Skip to main content

A kétütemű hungarikum

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Bár nem túl eredeti és nem is túl szellemes, mégsem elfogadhatatlan, ha egy bevallottan propagandacélú, felvilágosító műalkotás a gyógyítást egy gép megjavításához, a beteg testet pedig a meghibásodott géphez hasonlítja. Így tesz a jelenlegi kormányzat nagy ívű reformkoncepcióit népszerűsíteni hivatott Modern Képmesék című rajzfilmsorozat 21. része is. Azzal érvel a központi/súlyponti kórházak rendszere mellett, hogy az elromlott autót sem az első ezermesterhez visszük javíttatni, hanem a szak­szervizbe, még akkor is, ha az messzebb van, mint a szomszéd Mekk Elek. Hiszen – mint a film zárómondata leszögezi – kórházba nem azért megy az ember, hogy otthonához közel haljon meg, hanem hogy életben maradjon. Amivel maradéktalanul egyetérthetünk.

A film azonban – még ha didaktikus is – érzéki műfaj; nem beszélhet általánosságokban. A különösség, ugyebár, ahol az esztétikum tanyáz, az egyes és az általános egysége: jelen esetben tehát az alkotóknak az ő mondanivalójuk művészi közvetítéséhez tudatniuk kell, konkrétan milyen gépjárműről is van szó. Megteszik: Trabantról.

Elromlott az öreg Trabant. Hová menjünk szervizbe? Vihetjük a legközelebbi műhelybe. Lehet, hogy már láttak ilyen autót. Talán javítottak is, valamikor a nyolcvanas években. Ha szerencsénk van, meg tudják csinálni. De érdemesebb elvinni ahhoz a mesterhez, aki világéletében Trabit szerelt. Ismeri minden porcikáját, nem jön zavarba a szövődményektől, nem teszi még jobban tönkre” – ezekkel a mondatokkal kezdődik a narráció.

Mint tudjuk, a műalkotás immanens univerzumában nem lehetségesek véletlenek. Ahogy József Attila írja az Irodalom és szocializmusban, „a véletlen mint indítóok, mint valamely művészi történésnek, mozzanatnak alap­oka azért nem szerepelhet, mert a véletlennek társadalmi tartalma, értelme nincsen”. Éppen ezért, ha komolyan vesszük a filmet (s miért ne vennénk, hiszen komoly do­log­ról van szó benne), akkor fel kell tegyük a kérdést: miért pont Trabant? A mű készítői nyilván nem valami száraz statisztika alapján döntöttek épp e márka mellett, hiszen – egyfelől – az ilyen primitív naturalizmus idegen lenne az egész rajzfilmfolyam magas fokú stilizáltságától, másfelől pedig tény, hogy a Trabantok mára törpe mi­noritást alkotnak hazánk közútjain. Hasonlóan elfogadhatatlan volna a filmbéli autó épp-így-létét (Trabant voltát) azzal magyarázni, hogy az alkotók az idősebb gene­rációt óhajtották volna megszólítani: a Trabant az öregek szemében éppúgy nem az autó szimbóluma, mint a fiatalabbak számára. A Trabant ugyanis egyes-egyedül a Trabant szimbóluma. Valóságos rejtéllyel állunk szemben vol­ta­képpen: miért kellett az alkotóknak pont a Trabant? Miért ragaszkodtak hozzá még annak árán is, hogy a ha­sonlat kifejtésében a „nagy intézményekhez” érkezvén óhatatlanul el kellett vetniük az addig használt kedélyes „Trabant-szaki” kifejezést, hogy a köz­pon­ti/­súly­ponti kórházakat a film végén a „Trabant-márka­szer­viz” képzetével illusztrálják, amit – alig egy csepp rossz­indulattal – akár a kórházreform egésze ellen irányuló tudatos szabotázsnak is tekinthetnénk.

Nem tesszük. Sőt – visszaparancsolva a jonhunkban haragra gerjedő kurucot és/vagy tébémentő operabáli fantomot – ki sem köpünk magunk elé, hogy ezeknek mi csak Trabantok vagyunk. Ehelyett megnézünk még néhányat a Modern Képmesékből, s látjuk, hogy a trabantos epizód korántsem kivételes. Az internethasználat fontosságát subás juhász illusztrálja: „Nyergeljük fel és sarkantyúzzuk meg azt a számítógépet, amíg nem késő.” A felsőoktatás és a termelés együttműködésének jelentőségét a film azzal érzékelteti, hogy „ha a gyár fő­mérnöke bejáratos az egyetemre, akkor szólhat a tan­könyvíróknak, hogy bocs, ma már nem kurblival indul a gép, hanem kattintásra”. S akad itt tornászgúla csíkos trikós erőművészekkel (alul az erősebbek: aki többet keres, fizessen több adót), szomszédvár, igric, sőt még „aranytojást tojó fa” is. És persze Doktor Agy, minden mennyiségben.

Igaz, a Modern Képmesékben Doktor Agy már rég nem az a bizonyos Doktor Agy, aki egykor az új gazdasági mechanizmust magyarázta – itt csak jelzésszerűen tűnik fel, hol mint „a tudós”, hol mint konkrét agysebész. De jelen van, s a sorozat képi világa, a narráció hanghordozása mind-mind a hatvanas éveket idézi. Persze ironikusan, ha úgy tetszik, „posztmodernül”. De mit jelent a posztmodernitás egy modernizációs propagandafilmben?

Vagyis: miért a Trabant?

Irónia ide, posztmodern oda, ez a filmsorozat mé­gis­csak az eredeti Doktor Agy fehér köpönyegéből bújt elő. Ami nem csoda, hiszen mint mindennek, a mo­der­nizációnak és a modernizáció kommunikációjának is mindig vannak (kellenek, hogy legyenek) hagyományai; és úgy tűnik, itt és most ez – az egykori „új gazdasági mechanizmus” – a modernizáció legkézenfekvőbb hagyo­mánya. Csakhogy ez a hagyomány a némileg megváltozott körülmények között már reménytelenül inadekvát, arról nem is beszélve, hogy – egy legeslegújabb kori klasszikust idézve – eredetileg sem volt túlságosan „jövőképes”. Stí­lu­sosan, mármint a Modern Képmesék stíljéhez illeszkedve, Trabantból nem lesz szalonna. Így aztán a filmfolyamban láttatott ország imázsa leginkább az egzotikus kifejezéssel jellemezhető; csupa észak-fok, titok, idegenség, valamint digitális juhász (más néven villanypásztor). A nézőben óhatatlanul felmerül a kérdés, vajon hol éltek eddig az al­kotók, hogy ennyire elcsodálkoznak azon, amit látnak. Sőt: hol élnek most, hogy azt látják, amit?

A dolgozatunk tárgyát képező filmecske végén amúgy a Trabi – „halálos kétütemben” – átszáguld a Ki­lenc­lyukú hídon: egy messzi, de minden bizonnyal jól felszerelt megakórház várja valahol a Hortobágyon. Ami csak azért aggályos, mert arrafelé gyakori a délibáb.

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon