Skip to main content

A kompromisszum ára

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A monetáris restrikcióra annak idején azért volt szükség, mert az ország fizetőképessége rossz volt, a folyó fizetési mérleg nagy hiányt mutatott. Ma azért, mert az ország fizetőképessége javul, és a folyó fizetési mérleg kiegyensúlyozott, sőt többletet mutat. Ez a szarkasztikus megállapítás azon az egyeztető tárgyaláson hangzott el, amelyen a bankok és az MNB minden egyes százalékért megküzdve alakította ki a közös álláspontot a negyedik negyedévi pénzszűkítésről. Persze a megállapítást inkább tréfának szánták, hiszen mindkét fél hamar belátta: pénzbőség van. A gazdaság ugyanis nem tudja olyan ütemben felszívni a pénzt, mint ahogy az keletkezik.

Arról viszont már nagy viták folytak, hogy a pénzbőséget miként kezeljék. Az MNB eredeti elképzeléseinek csak töredékét érvényesítette. Mégsem ő hozta a legnagyobb áldozatot, hanem a Pénzügyminisztérium. A PM ugyanis lemondott azokról az intézkedésekről, amelyek 3 milliárd forinttal javították volna az MNB csökkenő nyereségét, s ugyanennyivel növelték volna a költségvetésnek egy az egyben átutalandó összeget.

Az MNB az első menetben olyan intézkedéscsomagot tett az asztalra, amely a bankok megítélése szerint vészesen rontotta volna jövedelmezőségüket. A jegybank ugyanis miközben több százalékkal megemelte volna a kötelező tartalékráta nagyságát, eredetileg egyáltalán nem akart kamatot fizetni a tartalék után. Nem csoda, hiszen július óta jócskán megnövelte költségeit az a kamat, amelyet a bankok devizabetétei után képzett tartalékra fizetett. Jegybanki vélemények szerint nagyrészt ez vezetett az MNB nyereségének csökkenéséhez is.

A bankok erre ellenjavaslatot dolgoztak ki, amely abból indult ki, hogy az eredeti javaslat többmilliárdos pozíciórontásával szemben minimális jövedelmezőségromlást kelljen csak elviselniük. Természetesen a jegybank kárára. Nem járható út, hangoztatták, hogy a tartalék utáni kamatfizetés megszüntetésével megdrágítják a bankok forrásait, miközben az infláció mérséklését szem előtt tartva kamatcsökkentésre akarják rábírni őket. Ez ugyanis egyet jelentene az árrés szűkítésével s végső soron az eredményesség csökkenésével. Ezt pedig ma a bankok nem hajlandók elfogadni. Arra hivatkoznak, hogy ez az – egyébként elég nagy – árrés ad lehetőséget arra, hogy a kockázatos kinnlevőségekhez kellő tartalékot képezzenek. A kockázatos hitelek pedig a mai helyzetben végeláthatatlanul nőnek, és a bankok kétes hitelállománya egyre súlyosabb gondot okoz. A Pénzügyminisztérium, úgy látszik, meghajolt bankok érvelése előtt. A jegybank csak kisebb mértékben emelte a kötelező tartalék nagyságát, s mégis fizet kamatot utána. S elsőként lépve csökkenti egyes refinanszírozási hitelek kamatát, valamint a diszkont kincstárjegyek ajánlati árát, igaz, csak egy százalékkal. A diszkont kincstárjegy magas ára egyébként már jó ideje a bankok bögyében van, mert szerintük nagyon kiélezte a kamatversenyt. (A jegybank ezzel a nyíltpiaci művelettel, azaz a kincstárjegyek aukciójával befolyásolja a betéti kamatok alakulását.) Cserébe a bankok vállalták, hogy 20 milliárd forint értékben lejegyeznek állami értékpapírt a piacitól valamivel elmaradó kamatozással.

Hogy valóban korszakalkotó lesz-e ez az egyeztetéses módja a monetáris politika irányításának, még nem tudni, hiszen elképzelhető az is, megjön a bankok étvágya, s legközelebb még szilárdabban ellenállnak a jegybank tervezett intézkedéseinek. Egyelőre azon lehet majd lemérni a beharangozott együttes pénzszűkítés és kamatpolitika hatékonyságát, hogy valóban követi-e majd október közepe után a jegybanki kamatcsökkentést a bankok betéti kamatának egy százalékos mérséklése, majd később a hitelkamatok lassú lefaragása. Ebben ugyanis szintén megállapodtak a felek.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon