassuk.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon