Skip to main content

Bérlet más világokba

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Nem először írom le és csodálkozom rá, hogy a pesti művészmozi-hálózat jóvoltából Budapesten érdekesebb a moziműsor, mint Európa legtöbb fővárosában. Tavaly néhány napig Londonban járva úgy láttam, ég és föld a különbség – Pest javára. Nem hinném el másnak, de tapasztaltam. Épp akkor zajlott, november elején a Londoni Nemzetközi Filmfesztivál, melynek programja olyan unalmas és szánalmasan szürke volt, hogy értelmét vesztette odamenni. Miért vesztegessem az időmet, amikor a Barbicanban ott a Royal Shakespeare Company, másutt egyéb csoda-színházak, azután a Tate Gallery, meg a… estig sorolható.

Különös rosszindulattal lehet csak azt állítani, hogy ősszel meg tavasszal nincsenek események Pesten. Kisgalériák, színházi kisfesztiválok, bemutatók tucatjai. Itt mégis, ellentétben Londonnal, a mozikban érdemes keresni a legérdekesebb látnivalót.

Másfél éve Bálint Istvánnal találkoztam az Örökmozgó előcsarnokában. Tom Kalin fekete-fehér nem hollywoodi filmjére, az Ájulásra érkezett, s elmesélte, hogy New Yorkban – amelyet jól ismer, s ahol majd’ húsz évig élt – nagy ritkán lehet csak látni alternatív filmeket. Feltehető, hogy Hal Hartley vagy Jon Jost munkái alig peregnek New York-i moziban. Kevés érdekesebb film létezik az övékénél: Pesten vetítik őket.

Nem tudom, Rómában vagy Amszterdamban mi a helyzet. Madridban és Barcelonában tapasztaltam, hogy nincs ilyen választék. Bécsben a Viennálé idején megpezsdül a filmélet, de a műsor mellett nem kell a Titanicnak szégyenkeznie. A Viennálé elmúltával pedig néma csend, át kell lépnie Kelet felé a Lajtán, hogy maradandó filmre bukkanjunk. Pest ma Párizzsal vetélkedik, s bizarr módon meg is fordíthatjuk: „a pesti art-kinó hálózattal csak Párizs vetélkedhet”.

Párizsban persze sokkal több mozi van, s évente talán kétszer (két és félszer) több filmet mutatnak be, a régi klasszikusok kópiájából mérhetetlenül több van, a Cinémathèque anyaga sokkal nagyobb, mint a hazai filmarchívumé.

Ha sporttudósító volnék, valahogy azt a közhelyes kifejezést használnám, hogy „fej-fej mellett”, hogy „hajszállal”, hogy „holtverseny”… Létezhet olyan hét, hogy a párizsi választék, a több mozi jóvoltából érdekesebb. Néhány példa, találomra abból, amire ott bukkanhatunk.

A franciákon kívül: Tod Browning 1932 Freaks (Szörnyek), Mr. Arcadin… André de Toth, Michael Curtiz, Preston Sturges, Siodmak összes műve. (Siodmak Csigalépcsőjét nyáron az Örökmozgóban láthattuk – jut eszembe máris). Olyan rendezők, kiknek neve nagyrészt ismeretlenül cseng itthon, hiszen Michael Curtiztól is csak a Casablancát biflázzuk folyton, mint a bukott diák. (Mondjunk mást. Gilda – fétissé vált amerikai film Rita Hayworthszel: Charles Vidor rendezte, több filmlexikon címlapjára került korabeli plakátja; itthon nemcsak plakát, kópia sincs belőle, s kazettáról sem tudok, hacsak valamely megszállott magángyűjtőnél.)

A pesti művészmoziknak hosszú évekre meglenne a programjuk, csak e félklasszikusokból is. A fenti nevek és címek mind 1940–1960 közti amerikai filmekhez vezetnek. Ez a táj, ez a korszak fehér folt a mi térképünkön. Howard Hawks, Raoul Walsh, a kései George Cukor, ebből mi kimaradtunk, nagy ritkán a TNT-mozicsatorna közepes darabjainak tengeréből kiemelkedve láthatjuk őket megkésetten, mintegy reprodukcióként – az eredetit „akkor és ott?”… akkor és itt kellett volna elfogyasztanunk.

Egy nyugati főváros óriási előnnyel indul e képzeletbeli versenyen. Hát még a párizsi Cinémathèque vagy a Beaubourg moziműsora. Tavaly ilyenkor dél-koreai filmpanoráma okozott nagy meglepetést a Pompidou Centrumban. Ezekről ott sem tudott senki. Bérlet más világokba. Indiai, japán, török, örmény, grúz, spanyol, brazil panoráma után egy újabb (mind-mind hetven-nyolcvan-száz filmmel). Aki nem érzi keserves áldozatnak, aki rászánja életének három-négy hónapját, és hozzáolvas könyveket, kicsit hozzátanul („hozzáharap megint” idézném, ha szabad), az nemcsak elmélyülhet, nemcsak kívülálló szemlélője, de szakértője, sőt – ami érdekesebb – rabja lehet idegen világok kultúrájának és mindennapi életének. A film kezdetek óta ezzel a varázzsal is bűvöli nézőjét: a hagyományos művészeti ágak csak egyvalamivel, az esztétikai értékkel.

Óriási helyzeti előnyét beszámítva sem vezet fölényesen Párizs. Pestnek sokkal kevesebb a „nyersanyaga”, mégis: Örökmozgó – Blue Box – Szindbád – Tabán – (egy új, a Cirkogejzír, elképesztően átgondolt és szellemes összeállításokkal), a Toldi – a Művész… imamalomként volna kedvem mormolni nevüket.

A két utóbbinál megállnék.

A Toldiban épp véget ért a második Titanic Fesztivál, amikor az átalakult Művész megnyílt. A Titanic-szemlének, ha Párizsban tartják, semmivel sincs több nézője, de némileg nagyobb és elemzőbb, részletesebben értékelő visszhangja támad. A fesztivál megfelel a legnevesebb kisebb szemlék – Locarno, Pesaro, San Remo, Taormina stb. – színvonalának, érdekességének. Ha pénz lenne, nyugodtan lehetne újságírókat hívni. Magyarország régebben nemegyszer került a Le Monde címoldalára a Magyar Játékfilmszemle kapcsán – részben persze politikai, nemcsak művészi okokból. A külföldi kritikusok tolongva érkeztek, s mindig meglepődtek, amikor kiderült, hogy Magyarországnak nincs nemzetközi fesztiválja: minden harmadik olasz kisvárosban rendeznek effélét, s volt a kelet-európai országban is. (Moszkva, Karlovy Vary, Várna, Belgrád, Krakkó, Lipcse, s néhányat, mint a lengyel Koszalynt, ki is felejtettem.)

Most hát a Titanickal Pestnek, Magyarországnak is van.

A Művész mozi átalakulása és megnyitása igazi ünnep. Az európai filmek számára kreált Félix-díjas opuszokat vetítették ez alkalomból. A Művész mozi eddig is indulhatott volna a legjobb európai mozik Lumière-díjáért. Mostantól a fő esélyes erre a képzelt díjra.

Enyedi Ildikó Bűvös vadásza is műsorra került végre. Nagy várakozás fogadta már Velencében is. Az eddigi külhoni és hazai visszhang némi csalódottságot tükröz. Egyrészt nagyon magasra került a mérce, másrészt mindenki elképzelt magában egy Enyedi Ildikó-filmet, s ha aztán nem azzal találkozott, tanácstalanná vált. (Hogy jobban megbarátkozzunk vele, ajánlom a nézőknek Szederkényi Júlia beszélgetését a rendezővel: az októberi Filmvilágban olvasható.)

Főként a külföldi újdonságokon lelkesedem. Igen, de csak azért, mert a magyar art-kino hálózat ebben jeleskedik. A Hunniában és a Blue Boxban fut a legtöbb magyar film, nem elég. A Woyzecket az Örökmozgó, a Balázs Béla Stúdió opuszait a Toldi vetíti. Nem eleget. Szirtes és Grunwalsky és Szőke… sorolhatnám tovább: többször kéne műsoron tartani „összes műveiket”. Hol látható Klöpfler Lakatlan embere, hol láthatóak Ács Miklós filmjei? Enyedi és Szabó Ildikó és eddigi összes munkái? Erre találták ki a kistermeket, s hál’ istennek, van belőlük számos.

Bevallom, nem ismerem a vidéki nagyvárosok helyzetét, feltehetően Szegeden, Debrecenben vagy Pécsett rosszabb a helyzet. (Bár Pécsen épp a napokban nyílt meg egy az Örökmozgóhoz és Cirkogejzírhez hasonló terem, izgalmas nyitó programmal, jó lett volna ott lenni.)

Nosztalgikus befejezés, Pécs kapcsán. Azok a régi pécsi filmszemlék! Néhány évtizede a magyar film volt itt a csoda. Most a moziműsor.

Úgy képzelem (és lehetetlen, hogy ne így legyen): az Örökmozgó, a Szindbád, a Művész, a Toldi nézőterén ott ülnek a 2000-rel kezdődő évszázad magyar rendezői, színészei, kritikusai, operatőrei, filmírói.

„Permanens forradalom” – hangzott Trockij híres elméletének két kulcsszava.

Budapesten három-négy éve kitört a permanens filmművészet.










































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon